26

Re: bloem???

Lilo, een forum met heel veel broodrecepten is dat van Bakkerswereld.
http://www.bakkerswereld.org/forum/invision/index.php

Daar kun je ook het zachte witte melkbollen recept van Lida vinden. Dat is al door heel veel mensen gemaakt en (bijna) altijd met veel succes:
http://www.bakkerswereld.org/forum/invi … 67&hl=

Voor vragen kun je daar ook altijd goed terecht. Er is altijd wel iemand die je verder wil helpen.

Succes met bakken!

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

27

Dank je voor de link Lonnes, ik ga die ook eens proberen, want bij mij worden ze ook niet zacht, wel lekker, maar niet zacht!

28

Granny W. schreef:
Neeltje schreef:

Ik vind alleen dat je vaak neerbuigend overkomt

Mijn naam staat bij het postje dus je kunt er voor kiezen om deze posts niet meer te lezen :)

Groets

danuta

Ik post hier vrijwel nooit, maar ik wil toch even kwijt dat ik het zeker niet met Neeltje eens ben. Taarten, brood, koekjes en dergelijke bakken doe ik alleen als hobby, en misschien juist daarom lees ik Granny W.'s post altijd met extra aandacht.
Bijvoorbeeld het stukje over allerlei soorten bloem en hoe verschillend de effecten in het gebruik daarvan kunnen zijn, daar had ik eerder niet eens echt bij stilgestaan. En dat zet mij er dus weer toe aan om daar verdere informatie over te zoeken en die toe te passen in het eerstvolgende wat ik bak. Ik vind het altijd leuk om te zien hoe het veranderen van een ingredient de smaak van het totaal zo kan beinvloeden, en/of de structuur, etc.
Van het 'neerbuigende' wat je (Neeltje) noemt merk ik sowieso niets eigenlijk..

29

Nou de broodjes zijn geluuuuukt!
Ik heb een beetje gesjoemeld met de tijden, aangezien ze voor het avondeten klaar moesten zijn. Maar toch kwamen ze er prima uit.
Ze waren heerlijk, en superzacht binnenin.
Op aanraden van Granny W. heb ik dus Boerenwit van Soezie gebruikt en met het platslaan en vouwen en rollen enzo merkte ik steeds meer verschil met de bloem die ik altijd gebruikte: veel elastischer! En volgens mij is de structuur inderdaad ook anders.
Dus mijn ervaring leert dat het wel degelijk uitmaakt wat voor bloem je hebt, wat niet betekent dat je met goedkope bloem ook geen lekkere dingen kunt bakken!

Maar onder de scheikunde van de eiwitten e.d. kom je gewoon niet uit!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

30

Ik ben blij dat je tevreden bent, ik heb eindelijk het poeder op de post, ze hadden gisteren wel de post weggebracht maar deze niet omdat er nog geen postzegel op zat........zucht, niemand kwam op het idee dat je bij een postkantoor ook postzegels kunt kopen....grrr :)

Ik heb vandaag molenwit gehaald in Terheijden om te proberen, eens
kijken wat dat doet met bakken van brood, en voor het gewone bakwerk heb ik daar tarwe puur gekocht, nu gebruik ik vaak Surfina van Soezie, qua prijs maakt het niet veel uit.

Wat trouwens een tip is, Soezie heeft een eigen site met ontzettend veel recepten erop, wel uitgaande van hun eigen bloemen en melen natuurlijk, maar daar kun je omheen werken, alles waar Surfina wordt gebruikt kun je een gewone patentbloem voor nemen.
http://www.soezie.com/

I believe in Sandy Claws

31

Wij (mijn man bakt het brood, ik eet het ;) ) gebruiken hier ook een eiwitrijk bloem, scheelt gigantisch, zeker als je ook nog met zuurdesem je brood bakt zoals wij doen, dan rijst het echt voor geen meter met gewone (goedkope) bloem en met deze krijg je een superluchtig (en nee, niet zuur) zuurdesembroodje!!

Voor degene die het broodbakken leuk vinden, een heel leuk boek (althans dat vind ik ;) ) met heel veel verschillende recepten (zoet, hartig, uit verschillende landen) is het boek: Bijzonder Brood van Linda Collister.

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

Granny W schreef:

een zoete Butterzopf (die er al op staat)

Wat leuk! Ik dacht dat ik de enige was die dat recept had ;-) Alhoewel, zoet? Bij mij gaat er geen suiker in of zo...

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

33

Beautiful Creations schreef:

Wat leuk! Ik dacht dat ik de enige was die dat recept had ;-) Alhoewel, zoet? Bij mij gaat er geen suiker in of zo...

Ik maak verschillende vormen, zoeter, hartiger etc, maar dit is zoals ik het van mijn moeder heb geleerd (Poolse) en ik heb nog een paar andere die ik heb geleerd toen ik in Zwitserland woonde :)

I believe in Sandy Claws

34

Granny W schreef:

Hier ook eentje met het recept, mijn schoonzusje is Zwitsers (ze woont hier in Nederland), dat was het eerste wat ik van haar zag, de "zopf" en toen haar ;) :-D
Wel heel leuk, ze bakt ook heel veel dus veel lekkere recepten van haar voor brood en gebak!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

35

Granny W. schreef:

Ik ben blij dat je tevreden bent, ik heb eindelijk het poeder op de post, ze hadden gisteren wel de post weggebracht maar deze niet omdat er nog geen postzegel op zat........zucht, niemand kwam op het idee dat je bij een postkantoor ook postzegels kunt kopen....grrr :)

Haha, toen mijn man dit las zei ie al meteen dat dat natuurlijk nu helemaal niet meer kan: zakjes met poeder met de post sturen!

Nou hoor ik vanochtend op de radio dat het postkantoorpersoneel in Oldenzaal een lange dag had gemaakt omdat ze ontsmet moesten worden na het vinden van een verdacht zakje poeder....

Hihi, ik ga er maar vanuit dat wij daar niks mee te maken hebben!
Maw als het zakje binnen is worden er weer nieuwe broodjes gebakken, nu met poeder en de goeie rijstijden, als ze dan nog beter worden ben ik helemaal tevreden!

Lonneke: bedankt voor de tip, ik ken het forum al van een beetje rondsnuffelen. Nog sterker: ik had jouw naam daar al eerder zien staan dan hier op het forum, had je daar het MMF recept ook niet ooit gepost?
En die melkbollen klinken ook goed!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

Lara M. schreef:
Granny W schreef:

Hier ook eentje met het recept, mijn schoonzusje is Zwitsers (ze woont hier in Nederland), dat was het eerste wat ik van haar zag, de "zopf" en toen haar ;) :-D
Wel heel leuk, ze bakt ook heel veel dus veel lekkere recepten van haar voor brood en gebak!

Aha, ik begon al te twijfelen dat het een "algemeen" recept zou zijn maar het is dus echt Zwitsers. Ik heb het gekregen van de vrouw van mijn peetoom die prachtig in de Zwiterse bergen woont.... (mijn geboorteland)

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

37

Aha, ik begon al te twijfelen dat het een "algemeen" recept zou zijn maar het is dus echt Zwitsers. Ik heb het gekregen van de vrouw van mijn peetoom die prachtig in de Zwiterse bergen woont.... (mijn geboorteland)

:) Ik heb een tijdje in Zwitserland gewoond toen ik daar werkte als een au pair bij een zwiterse hotelier waar ik ook een deel van mijn bakopleiding heb gedaan.
In Kanton Zug :)

I believe in Sandy Claws

38 Laatst bewerkt door Pooh (29-08-2007 21:15)

Granny W. schreef:

Geef mensen maar eens gewoon kapsel zonder iets erop of eronder...zijn ze zo beu hoor :))

Hihi, weet je wat ik zou zo lekker vind he: je overgebleven beslag evengoed mee bakken en dan heb je dus een kapsel zonder iets erop of eronder om helemaal op te eten. Mjam!

Met gewone goedkope ingredienten van de supermarkt, mijn kapsels mislukken nooit en krijg er meestal complimenten over. Niks anders voor mij dus.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com