1

Onderwerp: Icing en fondant vraagjes

Hallo allemaal

Afgelopen weekend heb ik een 53 delige cake decoratingset van Wilton gekocht. Geweldig als je ziet wat je er allemaal mee kunt! Het lukt me alleen niet zo goed, omdat de icing die ik heb gekocht (royal icing mix) niet stevig genoeg wordt.

Moet ik dan gewoon minder water erbij doen voor die bloemetjes en blaadjes enzo?

En hoe kan ik uitproberen of hij niet te vloeibaar is voordat ik hem in de spuitzak heb gedaan? Het is me nu namelijk al een paar keer gebeurd dat het stevig genoeg leek, maar als ik dan iets ermee probeerde te spuiten liep het helemaal uit.

Daarnaast vraag ik me af wat er nog meer onder fondant gebruikt kan worden behalve botercreme. Ik ben zo bang dat de fondant gaat smelten dat ik tot nu toe alleen maar botercreme heb gebruikt.

Zoals jullie lezen ben ik een beginnend 'taartbakster', maar ik ben wel al super enthousiast!!!  Ik hoop dan ook dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Kim

Groetjes en succes met 'taarten'! Kim

2 Laatst bewerkt door Granny W. (28-08-2007 18:29)

Re: Icing en fondant vraagjes

mamakim schreef:

Hallo allemaal

Afgelopen weekend heb ik een 53 delige cake decoratingset van Wilton gekocht. Geweldig als je ziet wat je er allemaal mee kunt! Het lukt me alleen niet zo goed, omdat de icing die ik heb gekocht (royal icing mix) niet stevig genoeg wordt.

Moet ik dan gewoon minder water erbij doen voor die bloemetjes en blaadjes enzo?

En hoe kan ik uitproberen of hij niet te vloeibaar is voordat ik hem in de spuitzak heb gedaan? Het is me nu namelijk al een paar keer gebeurd dat het stevig genoeg leek, maar als ik dan iets ermee probeerde te spuiten liep het helemaal uit.

Daarnaast vraag ik me af wat er nog meer onder fondant gebruikt kan worden behalve botercreme. Ik ben zo bang dat de fondant gaat smelten dat ik tot nu toe alleen maar botercreme heb gebruikt.

Zoals jullie lezen ben ik een beginnend 'taartbakster', maar ik ben wel al super enthousiast!!!  Ik hoop dan ook dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Kim

Royal icing kun je zelf maken, ik gebruik een versterkte eiwitsubstituut maar je kunt oof een gewone vervanger gebruiken of eiwitten.

Royal icing moet langzaam gemengd worden, soms moet er wat suiker bij, soms een paar druppels water afhankelijk van de stijheid die je wenst.

1 eiwit is ongeer 35 ml. zeef 225 gram poedersuiker in je mixschaal en maak een kuiltje waarin je eht eiwit laat glijden (of 30/35 ml water aangemaakt met eiwitpoeder, best een dag van te voren maken) Dit totaal kun je verdubbellen, ik geef hier eigenlijk een halve portie weer.

Heb je een goede staande mixer gebruik dan de vlinder, heb je een gewone handmixer dan gewoon je draadmixers.

Nu ga je mixxen en blijven mixxen, op de laagste snelheid voor minstens 5 minuten. je hebt nu als het goed is een cremige mixture die doet denken aan botercreme (maar dan niet vet :))

Om te controlleren of het de goede consistentie heeft om te spuiten, neem wat op je paletmes en geeft dat op een schoon en glad werkoppervlak, smeer eht met je paletmes een paar keer uit, en breng eht bij elkaar, zo haal je ook wat grote luchtbellen eruit, nu schuif het op een hoopje, druk je paletmes er plat in en trek recht omhoog, als er stijve piekjes ontstaan die omhoog blijven staan is je consistentie goed. Je kunt nu eventueel een kleurtje toevoegen, goed mengen. Neem het hoopje op je paletmes, schuif in je voorbereidde papiercone.

Ik gebruik zelf Meriwhite, hier in Nederland nog niet gezien, dit is een verstevigd eiwitvervanger, kan direct gebruikt worden, dus aanmaken en bij je poedersuiker geven. In Engeland bij Ieder online cakeshop te bekomen.

Echte royal icing wordt hard, de combi suiker en eiwitten droogt uit en krijgt de hardheid van die gespoten bloemtjes die je wel eens op gebakjes tegenkomt.

Om royal icing zachter te houden, dus voor versieringen die je liever zacht wilt houden maar wel dat ze in vorm blijven kun je wat eetbare glycerine toevoegen, dit kun je oook doen als je royal icing als afstrijk over je taart gebruikt en niet wilt dat dit hard wordt.

I believe in Sandy Claws

Hoi Kim,
Om bloemen te spuiten moet er inderdaad minder water bij. En het beste is om de icing dan even te laten staan zodat alle luchtbellen er ook uit gaan.
De icing om te spuiten is goed als je pieken blijven staan (puntje rechtop is voor bloemen, puntje opgevallen is voor gewoon spuitwerk)
Je kunt fondant ook over jam (wel eerst even door een zeef halen) of witte chocoladepasta leggen. Maar als je botercreme gebruikt zonder toegevoegd vocht moet het gewoon goed gaan hoor. Overigens doe ik altijd een beetje likeur door de creme en mijn fondant is nog nooit gesmolten.

Succes!

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

4

mamakim schreef:

Je hebt een plakmiddel nodig om je fondant op de taart te kleven, dit kan zijn botercreme, ganache, pralinebasis, gezeefde abrikozenjam (verwarmen, zeven en met een kwastje opbrengen) of een andere jam/gelei naar smaak, chocopasta als je dat lekker vindt, er zijn tegenwoordige verschillende soorten in de handel zoals van cote d'or wit, melk en puur.

I believe in Sandy Claws

5

Begrijp ik het goed dat royal icing ook van rauw eiwit gemaakt is? Kan iemand die zwanger is dan geen taart eten ivm het rauwe eiwit?

6

Dat is inderdaad niet verstandig. Daarom maken de meesten royal icing met eiwitpoeder en ook de royal icing mix is met eiwitpoeder.
Ik ben er even uit, maar ik denk dat dat wel 'mag' voor een zwangere.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Heeft het gebruik van rauw eiwit in plaats van eiwitvervanger ook andere consequenties voor de houdbaarheid?

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

8

Ja, dat was ik ook al aan het denken. Waar kan ik eiwitpoeder kopen?

9

Ik heb ergens op het forum een keer gelezen dat van rauw eiwit het korter houdbaar is, maar pin me er niet op vast ;)

Eiwitpoeder kun je in ieder geval bij www.deleukstetaartenshop.nl bestellen; als dat het enige is wat je nodig hebt, kun je contact opnemen, dan hoef je niet de volledige verzendkosten te betalen. Waar je het nog meer kan kopen weet ik niet, het is wel vaker gevraagd, dus misschien dat je met zoeken op het forum er ook achter komt :)

10

mamakim schreef:

Begrijp ik het goed dat royal icing ook van rauw eiwit gemaakt is? Kan iemand die zwanger is dan geen taart eten ivm het rauwe eiwit?

Royal icing met eiwit moet je maken emt gegarandeerde salmonella vrije eieren, sommige supers bieden ze aan, gepasteuriseerde eiwitten in een pakje ( Jumbo en nog een paar heeft die) als je voor kids, zwangeren of ouden van dagen gebak maak. Of een eiwitvervanger natuurlijk, meestal albumen genaamd, te verkrijgen ook alhier in de webshop.

Het risico met verse eieren is bijna verwaarloosbaar klein maar altijd iets om in je achterhoofd te houden.

I believe in Sandy Claws

11

Marianne schreef:

Ik heb ergens op het forum een keer gelezen dat van rauw eiwit het korter houdbaar is, maar pin me er niet op vast ;)

Eiwitpoeder kun je in ieder geval bij www.deleukstetaartenshop.nl bestellen; als dat het enige is wat je nodig hebt, kun je contact opnemen, dan hoef je niet de volledige verzendkosten te betalen. Waar je het nog meer kan kopen weet ik niet, het is wel vaker gevraagd, dus misschien dat je met zoeken op het forum er ook achter komt :)

In principe moet je beide soorten, met ei of vervanger niet langer dan een week bewaren, het bewaren in een koelkast is niet nodig. Beter zelfs is voor iedere keer een nieuwe batch aanmaken, zeker als je dragend werk wilt maken zoals kantwerk, hangende lussen ed, en je krijgt de mooiste glans op koekjes met verse afgeslapte royal icing (even onder een warmtelamp)

I believe in Sandy Claws

12

Granny W. schreef:

In principe moet je beide soorten, met ei of vervanger niet langer dan een week bewaren, het bewaren in een koelkast is niet nodig.

Veel vaker lees en hoor ik eigenlijk 2 weken ipv 1? Met rauw ei snap ik die week ook gelijk (gebruik het zelf sowieso niet), maar met eiwitpoeder? Waarom 'maar' die week?

13

Marianne schreef:

Veel vaker lees en hoor ik eigenlijk 2 weken ipv 1? Met rauw ei snap ik die week ook gelijk (gebruik het zelf sowieso niet), maar met eiwitpoeder? Waarom 'maar' die week?

Het enige verschil met vers ei is is dat ze in gepoederde vorm wordt aangeboden, het blijven kippe ei eiwitten, die beginnen te desintergreren na een bepaalde periode. De aminozuren beginnen te vervallen en af te breken.

Bederf heeft een bepaald verloop bij dierlijke eiwitten, zo gauw je de eiwitten terug van vocht gaat voorzien reageren ze niet veel anders dan gewone eiwitten.

Ze staan dan aan dezelfde bacterien etc open als de gewone eiwitten eenmaal aan de 'open' lucht blootgesteld.

Wat beiden 'goed' houdt is de suiker die je toegevoegd hebt.

Het enige 'voordeel' buiten gemak natuurlijk is dat het droogproces salmonella doodt.

Ik weet dat er hier geschreven wordt regelmatig van 2 weken, diegene waar ik in deze op vertrouw is iemand die al meer dan 25 jaar dagelijks met royal icing werkt erin les geft etc.....een week dus, better safe than sorry :)

Je hebt intussen gemerkt dat ik voedselveiligheid hoog in het vaandel heb staan, voor mezelf of mijn gezin ben ik een stuk relaxter maar als je ook voor anderen gebak etc maakt dan kun je gewoon niet voorzichtig genoeg zijn.

I believe in Sandy Claws

14

Granny W. schreef:

Ik weet dat er hier geschreven wordt regelmatig van 2 weken, diegene waar ik in deze op vertrouw is iemand die al meer dan 25 jaar dagelijks met royal icing werkt erin les geft etc.....een week dus, better safe than sorry :)

Eens, maar ik bedoelde niet alleen hier (als in: hier op het forum) hoor, ook op andere plaatsen op het net ben ik die 2 weken regelmatig tegen gekomen. Vandaar mijn vraag. Maar je antwoord is duidelijk :)

15

Marianne schreef:

Eens, maar ik bedoelde niet alleen hier (als in: hier op het forum) hoor, ook op andere plaatsen op het net ben ik die 2 weken regelmatig tegen gekomen. Vandaar mijn vraag. Maar je antwoord is duidelijk :)

Dan heb ik nog ee leuk weetje voor je, zoals je weet staat er op alle eetbare kleurtjes een datum net als op alle andere eetbare objecten tegenwoordig.

Kleurpoeders en pasta blijven vele jaren goed, ook na het overschrijden van de datum.  Deze datum wordt gegeven aan het product omdat ze dat moeten, dus als je kleurpoedertjes of paste hebt en de datum is voorbij, niet wegknikkeren gewoon gebruiken :))

Met als enige uitzondering zij die officieel werken en de haccp regels moeten hanteren, als er iets fout gaat moet je kunnen bewijzen dat je artikelen hebt gebruikt die binnen de door de producent opgegeven datum zijn. (maar die mensen hebben weinig last van overjarige poeders door een frequenter gebruik)

Dit is info van een betrouwbare producent.

I believe in Sandy Claws

16

Precies de reden waarom ik voor workshops (ook al  valt dat tecnisch gezien onder 'kunstzinnige vorming' en zijn dat geen taartklanten, die heb ik nl. niet, maar better safe then sorry ;) ) een nieuwe range kleurstoffen heb aangeschaft :) Zonder betrouwbare procucent als kennisbron, maar gebruik van common sense.

Maar we wijken weer van het topic af :) Ik gebruik zelf zelden icing, wil het wel gaan proberen en oefenen maar 't is nog niet mijn ding. 8 september maar eens kijken of iemand me kan overtuigen :)

17

Marianne schreef:

Ik gebruik zelf zelden icing, wil het wel gaan proberen en oefenen maar 't is nog niet mijn ding. 8 september maar eens kijken of iemand me kan overtuigen :)

Ik oefen gewoon met alles wat spuitbaar is, bvb als ik toetjes maak van mousse, slagroom, mascarpone etc.

Het echte uitgebreide werk is helaas aan het verdwijnen zoals je dat vroeger zag in Engeland maar ik wil het toch graag helemaal onder de knie krijgen, alle onderdelen zijn goed te gebruiken om net een mooie finish te geven van veel stukken, of je nu met botercreme of icing werkt.

Ik hoop dat je overtuigd raakt en kunt laten zien wat je hebt geleerd :)

I believe in Sandy Claws

18

Hallo, In het verleden heb ik alleen cake en appeltaart gebakken. Nu ben ik op internet aan het zoeken geweest voor de mogelijkheden om een ander soort taart  te bakken. Er ging een wereld voor me open. Wat een artikelen. Lijkt me erg leuk om mee te werken. Nu heb ik  een vraag over pettinice, rolfondant Ik heb een pak gekocht maar het is hard. Is het de bedoeling dat je het eerst verwarmd voordat je het uitrolt ? En verwarm je het dan in de magnetron ? En hoe lang ?
Ik hoor graag van jullie.

19

Kneden is voor mij de weg, ik weet dat sommigen wel eens een korte burst gebruiken in de magnetron maar ik vindt van begin af doorkneden toch net dat voordeel geven en dan wordt het de goede consistentie om uit te rollen.

Want ook al gebruik je de magnetron, kneden meot je toch :)

Neem een stuk af, sluit de rest weer goed af van de buitenlucht en rol het stuk door je handen met stevige druk, de fondant wordt dan zachter en nu kun je beginnen emt doorkneden, hoe langer je kneedt hoe soepeler het wordt.

I believe in Sandy Claws