1

Onderwerp: Nooit Mislukkende Cupcakes..

... zijn mislukt!!
Ik heb dus het recept van Nigella eens gebruikt omdat ik met mijn cakerecept geen succes meer heb, de cakejes zakken altijd in.
Met dit recept heb ik nu net hetzelfde aan de hand.
Problemen:
- de cakejes rijzen maar zakken terug in. niet naar een platte staat maar naar een holte zelfs..
- ze worden gebakken op 200° volgens het recept, maar dit is te hoog, de korst is te dik en ze zijn te bruin
- ik vind ze ook veel te zoet

Help! Ik wil echt van die cakejes die eruit zien als muffins, heel hoog gerezen!

2

Re: Nooit Mislukkende Cupcakes..

Beetje backin erbij doen misschien?

3

dat was ik zelf ook al aan het denken, Neeltje, maar het is toch al zelfrijzend bakmeel. Krijg ik dan niet vooral veel 'gaten'?

4

heb je al eens 4/4 cakjes gemaakt?  die mislukken nooit bij mij...

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

5

kristien schreef:

... zijn mislukt!!
Ik heb dus het recept van Nigella eens gebruikt omdat ik met mijn cakerecept geen succes meer heb, de cakejes zakken altijd in.
Met dit recept heb ik nu net hetzelfde aan de hand.
Problemen:
- de cakejes rijzen maar zakken terug in. niet naar een platte staat maar naar een holte zelfs..
- ze worden gebakken op 200° volgens het recept, maar dit is te hoog, de korst is te dik en ze zijn te bruin
- ik vind ze ook veel te zoet

Help! Ik wil echt van die cakejes die eruit zien als muffins, heel hoog gerezen!

Hmmm..muffins zijn niet hetzelfde als cupcakes....ander beslag, andere ingredienten, andere temperatuur.....

Mij is het opgevallen dat de namen wel vaker verwisseld worden maar in principe hebben de twee niets met elkaar van doen........

Cupcakes worden gemaakt van een cakebeslag, aanpassingen worden gedaan om een wat hogere of meer vlakke cupcake te maken. Gebakken wordt er op een temperatuur van tussen de 150 en 180 graden.

Muffins worden gemaakt van zelfrijzend bakmeel met wat bakpoeder toevoeging, minder vet etc en gebakken op een aflopende schaal.in de eerste 10 mnuten in het bovenste deel op een temp van tussen de 200 en 210 graden (dit geeft de explosieve groei van de muffin) daarna terugbrengen naar 170/180 graden en afbakken in het midden van de oven.

De temperaturen aangegeven zijn conventionele oven en een hete lucht oven moet dus gemiddeld 20 graden lager.

I believe in Sandy Claws

6 Laatst bewerkt door Granny W. (07-09-2007 12:57)

Kun je mij misschien even eht recept geven van N lawson, dan kan ik even uitvogelen welk recept het is, het gebeurt wel eens dat een recept niet zo wordt weergegeven als de kok eigenlijk bedoelt heeft.....ikzelf vind mevrouw Lawson nogal slordig met haar bakrecepten en zijn meestal gebaseerd op basis recepten waar ze wat aan heeft lopen frobelen maar niet altijd eht gewenste effect heeft......

Laat maar, al gevonden, en dat recept is absoluut niet geschikt om op een hoge temperatuur te bakken, eerder het tegendeel, beste effect op een lage temp tussen de 150 en 170 graden.....

Ik zal het proberen uit te leggen, het is een zwaar deeg, een zogenaamde poundcake (gelijke delen van alles) als je een zwaar deeg op een hoge temp gaat bakken dan maak je dus heel snel de buitenkant gaar terwijl de binnenkant nog bezig is om zich aan de temp aan te passen. Door het 'koude' hart en het vocht wat daar nog inzit en niet meer weg kan van de cakejes verstoor je de balans en gaart het deeg niet gelijkmatig en rustig genoeg waardoor je dus het inzakken krijgt. Meestal verzamelt zich door eht snelle bakken ook nog eens het vet in het midden.

Dus wil je dit recept gebruiken moet je op een lagere temp bakken, dit deeg geeft een normale hoogte met een licht tot medium dome (bolling)

Wil je echte muffins die je ziet op plaatjes moet je dus een heel ander recept hebben :))

I believe in Sandy Claws

7

Aanvulling: Marlies gebruikt ook Nigella's recept en heeft heeft hier: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=11755 allerlei tips geplaatst. Neem van mij aan: die werken :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8 Laatst bewerkt door lilo (07-09-2007 14:34)

Als je echte hoge muffins wilt bakken, kijk dan eens bij het recept van Amerikaanse muffins, dat ik een tijdje geleden gepost heb.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=11131

Dat zijn dus geen cakejes, maar muffins, dus ook niet zo zoet en ook wat steviger om te eten.
Wel heel makkelijk te maken!!! :)

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

9

Leuk recept, dank je wel :)

I believe in Sandy Claws

10 Laatst bewerkt door kristien (07-09-2007 16:35)

:(
Ik weet dat muffins en cakejes niet hetzelfde zijn, Granny.  Ik zou dus echt de smaak van de cakejes met de vorm van de muffins willen hebben :(
Het recept van Nigella vind ik ook veel te zoet.. Mijn cakerecept is op 1 ei 50 g suiker, 50 g zelfrijzend bakmeel en 35 g boter (en per 3-4 eieren 10 g vanillesuiker). Veel lekkerder vind ik, maar ook plat :(

11 Laatst bewerkt door Granny W. (07-09-2007 17:01)

kristien schreef:

:(
Ik weet dat muffins en cakejes niet hetzelfde zijn, Granny.  Ik zou dus echt de smaak van de cakejes met de vorm van de muffins willen hebben :(
Het recept van Nigella vind ik ook veel te zoet.. Mijn cakerecept is op 1 ei 50 g suiker, 50 g zelfrijzend bakmeel en 35 g boter (en per 3-4 eieren 10 g vanillesuiker). Veel lekkerder vind ik, maar ook plat :(

Ik snap wat je wilt bereiken maar er zijn bijna geen standaard cakebeslagen waar je dit mee bereikt en zeker  niet als je een hoge temp gebruikt.

Bij een muffin wordt de hoogte bereikt door temperatuur, licht gemengd deeg en toegevoegd vocht met de bakpoeder, de temp zorgt ervoor dat er samen met de bakpoeder een explosieve vorm van rijzen wordt bereikt die je met een cakebeslag niet kunt namaken puur door de andere consistentie.

Probeer het beslag voor die Amerikaanse muffins, en voeg gewoon vanille toe, dat mag iets meer zijn dan in het cakebeslag wat je gebruikte omdat er minder vet inzit, vervang voor 10 % de bloem met custardpoeder (honig).

Muffins in Amerika, zeker de 'cakeachtige' soorten bevatten meestal puddingpoeder om de structuur te verbeteren en meer op gewone cake te laten lijen. Voor een hoog opkomende muffin moet je vullen tot bijna de rand van het papiertje en zet die in een muffinpan, vet wel de randenrond de muffins van het blik in zodat ook die beschermen tegen aanbakken bij het rijzen.

Zorg dat alle ingredienten die je gebruikt op kamertemperatuur zijn, dit is bij het maken van muffins nog belangrijker dan anders.
Bovenin de oven beginnen met bakken 210 graden, na 10 minuten naar het midden verhuizen en afbakken op 180 graden, muffins af laten koelen op een rooster (de top zal nu krokant zijn), nachtje laten rusten in een afgesloten container, zo krijgt het vocht wat nog aanwezig is in de structuur door heel de muffin kunnen trekken en de top wat zachter maken.

Maak gewoon een kleine portie en probeer :)

I believe in Sandy Claws

12

Kan het zijn dat je de ingredi

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

13

dat zou best kunnen Inge :) Ik kieper alles in de kenwood en laat hem draaien, kijk daarbij nooit op de klok.
Ik ga nu dat muffin recept eens proberen..

14 Laatst bewerkt door Granny W. (08-09-2007 10:49)

kristien schreef:

dat zou best kunnen Inge :) Ik kieper alles in de kenwood en laat hem draaien, kijk daarbij nooit op de klok.
Ik ga nu dat muffin recept eens proberen..

Aha jonge dame........overmixxen (plus verkerde temp) is de killer van je cupcakjes.

Door te lang mixen gaat het vet zich afscheiden, veroorzaakt vet ophopingen en het inzakken van je cake is een feit..........

Dit recept van Mevrouw lawson komt vrij nauw wat mixen betreft en wat temperatuur, dit recept staat op een site bekend als een compacte cake (geschikt voor novelty cakes) en bij mij een vergelijkbaar recept op mijn site als een alles in 1 cake.
Doe het volgende, alles op kamertemp (de boter moet echt zacht zijn) alles in de kom (dus niets apart) mix 30 seconden op laagste stand dat het goed gemengd is, 90 seconden op medium stand (kenwood en kitchenaid, hoogste stand handmixer, de staande mixers mixen namelijk beter dan de handmixer) nu nog 20 seconden op laagste stand en stoppen. Liever geen spuitzak gebruiken, door het overbrengen, drukken en persen kun je de consistentie van eht beslag veranderen en de tijd tussen beslag klaar en bakken verlengt onnodig.

Het beslag meteen in de cupcakes geven (papiertjes in een muffinblik) en in de oven schuiven (160 gewone oven 140 hete lucht of ten hoogste ieder 10 graden hoger) in het midden van de oven 25 miuten ongeveer bakken tot ze gaar en lichtbruin zijn.

Vul je cupcakes tot ongeveer een cm onder de rand en je zult merken dat deze cakejes vrij hoog domen (opbollen)

Succes :)

I believe in Sandy Claws

15

Granny W. schreef:

Aha jonge dame........overmixxen (plus verkerde temp) is de killer van je cupcakjes.

:D

Mss dat de diagnose dus hierbij gesteld is. Alhoewel als we vroeger cake maakten was dit ook met de kenwood, alles erin en draaien.   En een grote cake zakt ook niet in..

Ik heb daarnet de muffins gemaakt: lekker! Ze mogen van mij iets zoeter, dus ik ga proberen een deel vd suiker te vervangen door vanillesuiker. Het enige dat er nog niet uit ziet als op de foto: mijn muffins zijn vooral aan

16 Laatst bewerkt door Granny W. (08-09-2007 17:39)

Te lang mixen als een bloem er in is is de zekerst zaak om je cake te laten mislukken.......als je de creammethode gebruikt (het doormixen van boter en suiker, daarna eieren en daarna bloem) dat mag lang duren maar het toevoegen van de bloem niet (zelfs zo kort mogelijk) Patissiers houden het toevoegen van een bloem in de cream methode zo kort mogelijk en zullen meestal kiezen om gezeefde bloem handmatig met de spatel in te vouwen (net als bij een handmade biscuit)

De alles in 1 methode met zelfrijzend meel moet ook kort zijn niet vanwege de lucht die in het boter/suikermengsel zit (die er door het verzwaren van het deeg met bloem verdwijnt), maar vanwege  de gluten in de meel..hoe langer je bloem kneed/mixt hoe meer gluten er gaan werken en zo lange strengen creeert, het vet een andere verdeling geeft en resultaat inzakken taaiheid etc.

De alles in 1 methode moet het hebben van een redelijke verdeling van alle ingredienten en de werking van het bakpoeder en baksoda die in de zelfrijzende meel aanwezig is, dus niet van eventueel ingeslagen lucht.

En dan als laatste de temperatuur, voor een cake nooit hoger dan 180 graden conventionele oven, een cake moet garen doordat alle ingredienten verwamd worden en boven de 79 graden komen om te zorgen dat het bindmiddel ( de eieren) gaar zijn.  Muffins die bij een hogere temperatuur bakken krijgen hun rijs niet alleen van het zelfrijzende meel en ei maar ook door het toegevoegde vocht die door de hoge temperatuur dus stoom ontwikkelen en zo samen met het bakpoeder zorgen voor die hoge rijs. (daarom heb je in muffins ook een grovere structuur dan in een cake)

Ik hoop niet dat ik te ingewikkeld bezig ben en dat je het nog kunt volgen :))

Terug naar je scheve muffins..staat je oven recht (kun je nameten met een waterpas) is de kant waar ze het hoogst waren die kant die het dichtste bij de uitlaat van de warme lucht is , is dit laatste het geval dan zet ze 1 treetje hoger of lager in de oven en of draai de muffintray halverwege het bakken als het treetje verwisselen niet helpt.

Het zou allemaal geen verschil uit moeten maken in een hete lucht oven (beweert men) maar ik merk toch wel vaak een verschil afhankelijk van de temperatuur.

I believe in Sandy Claws

17

kristien schreef:

Ze mogen van mij iets zoeter, dus ik ga proberen een deel vd suiker te vervangen door vanillesuiker.

Muffins horen niet te zoet te zijn maar je kunt als aanvulling er een zoete topping op doen, erg lekker en een ervaring op zichzelf.

Ik zal straks even tussen mijn amerikaanse recpten neuzen voor toppings en een paar vertalen en posten. Die gaan erop voor het bakken.

Wat erg lekker is, je muffin nog medium warm gewoon halveren, besmeren met ja favo jam/confiture/curd en daarop een stevige lik mascarpone.....heaven..I'm in heaven...... :)

I believe in Sandy Claws

18

Granny W. schreef:

Wat erg lekker is, je muffin nog medium warm gewoon halveren, besmeren met ja favo jam/confiture/curd en daarop een stevige lik mascarpone.....heaven..I'm in heaven...... :)

Inderdaad! Bosbessenjam, lekker. Natuurlijk ook als je niet kan wachten tot ze afgekoeld zijn! :)

19

kristien schreef:

Inderdaad! Bosbessenjam, lekker. Natuurlijk ook als je niet kan wachten tot ze afgekoeld zijn! :)

Zouden er echt mensen bestaan de dat wel kunnen dan.........? :)

Ik ben geen zoet mens, maar een scone, muffin of engelse biscuit nog warm..ik kan echt niet langs dat rooster lopen zonder er minstens eentje te kapen, te bedekken met iets lekkers en zeer tevreden te verorberen..... :)

I believe in Sandy Claws

20

Gebruik eens rietsuiker i.p.v. gewone suiker, bij mij geeft dat meestal 'n extra krokant korstje.

En inderdaad bij cake e.d. de bloem er met de hand voorzichtig doorspatelen zodat je de lucht die bij het mixen erin is gegaan, niet weer verloren gaat.