1 Laatst bewerkt door Angela (28-08-2007 20:06)

Onderwerp: Heel zakje icing maken?

Hoi allemaal,

Ik heb de icing-mix uit de webshop en dat is 500 gr. De vorige keer dat ik dit gebruikt heb, heb ik het hele zakje aangemaakt omdat dit op het etiket stond. Aangezien dit heel erg veel is en ik dus nogal wat weg heb moeten gooien uiteindelijk, vroeg ik me af of ik niet de helft kan maken?

Wie heeft hier ervaring mee? Want invriezen dat zal niet gaan denk ik.

Groetjes,
Angela

2

Re: Heel zakje icing maken?

Angela schreef:

Hoi allemaal,

Ik heb de icing-mix uit de webshop en dat is 500 gr. De vorige keer dat ik dit gebruikt heb, heb ik het hele zakje aangemaakt omdat dit op het etiket stond. Aangezien dit heel erg veel is en ik dus nogal wat weg heb moeten gooien uiteindelijk, vroeg ik me af of ik niet de helft kan maken?

Wie heeft hier ervaring mee? Want invriezen dat zal niet gaan denk ik.

Je kunt zo veel maken als je maar wilt, deel het in zeg 5 keer een ons, deel je waterhoeveelheid ook en maak gewoon een kleine batch aan, gebruik een kleine kom zodat de mix beter bij elkaar blijft, ik heb speciaal hiervoor een kleine smalle beslagkom gekocht (hema, paar euro)

I believe in Sandy Claws

3

Ik vind zelf het een beetje moeilijk om zo´n kant en klare mix te delen, omdat de eiwitpoeder al door de mix zit, waardoor je eigenlijk geen juist evenredig gedeelte suikerbakkerspoeder en eiwitpoeder hebt. Waardoor je icing dus kan mislukken. Ik zou zeggen, de volgende keer gewoon losse suikerbakkerspoeder en eiwitpoeder-kristal o.i.d. kopen waardoor je altijd de juiste hoeveelheid zelf kan aanmaken !

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

4

wietske schreef:

Ik vind zelf het een beetje moeilijk om zo´n kant en klare mix te delen, omdat de eiwitpoeder al door de mix zit, waardoor je eigenlijk geen juist evenredig gedeelte suikerbakkerspoeder en eiwitpoeder hebt. Waardoor je icing dus kan mislukken. Ik zou zeggen, de volgende keer gewoon losse suikerbakkerspoeder en eiwitpoeder-kristal o.i.d. kopen waardoor je altijd de juiste hoeveelheid zelf kan aanmaken !

Als je een mix hebt en er niet op vertrouwt dat er niet genoeg gemixed is (en neem maar van mij aan dat het wel het geval is anders zouden de verhoudingen per zak nog wel verschillen) dan gooi het even in een kom en haal de mixer er even doorheen voordat je de boel op gaat delen :))

Mixen worden in grote hoeveelheden aangemaakt en doorlopen verschillende stadia van mixen om te zorgen voor een uiterst betrouwbare verdeling.

I believe in Sandy Claws

5

Thanx voor jullie reacties. Ik ga het gewoon proberen en dan zien we wel. Misschien is zelf maken ook een optie voor de volgende keer mocht dit mislukken.

Groetjes,
Angela

6

Angela schreef:

Thanx voor jullie reacties. Ik ga het gewoon proberen en dan zien we wel. Misschien is zelf maken ook een optie voor de volgende keer mocht dit mislukken.

Van de icing die je over hebt kun je natuurlijk ook bloemetje spuiten etc, die laat je goed drogen, als ze keihard zijn gewoon in een goed afgesloten doosje bewaren, blijven maanden goed en erg makkelijk als je ineens wat cupcakes moet versieren of zo :)

I believe in Sandy Claws

7

Granny W. schreef:

Van de icing die je over hebt kun je natuurlijk ook bloemetje spuiten etc, die laat je goed drogen, als ze keihard zijn gewoon in een goed afgesloten doosje bewaren, blijven maanden goed en erg makkelijk als je ineens wat cupcakes moet versieren of zo :)

Ik heb me eens laten vertellen dat icing die uitgehard is, eeuwig houdbaar blijft. Nou lijkt eeuwig me wel erg lang... maar het schijnt wel langer goed te blijven dan een paar maanden...

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

Carin schreef:

Ik heb me eens laten vertellen dat icing die uitgehard is, eeuwig houdbaar blijft. Nou lijkt eeuwig me wel erg lang... maar het schijnt wel langer goed te blijven dan een paar maanden...

Het is suiker met gedroogde eiwitten, ik had er nog in een doosje zitten van vorig jaar maar om te eten waren ze wat muffig vond ik persoonlijk.

Dus dat eeuwig garandeer ik niet hoor :)

I believe in Sandy Claws

9

Granny W. schreef:

Het is suiker met gedroogde eiwitten, ik had er nog in een doosje zitten van vorig jaar maar om te eten waren ze wat muffig vond ik persoonlijk.
Dus dat eeuwig garandeer ik niet hoor :)

Muffig... aha... weet je, ik eet ze nooit zelf...
Ik vind die harde bloemetjes niet lekker. Ook als ze niet oud zijn.
Ik heb ook nog een bakje van vorig jaar en die gebruik ik nog steeds. Ik gooi de bloemetjes van het stukje taart af, als het eenmaal op m'n bord staat. Maar ik zie anderen het altijd gewoon opeten... dus het zal nog wel goed zijn.
Of ze durven niets te zeggen hahaha :lol:

Groetjes, Carin

10

Carin schreef:

Muffig... aha... weet je, ik eet ze nooit zelf...
Ik vind die harde bloemetjes niet lekker. Ook als ze niet oud zijn.
Ik heb ook nog een bakje van vorig jaar en die gebruik ik nog steeds. Ik gooi de bloemetjes van het stukje taart af, als het eenmaal op m'n bord staat. Maar ik zie anderen het altijd gewoon opeten... dus het zal nog wel goed zijn.
Of ze durven niets te zeggen hahaha :lol:

:) Ik eet ze zelf vrijwillig ook niet, maar ik proef, ruik etc alles, zeker als ik ergens niet zeker over ben, voor ik het anderen voorzet :))

Ik maak liever wat kleine bloemtjes van rolfondant als ze gegeten gaan worden, maar dat is puur persoonlijk, net als dat ik mijn rolfondant voorzie van een smaakje aangepast aan de cake waar het overheen gaat.

I believe in Sandy Claws

11

Granny W. schreef:

:) Ik eet ze zelf vrijwillig ook niet, maar ik proef, ruik etc alles, zeker als ik ergens niet zeker over ben, voor ik het anderen voorzet :))
Ik maak liever wat kleine bloemtjes van rolfondant als ze gegeten gaan worden, maar dat is puur persoonlijk, net als dat ik mijn rolfondant voorzie van een smaakje aangepast aan de cake waar het overheen gaat.

Maak jij dan zelf je fondant? Of voorzie je kant-en-klare fondant van een smaakje? Dan wil ik wel weten hoe je dat doet :)

Ik zou het liefste fondant z

Groetjes, Carin

12

fondant schijnt altijd een vleugje vanille te dragen
ik denk dat de smaak moet passen bij de vulling etc.
ik wil wel de fondant aanpassen aan de smaak van de vulling maar niet altijd is dat te rijmen met de kleur
of je moet van de heel chemische smaakjes uitgaan

cateren is ook gebakjes maken :)

13

Carin schreef:

Maak jij dan zelf je fondant? Of voorzie je kant-en-klare fondant van een smaakje? Dan wil ik wel weten hoe je dat doet :)

Ik zou het liefste fondant z

I believe in Sandy Claws

14

Ikkie schreef:

ik wil wel de fondant aanpassen aan de smaak van de vulling maar niet altijd is dat te rijmen met de kleur

De 'vanille' die in de fondant zit is ander vanillia, ook een chemisch smaakje :)

Ik heb natuurlijke en chemische smaakmakers, gewoon een keuze maken en altijd zorgen dat je nooit te veel gebruikt :)

I believe in Sandy Claws

15

Granny W. schreef:

Ik kan ook zelf fondant maken maar het is en blijft  en neem mij de uitdrukking niet kwalijk, echt pokkenwerk..... L)

Je brengt de smaak in, gewoon een standaard essence, net als je een kleurtje toevoegt, gewoon een beetje op de fondant smeren en  inkneden, en dan nog een beetje en weer inkneden, voor een pond fondant is meestal 2 tot 3 druppels voldoende. Sommige fondantsoorten (bakels aangenaam, regal ice iets minder maar die werkt weer prettiger, gekleurde soorten yuck) hebben een aangenaam aroma van zichzelf, anderen vind ik minder dus dan voeg ik daar dezelfde smaaknuance aan toe als de taart zelf zodat de compositie meer compleet is in mijn smaakbeleving.

En natuurlijk smaakt je taart prima......en je zelf zorgen maken daarover is begrijpelijk (heeft iedereen wel denk ik) maar volgens mij volstrekt onnodig :)

De reden dat ik me zorgen maak over de smaak van voornoemde taart, is, dat ik de helft van de vulling ben vergeten... die is in de koelkast blijven staan en dat zag ik pas ná het bekleden van de taart. Dus alsnog erbij stoppen was echt onmogelijk.

Maar een smaakje, dat dat zo simpel is! Ik ga het eens proberen.
Alleen heb ik niet van die echte smaakmakers (hoe heten die ook alweer, ben het even kwijt). Ik heb alleen die essence-flesjes. Maar dat ga ik toch eens proberen volgende keer.

Bednakt voor je antwoorden!

Groetjes, Carin

16

Carin schreef:

Maar een smaakje, dat dat zo simpel is! Ik ga het eens proberen.
Alleen heb ik niet van die echte smaakmakers (hoe heten die ook alweer, ben het even kwijt). Ik heb alleen die essence-flesjes. Maar dat ga ik toch eens proberen volgende keer.

Gewoon proberen met een klein stukje fondant, met een tandenstoker beetje essence/aroma erop smeren, doorkneden en misschien even laten rusten en gewoon eens proeven of het dat voor jou doet :)

I believe in Sandy Claws

17

even inhaken over de royal icing mix uit de shop. Die moet je dus w

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

18

Inge schreef:

Overigens vind ik het zelf lastig om een kleine hoeveelheid aan te maken omdat het doormengen bij een wat grotere hoeveelheid toch makkelijker gaat. Het is net als cakebeslag maken voor 6 cakejes....het gáát wel, maar in een keer voor bijv. 20 of 24 cakejes werkt toch makkelijker!

Gewoon je materialen aanpassen, ik kan zelfs met gemak het beslag maken voor maar 1 cupcake maken wat een voordeel is als je testbatches wilt maken, wil je die trouwens door verschillende mensen laten proeven dan spuit dit uit in 6 mini cupcakes :))

Wat belangrijk is een goede kleine beslagkom (liefst kunstof) en een handmixer, de kom moet een goede holle bodem hebben zodat het beslag op 1 punt blijft.

In kookwinkels kun je ze vinden maar ook de hema heeft er wel.

Nadeel van een Kitchenaid (en veel andere staande mixers) is dat het bijna onmogelijk is om kleine batches te maken, daar begin ik bij 250 gr poedersuiker minimaal.

I believe in Sandy Claws

19

Granny W. schreef:
Ikkie schreef:

De 'vanille' die in de fondant zit is ander vanillia, ook een chemisch smaakje :)

Ik heb natuurlijke en chemische smaakmakers, gewoon een keuze maken en altijd zorgen dat je nooit te veel gebruikt :)

de fondant van 'supercook'die ik uit londen meebracht bevat  natuurlijke vanille !

20

claartje schreef:

de fondant van 'supercook'die ik uit londen meebracht bevat  natuurlijke vanille !

Das leuk om te weten want hopelijk brengen ze die volgende keer voor mij mee, ik het het nog nooit gebruikt, hoe werkt het en hoe smaakt het ?

Bakels gebruikt Vanillia en er zijn er ook een paar die gebruiken Vanilline :)
Dus als mensen vluchtig kijken denken ze allemaal dat er gewoon vanille inzit :)

I believe in Sandy Claws

21

Inge schreef:

even inhaken over de royal icing mix uit de shop. Die moet je dus w

Groetjes, Carin

Berichten [ 21 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Taartdecoratie algemeen » Heel zakje icing maken?