mamakim schreef:Hallo allemaal
Afgelopen weekend heb ik een 53 delige cake decoratingset van Wilton gekocht. Geweldig als je ziet wat je er allemaal mee kunt! Het lukt me alleen niet zo goed, omdat de icing die ik heb gekocht (royal icing mix) niet stevig genoeg wordt.
Moet ik dan gewoon minder water erbij doen voor die bloemetjes en blaadjes enzo?
En hoe kan ik uitproberen of hij niet te vloeibaar is voordat ik hem in de spuitzak heb gedaan? Het is me nu namelijk al een paar keer gebeurd dat het stevig genoeg leek, maar als ik dan iets ermee probeerde te spuiten liep het helemaal uit.
Daarnaast vraag ik me af wat er nog meer onder fondant gebruikt kan worden behalve botercreme. Ik ben zo bang dat de fondant gaat smelten dat ik tot nu toe alleen maar botercreme heb gebruikt.
Zoals jullie lezen ben ik een beginnend 'taartbakster', maar ik ben wel al super enthousiast!!! Ik hoop dan ook dat jullie me kunnen helpen.
Groetjes Kim
Royal icing kun je zelf maken, ik gebruik een versterkte eiwitsubstituut maar je kunt oof een gewone vervanger gebruiken of eiwitten.
Royal icing moet langzaam gemengd worden, soms moet er wat suiker bij, soms een paar druppels water afhankelijk van de stijheid die je wenst.
1 eiwit is ongeer 35 ml. zeef 225 gram poedersuiker in je mixschaal en maak een kuiltje waarin je eht eiwit laat glijden (of 30/35 ml water aangemaakt met eiwitpoeder, best een dag van te voren maken) Dit totaal kun je verdubbellen, ik geef hier eigenlijk een halve portie weer.
Heb je een goede staande mixer gebruik dan de vlinder, heb je een gewone handmixer dan gewoon je draadmixers.
Nu ga je mixxen en blijven mixxen, op de laagste snelheid voor minstens 5 minuten. je hebt nu als het goed is een cremige mixture die doet denken aan botercreme (maar dan niet vet )
Om te controlleren of het de goede consistentie heeft om te spuiten, neem wat op je paletmes en geeft dat op een schoon en glad werkoppervlak, smeer eht met je paletmes een paar keer uit, en breng eht bij elkaar, zo haal je ook wat grote luchtbellen eruit, nu schuif het op een hoopje, druk je paletmes er plat in en trek recht omhoog, als er stijve piekjes ontstaan die omhoog blijven staan is je consistentie goed. Je kunt nu eventueel een kleurtje toevoegen, goed mengen. Neem het hoopje op je paletmes, schuif in je voorbereidde papiercone.
Ik gebruik zelf Meriwhite, hier in Nederland nog niet gezien, dit is een verstevigd eiwitvervanger, kan direct gebruikt worden, dus aanmaken en bij je poedersuiker geven. In Engeland bij Ieder online cakeshop te bekomen.
Echte royal icing wordt hard, de combi suiker en eiwitten droogt uit en krijgt de hardheid van die gespoten bloemtjes die je wel eens op gebakjes tegenkomt.
Om royal icing zachter te houden, dus voor versieringen die je liever zacht wilt houden maar wel dat ze in vorm blijven kun je wat eetbare glycerine toevoegen, dit kun je oook doen als je royal icing als afstrijk over je taart gebruikt en niet wilt dat dit hard wordt.
I believe in Sandy Claws