1

Onderwerp: taart aankleden

Mijn naam is John en ik ben helemaal nieuw in het taartenbak gebeuren,de enigste ervaring die ik tot nu toe he is het bakken van een appeltaart en cake,allebei erg lekker maar ik wil meer.
Wil voor mijn verjaardag een mooie taart bakken maar weet niet precies hoe ik het moet decoreren.
Wat gebruik ik om te decoreren,ik heb icing  en fondant welk van de twee gebruik ik b.v. om de taart te bekleden en welke gebruik ik om te decoreren.
hoop dat je me advies wilt geven,bedankt alvast

2 Laatst bewerkt door Granny W. (29-08-2007 11:23)

Re: taart aankleden

johnstaal schreef:

Mijn naam is John en ik ben helemaal nieuw in het taartenbak gebeuren,de enigste ervaring die ik tot nu toe he is het bakken van een appeltaart en cake,allebei erg lekker maar ik wil meer.
Wil voor mijn verjaardag een mooie taart bakken maar weet niet precies hoe ik het moet decoreren.
Wat gebruik ik om te decoreren,ik heb icing  en fondant welk van de twee gebruik ik b.v. om de taart te bekleden en welke gebruik ik om te decoreren.

Hi John, wekom.  Een taart bekleden kun je doen met rolfondant, dit is een suikermengsel wat door bepaalde bewerkingen een deegachtig stadium heeft bereikt, door kneden wordt het soepel en kun je het uitrollen tot een lap waarmee je je taart kunt bekleden, dit kan ook met marsepein, dit zijn zogenaamde droge bekledingingen.

Fondant is weer wat anders, het is een mengsel van poedersuiker en vocht al dan niet verhit en wordt gebruikt om nat te bekleden, het wordt afgeslapt (verdund) of verhit totdat het vloeibaar is, de verdunde versie zal niet echt hard worden, de verhitte vorm zal opkorsten.

Zelfde verhaal voor icing, je hebt heel veel verschillende icings, royal icing is een icing die gemaakt wordt met poedersuiker en eiwit (vers of poeder die aangemaakt wordt met water) en de dikte bepaalt wat je ermee kunt doen. Heel stijf kun je het gebruiken voor versieringen tot en met bloemen toe met behulp van een spuitset. In Engeland en Amerika wordt deze vorm ook gebruikt om taarten af te strijken in verschillende lagen, deze laag wordt hard, het geeft een zeer zoete krokante laag aan je cake, wil je dat niet maar wel gebruiken wordt er wat eetbare glycerine aan de mix toegevoegd zodat de royal icing engizins beetzacht blijft.

Maar icing kan ook fondant zijn dus, icing is in principe het engelstalige woord voor de verschillende fondants :)

Er zijn op youtube verschillende filmpjes te bekijken over het bekleden van een taart deze is met rolfondant, zelfde techniek kun je gebruiken met marsepein alleen marsepein is iets meer scheurgevoelig dan fondant wegens de iets ander structuur.
http://www.youtube.com/watch?v=IsrgS9eB1bE

De botercreme die hier op de taart zit is een opkorstende botercreme die als basis dient voor de rolfondant, hier in Nederland wordt meestal een gewone gebruikt die 'plakt' (wel even koelen in de koelkast)

I believe in Sandy Claws

3

johnstaal schreef:

Hoi John,

Fondant kun je gebruiken om de taart te bekleden, maar houdt er rekening mee dat het mierzoet is. Minder zoet is marsepein om te gebruiken. En je kunt het ook gebruiken om te decoreren. Ik ben nog geen held in icing/glazuur spuiten, dus ik koop nog vaak m'n bloemetjes e.d. kant en klaar. Met goed zoeken kun je daar heel veel van op het web vinden om te bestellen en dan kun je op je gemakt je de technieken eigen maken om ze zelf te maken. Daar ben ik nu mee bezig.

Misschien is het handig als je de onderwerpen bakken/vullen en decoreren eens doorsnuffelt, daar kom je heeft veel tips tegen en hoe te doen.

Alvast veel plezier met je nieuwe hobby!

4

Aanvullende tip: kijk bij de FAQ hier op de site bij het onderdeel Basics - bekleden, en/of bij de Recepten op de site (linker menu).

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag