1

Onderwerp: recept vloeibare fondant gevraagd

Mijn reuzegrote emmer vloeibare fondant was vervallen voor ik in de helft zat.. Ik ben dus niet van plan nog eens 7 liter te kopen, dus wil het zelf maken in kleine hoeveelheden... Wie heeft een recept hiervoor? Ik wil het gebruiken als glazuur op cakejes.

Alvast bedankt,

Kristien

2

Re: recept vloeibare fondant gevraagd

staat in het boek hoe versier ik een lekker koekje (ik vond het een kliederboel en veel werk)
Ook bij de howto kun je het vinden in een simpelere variant

groetjes Kim http://www.mijnalbum.nl/Album-VWDN4MEV
Begin elke dag met een stralende lach!

3 Laatst bewerkt door belluna (02-09-2007 20:03)

ik heb het op school eens gemaakt, maar 't is echt niet gemakkelijk.
zo uit mijn hoofd, kristalsuiker met water en een beetje glucose koken tot een bepaalde T° en dan moet je dit uitgieten op marmer en bewerken, met een spatel (lees iets lijkend op een tuinkrabber) heen en weer uitsmeren tot het wit wordt. 't is echt heel hard om dit te bewerken, ik heb het even mogen doen, dus mijn advies: koop ergens een klein potje :o

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

4 Laatst bewerkt door Granny W. (02-09-2007 20:21)

belluna schreef:

ik heb het op school eens gemaakt, maar 't is echt niet gemakkelijk.
zo uit mijn hoofd, kristalsuiker met water en een beetje glucose koken tot een bepaalde T° en dan moet je dit uitgieten op marmer en bewerken, met een spatel (lees iets lijkend op een tuinkrabber) heen en weer uitsmeren tot het wit wordt. 't is echt heel hard om dit te bewerken, ik heb het even mogen doen, dus mijn advies: koop ergens een klein potje :o

Dat klinkt meer als nogat........

Hmm.....probleem is denk ik het fondant woord, er zijn veel verschillende suikerbasissen die fondant genoemd worden en ik zie nu wat je bedoelt....

Borstplaat heet hier ook fondant namelijk net als aangemaakte poedersuiker etc.

I believe in Sandy Claws

5

Ik ben wel eens met het recept uit Hoe versier ik een lekker koekje bezig geweest; dat is met (rol)fondant. suikersiroop en vloeibare glucose en dan in de magnetron. Vond het net als Kim een enorme kliederboel. 't Is wel lekker, maar heb pas bij de Sligro maar een klein emmertje meegenomen ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Ik heb deze nog nooit zelf gemaakt, ik koop fondant om te gieten altijd kant en klaar.

440 gram suiker
155 ml water
60 gram glucose

Water en suiker samenvoegen.
Zachtjes verwarmen in een dikbodem pan al roerend, regelmatig de wanden met een vochtige kwast de kristallen naar beneden vegen zodat zich geen verdere kristalvorming voor kan doen.

Als alles kookt goed aan de kook houden totdat de suikertermometer 110 graden aangeeft.

Nu de glucose toevoegen, doorkoken tot 115 graden

Nu uitschenken op een natgemaakte marmerplaat of vetvrije koel werkvlak.

Enigzins af laten koelen tot handelbaar en met een platte spatel van buiten naar binnenwerkend d e suiker naar binnen trekken/schrapen met een figuur 8 beweging, dit van alle kanten blijven herhalen totdat de siroop cremig en wit wordt.

Nu in een goed af te sluiten container overbrengen, afgieten met wat basissiroop en afsluiten, siroop voor gebruik even eraf halen of gebruiken om de fondant af te slappen.

Ik moet dit toch ook eens maken...... :)

Ik heb ergens wel nog een korstende fondant (glimmend en wel) voor dipcookies en die was een stuk simpeler, volgens mij ook te gebruiken als een gietfondant, zal eens zoeken :)

I believe in Sandy Claws

7

Marianne schreef:

Ik ben wel eens met het recept uit Hoe versier ik een lekker koekje bezig geweest; dat is met (rol)fondant. suikersiroop en vloeibare glucose en dan in de magnetron. Vond het net als Kim een enorme kliederboel. 't Is wel lekker, maar heb pas bij de Sligro maar een klein emmertje meegenomen ;)

Ik heb ook nog een recept voor fondantbotercreme, zal ik dat even in de receptendeel zetten......?

I believe in Sandy Claws

8

Goed plan :Y

9

Marianne schreef:

Goed plan :Y

Hij staat er, ik denk dat dit boekje, een oud engels boekje nog wel een paar leuke recepten voor jullie heeft maar ik moet er eerst nog een paar uitproberen en zelf proeven, ik wil altijd eigenlijk zeker weten of iets smaakt, de fondant is dan ook een uitzondering, die ehb ik zelf nog niet  gemaakt....

Op zoek naar een marmerblad dus :)

I believe in Sandy Claws

10

of kan ik ook de gewone rolfondant smelten en daarin de cakejes dippen?

11

kristien schreef:

of kan ik ook de gewone rolfondant smelten en daarin de cakejes dippen?

Hmm....dat is een interessante gedachte.....ik weet wel dat je rolfondant kunt afslappen om te spuiten (rampzalig om te doen:)) als een vervanger voor royal icing (voor eivrij spuitwerk voor mensen die allergisch zijn of veganisten etc)

Maar smelten om te dippen......misschien kun je dan beter afgeslapte royal icing nemen, dat werkt ook goed, dat wordt hard, maar als je er een beetje eetbare glycerine doorheen doet blijft het zacht.

I believe in Sandy Claws

12

hierbij een kleine illustratie :o

zo ziet het gekookte suikergoed eruit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLBEQLGL.jpg

en zo ziet het eruit na lang bewerken, kijk vooral ook naar de workingtool :O inderdaad zo'n zwaar en stevig ding heb je nodig, omdat het echt wel hard is om te bewerken :)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3UTHMDPI.jpg

13

op cakejournal.com staat pas een recept mmet foto's

14

heb jij ook zo'n suikerschup Kathleen? :)
Ik denk dat ik dan toch eerst ga proberen met de glycerine-royal icing..

15

aja, Karentje ik heb het gevonden:

http://www.cakejournal.com/2007/06/how- … oured.html

dus gewoon gesmolten fondant gaat dus ook

16

O, dat is er ook eentje.
Ik bedoelde deze http://www.cakejournal.com/2007/08/how- … icing.html een andere methode.

17

kristien schreef:

heb jij ook zo'n suikerschup Kathleen? :)
Ik denk dat ik dan toch eerst ga proberen met de glycerine-royal icing..

jahoor ;)

neen, mijn manier gaat veel sneller, ik kijk eens vriendelijk naar de leraar en vraag of ik tegen vergoeding een potje mag vullen ;)

op school wilde de leraar dit eens tonen ter illustratie, maar daar kopen ze ook gewoon emmers kant-en-klaar aan.

18

Marianne schreef:

Marianne, zit dat vloeibare fondant dus kant en klaar in een emmer ? Is dat duur ? Ik wist niet dat je dat zo bij de Sligro kan kopen. Is het ook bij de Sligro in Amsterdam ? En welk merk ?

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

19

Nou ja,

20

Toch maar zelf gemaakt en de oplossing is zo simpel dat ik mijzelf wel voor het hoofd kan slaan, letterlijk en ik denk anderen die geen zin hadden in moeizame handelingen ook........ :)

Ik had nog maar een beetje fondant en moet dit weekend deense broodjes en kaneelrollen maken, geen zin om naar de sligro te gaan en de plaatselijke banketbakker wil geen ingredienten leveren....

Dus ik zag mij a moeizaam door de suikersiroop werken en een nacht van schouderpijn.....totdat ik via een andere site ergens kwam en daar maakten ze ook hun fondant zelf, verveeld naar beneden scrollend zag ik het ineens.natuurlijk.stom stom stom dat ik daar niet aan gedacht heb...

Ons werkpaardje, de staande mixer......die eht zware werk laten doen natuurlijk.

Dus suiker en water ingekookt tot 110, glucose toegevoegd, alles tot de goede temp laten komen (115) en hop in de mixkom, af laten koelen tot 60 graden en de boel laten draaien op een laag tempo met de vlinder tot wit en cremig.....that is it, wel bijblijven dus.

Het staat nu van de vlinder te druipen, de basesiroop intussen gemaakt en ik ga het zo even in de container geven, beetje siroop erop als het vlak is en vanaf morgen gewoon bruikbaar........

I believe in Sandy Claws