1

Onderwerp: Spoed!!!!!!!

Ik ben heeel dom geweest. Ik wilde biscuit maken en niet goed op de doos gekeken dus nu heb ik de mix voor botercreme gepakt en daar water en drie eieren in gedaan!!!!!!!! Stom, stom, stom. Kan ik nu nog wat met die botercreme of gewoon weggooien.

Oh wat baal ik, gelukkig is het maar voor een taartje van 18 cm en niet die voor 28 die ik ook nog vandaag ga bakken.

Groetjes,
Angela

2

Re: Spoed!!!!!!!

Helaas, weggooien is de enige optie ivm de rauwe eieren! Zou toch al iets heel wonderlijks zijn geworden als je er nu nog boter in zou zijn gaan doen.... :( !

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

tom poes schreef:

Helaas, weggooien is de enige optie ivm de rauwe eieren! Zou toch al iets heel wonderlijks zijn geworden als je er nu nog boter in zou zijn gaan doen.... :( !

euh, ik maak mijn botercr

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

4

belluna schreef:

.... en rauwe eieren, hoe maak je dan ECHTE chocolademousse? mayonaise?

Voor anderen........? Ofwel met gepoederde eieren of met gepasteurizeerde eieren of zonder eieren, beide zijn te maken zonder dat er een ei in de buurt komt.....
Net als je cake kunt maken zonder eieren :)

I believe in Sandy Claws

5

Ik was er al bang voor. Vindt het eigenlijk ook wel zonde om er nog poedersuiker en een heel pakje boter in te doen terwijl het misschien dan niet te eten is of te gevaarlijk i.v.m. de rauwe eieren. Gezien het aantal kinderen en zwangeren die van de taart zullen eten neem ik maar geen enkel risico.

Bedankt voor jullie supersnelle reacties, echt top!!!!

Groetjes,
Angela

6

Granny W. schreef:
belluna schreef:

.... en rauwe eieren, hoe maak je dan ECHTE chocolademousse? mayonaise?

Voor anderen........? Ofwel met gepoederde eieren of met gepasteurizeerde eieren of zonder eieren, beide zijn te maken zonder dat er een ei in de buurt komt.....
Net als je cake kunt maken zonder eieren :)

en hoe doen bakkers het? 
ook met kakkelverse eitjes!
en hoe leer je het op school? met kakkelverse eitjes...

maar dit is een discussie zonder einde ....

7

Angela schreef:

Ik was er al bang voor. Vindt het eigenlijk ook wel zonde om er nog poedersuiker en een heel pakje boter in te doen terwijl het misschien dan niet te eten is of te gevaarlijk i.v.m. de rauwe eieren. Gezien het aantal kinderen en zwangeren die van de taart zullen eten neem ik maar geen enkel risico.

Bedankt voor jullie supersnelle reacties, echt top!!!!

Nah, maak er pannenkoeken van als er geen boter inzit, scheutje melk erbij, wat bloem, goed mengen, in een pan doen emt een beetje hete olie, 1 kleitje bakken, proeven en volgens mij als ik zo op het pak kijk, no problem

I believe in Sandy Claws

8

Dat had ik ook nog bedacht! Vond het eerst nogal 'vreemd' dus maar niet gepost, maar mijn idee was zo gek nog niet dus....

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

9

belluna schreef:

en hoe doen bakkers het? 

.

Bakkers werken met kant en klaarpoeders........en waar niet, gewoon met gepasteurizeerde eieren, kun je gewoon in pakken kopen bij de groothandel en is gewoon vloeibaar net als ongepasteurizeerde eieren.

I believe in Sandy Claws

10

tom poes schreef:

Dat had ik ook nog bedacht! Vond het eerst nogal 'vreemd' dus maar niet gepost, maar mijn idee was zo gek nog niet dus....

Brilliant minds think alike :)

I believe in Sandy Claws

11

belluna schreef:

en hoe doen bakkers het? 

Ik realiseer mij net dat jij uit Belgie komt, even uitleggen dus, in de jaren 80 en begin jaren 90 hebben we hier in Nederland een aantal zware voedselvergiftigingsgevallen gehad door salmonella waaronder ook in een bejaardentehuis waardoor ettelijke oudjes het lood legde.

Dat heeft nogal voor wat paniek gezorgd, verscherpte wetgeving en de realisatie van de verschillende branches dat het gebruik van rauwe eieren in bepaalde ongekookte producten beter teruggedrongen kon worden, want de wettelijke verantwoordelijk ligt bij de maker.

De mousses, mayo's en andere producten met rauwe eieren zijn intussen bijna door iedereen die werkt voor het publiek op grote schaal zijn in de ban gedaan en men ging werken met poeders en gepasterizeerd ei, daarom zijn die goed verkrijgbaar hier, ook voor het publiek in de goed gesorteerde supermarkt.

I believe in Sandy Claws

12

Granny W. schreef:
belluna schreef:

en hoe doen bakkers het? 

Ik realiseer mij net dat jij uit Belgie komt, even uitleggen dus, in de jaren 80 en begin jaren 90 hebben we hier in Nederland een aantal zware voedselvergiftigingsgevallen gehad door salmonella waaronder ook in een bejaardentehuis waardoor ettelijke oudjes het lood legde.

Dat heeft nogal voor wat paniek gezorgd, verscherpte wetgeving en de realisatie van de verschillende branches dat het gebruik van rauwe eieren in bepaalde ongekookte producten beter teruggedrongen kon worden, want de wettelijke verantwoordelijk ligt bij de maker.

De mousses, mayo's en andere producten met rauwe eieren zijn intussen bijna door iedereen die werkt voor het publiek op grote schaal zijn in de ban gedaan en men ging werken met poeders en gepasterizeerd ei, daarom zijn die goed verkrijgbaar hier, ook voor het publiek in de goed gesorteerde supermarkt.

dit zou wel eens een goede uitleg kunnen zijn! of in elk geval een logische :cool:

ik ken een aantal bakkers en weet dat ze daar gewoon met eitjes werken, net zoals ik op school leer....

bedankt voor de uitleg!

13

... dus Granny,

ik mag voor jouw nooit een lekkere bc cake of biscuit maken?  :cool:

proef je ervan?

14

belluna schreef:

... dus Granny,

proef je ervan?

Ikke wel hoor en al weet ik niet waar je woont, ik kom gewoon bij je op de koffie! Zeker als het zo'n lekkere Belgische taart wordt, waar de bakkers ook op zondag open zijn....

15 Laatst bewerkt door belluna (30-08-2007 10:37)

Neeltje schreef:

[Ikke wel hoor en al weet ik niet waar je woont, ik kom gewoon bij je op de koffie! Zeker als het zo'n lekkere Belgische taart wordt, waar de bakkers ook op zondag open zijn....

sorry voor de domme vraag, maar zijn die bij jullie niet open op zondag? :o
dus geen verse croissants en ontbijtkoeken?

nooit overwogen om te verhuisen naar Nederland maar nu zeker niet :cool:

Neeltje, ik woon vlak onder Brussel...

16

:( nee, die zijn dus niet open op zondag, geen verse croissants, die bak ik dan maar van 'n bladerdeeg blaadje en ontbijtkoeken al helemaal niet.......

Vlak onder Brussel. Een van m'n basen woont wel in Overijse, ik in Eindhoven, isse beetje ver...... maar wie weet ben ik ooit eens in de buurt.

17

belluna schreef:

Waarom denk je dat ik zelf bak...........? De ghristelijke zondagrust is nog steeds heilig in Nederland...........

I believe in Sandy Claws

18 Laatst bewerkt door belluna (30-08-2007 11:05)

Granny W. schreef:
belluna schreef:

Waarom denk je dat ik zelf bak...........? De ghristelijke zondagrust is nog steeds heilig in Nederland...........

Neeltje schreef:

:( nee, die zijn dus niet open op zondag, geen verse croissants, die bak ik dan maar van 'n bladerdeeg blaadje en ontbijtkoeken al helemaal niet.......

Vlak onder Brussel. Een van m'n basen woont wel in Overijse, ik in Eindhoven, isse beetje ver...... maar wie weet ben ik ooit eens in de buurt.

da's ook wel heel toevallig dat een van je bazen er woont! dus hij of zij en ik wonen samen met 24800 inwoners in Overijse ;)

hum,  ik zal deze zondagochtend zeker aan jullie denken :o ,misschien smaakt mij bolus dan nog beter :D

19

Granny W. schreef:
belluna schreef:

Waarom denk je dat ik zelf bak...........? De ghristelijke zondagrust is nog steeds
heilig in Nederland...........

Misschien bij het protestante gedeelte van Nederland maar toch zeer zeker niet bij het Rooms Katholieke gedeelte van Nederland. 'n Land is geen geloof, mensen geloven.

20

belluna schreef:

... dus Granny,

proef je ervan?

Eh..ik begrijp de vraag niet helemaal, in cake en biscuit worden de eieren boven de benodigde temp gebracht tijdens het bakken dus maakt het niet uit of je vers gebruikt of niet.....

Daarbij eet ik gerust rauwe eieren, heb ik heel mijn leven al gedaan dus een behoorlijke weerstand opgebouwd.....ben zeker geen kind meer en net te jong om oud en frele te zijn :))

Ik proef altijd eigengemaakt, eet zelf bijna geen zoetigheid maar altijd in om te proeven, je weet maar nooit of er iets tussenzit wat ik nog niet ken/weet etc, nooit te oud om te leren :))

I believe in Sandy Claws