1 Laatst bewerkt door Granny W. (30-08-2007 22:49)

Onderwerp: Pastillage recept

Met toestemming van een lieve dame genaamd Cariad.

1 eiwit ( of 30/35 ml aangemaakte eiwitvervanger )
330/350 gram poedersuiker
2 tl (10 ml) gum tragacanth ( ik heb deze zelf vervangen door tylose wat ook goed werkte)

Doe de eiwit in een schaal en meng gestadig de helft van het gezeefde poedersuiker met het eiwit, is het goed vermengd dan voeg de gum tragacanth toe (of de tylose) en kneed daarna de rest van de poedersuiker erdoor. Kneed nog een tijdje door , eventueel nog wat poedersuiker toevoegen( je kunt dit uiteraard ook met je staande mixer doen) verpak in dubbel plastic folie en in een luchtdicht afgesloten container in de koelkast. Je kunt het zo ongeveer een maand bewaren.

Voor gebruik een stuk eraf halen zo groot als je nodig hebt en afgedekt in folie op kamertemp laten komen, goed doorkneden en die vorm geven die je er aan wilt, goed laten drogen, dit kan enige tijd duren.  Erg geschikt bepaalde structurele werkstukken van te maken zoals wiegen, muren etc.

I believe in Sandy Claws

2

Re: Pastillage recept

hey granny is dit recept ook geschikt om gumpaste bloemen van te maken? wil het graag eens een keer proberen.

groetjes samira
mijn taartjes

3

sammie schreef:

hey granny is dit recept ook geschikt om gumpaste bloemen van te maken? wil het graag eens een keer proberen.

Nope, dit kun je vergelijken met een kneedbare royal icing, het is dus wel kneedbaar maar het heeft geen rekkracht om zo te zeggen.

Voor gumpaste moet je echt een gumpaste recept gebruiken, het andere komt er aan, dat is iets simpeler dan het recept wat ik reeds geplaatst heb maar marginaal.

In gumpaste worden een aantal ingredienten gebruikt die tesamen de rekbaarheid bepalen die je nodig hebt voor bloemen maken en frills etc.

Pastillage kun je bvb gebruiken om 'harde' stukken te maken, bvb een wieg, een muur, tafel, plaquette, pilaren etc.

Bij de meeste kastelen worden grote delen zoals de torens van pastillage gemaakt, het wordt hard en kan wat hebben, doordat je wat dikker werkt dan bij bloemen heeft het een zekere draagkracht, kijk hier maar eens:
http://www.culpitt.com/how-to.php?page=151

Droog bewaard gaat het net als bloemen, jarenlang mee.

I believe in Sandy Claws

4

h

groetjes Kim http://www.mijnalbum.nl/Album-VWDN4MEV
Begin elke dag met een stralende lach!

5 Laatst bewerkt door Granny W. (02-09-2007 06:35)

Kim schreef:

h

I believe in Sandy Claws

6

Dank je Granny voor de duidelijke uitleg!

En het is ook helemaal niet erg om iets te bestellen van de webshop!
Je zegt dat er maar weinig in hoeft is dat dan een theelepel op 500 gram of meer of minder?

7

Kim schreef:

Dank je Granny voor de duidelijke uitleg!

Je zegt dat er maar weinig in hoeft is dat dan een theelepel op 500 gram of meer of minder?

Dat is recept afhankelijk, in dit pastillagerecept is de hoeveelheid 2 tl (10 ml) op 330 gram, bij rolfondant om er modellingpaste van te maken bvb 2 tl op 500 gram, of zoals sommigen opmerkten soms afhankelijk van de soort rolfondant die je gebruikt.

Bij bvb gumpaste praten we al weer over andere hoeveelheden, daar is het gemiddelde dacht ik tussen de 3 en 4 tl op ongeveer 500 gr poedersuiker, maar dat zeg ik nu uit het blote hoofd, pin me niet vast :))

Ik zal straks even een tl wegen (heb een microweger) dan kan ik je precies vertellen hoeveel tl er uit een verpakking gaat van de webshop.

I believe in Sandy Claws

8

Iets meer dan 3 gram per tl dus uit een verpakking van 25 gram haal je ongeveer 8 tl.

I believe in Sandy Claws

9

dank je voor alle moeite!!!!!!!!!!!!!!!!! :Y

10

dus het eiwit niet eerst opkloppen zoals je bij royal icing zou doen?

11

kristien schreef:

dus het eiwit niet eerst opkloppen zoals je bij royal icing zou doen?

Hmm..ik klop bij royal icing ook geen eiwit op hoor :)

Bij pastillage gewoon mengen en kneden tot een soepel deeg.

Bij royal icing doe je het eiwit bij de gezeefde poedersuiker en mix je net zo lang (5 tot 10 minuten) tot je stijve piekjes kunt trekken, opkloppen op voorhand van eiwitten of vervanger is niet nodig.

I believe in Sandy Claws

Berichten [ 11 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren