1 Laatst bewerkt door marlies (21-08-2007 19:59)

Onderwerp: De ultieme cupcake tips...

Ik heb gemerkt dat er toch nogal wat mensen zijn die met het Nigella Lawson recept geen succes hebben. Dat terwijl dit echt een makkelijk recept is en nog lekker ook!

Daarom heb ik mijn ervaringen/tips uitgetypt en wil het met jullie delen. Misschien zijn er mensen die er wat aan hebben. Dat zou natuurlijk mooi zijn!

Succes ermee.

De ultieme cupcake tips!!

Gebruik het recept van Nigella Lawson, ze zijn heerlijk en erg makkelijk te maken.
Hierbij het recept.

125 g boter op kamertemperatuur.
125 g witte basterdsuiker
2 eieren
125 g zelfrijzend bakmeel
half zakje vanillesuiker
2-3 eetlepels melk

Verwarm de oven voor op 185°C in de conventionele oven.
De boter en suiker mixen tot cr

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

2

Re: De ultieme cupcake tips...

Bedankt Marlies, Die gaan we even bij de receptenboek zetten! Vooral over dat vullen, dat deed ik altijd met een lepel. Dat werd dus altijd een kliederboel :S
Wat voor spuitmondje gebruik je eigenlijk om te vullen?

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

Dit recept moet ik nog steeds een keer proberen. Ik heb het nu gelijk bij mijn andere recepten gezet en ga het gauw een keer proberen!!

BEDANKT voor het recept en de tips!!

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

4

Carina schreef:

Wat voor spuitmondje gebruik je eigenlijk om te vullen?

Ik denk gewoon zonder spuitmond, alleen koppelingsstukje...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

5

op www,cupcakefun.com kun je zien hoe ze vullen en met welk puntje....hun gebruiken de ronde tip 230

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

6 Laatst bewerkt door Granny W. (22-08-2007 09:55)

Gewoon een snoepzak vullen, puntje eraf knippen en vullen maar.......

Zet je snoepzak in een hoog medium breed glas, trek het wijde deel over het glas naar beneden en duw je vingers even in het deel wat in het glas zit om te openen, je kunt nu makkelijk je beslag in de zak geven met behulp van een deeglikker.  Als alles erin zit trek je het brede deel omhoog, even de zak neerleggen, lucht wegduwen, deeg naar de punt duwen, snip het puntje eraf en zo kun je je cups vullen zonder morsen.

I believe in Sandy Claws

7

Oh, ik vul ze altijd met behulp van 2 lepels, geen probleem..........

8

Minicupjes met een doorsnede van 2 cm zijn een beetje moeilijk te vullen met behulp van lepels........

I believe in Sandy Claws

9

Oh zukke kleintjes....... met twee theelepeltjes dan..... :)

10

Neeltje schreef:

Oh zukke kleintjes....... met twee theelepeltjes dan..... :)

Wehehe...daar bibber ik te hard voor ")

I believe in Sandy Claws

Ik vind het recept niet moeilijk maar ook niet lekker. Maar dat heb ik vooral met recepten die met zelfrijzend bakmeel werken.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

12

Beautiful Creations schreef:

Ik vind het recept niet moeilijk maar ook niet lekker. Maar dat heb ik vooral met recepten die met zelfrijzend bakmeel werken.

Probeer eens een poundcake recept of als je van biscuit houdt, maak je cupcakes eens daar van......ieder cakerecept kun je gebruiken voor cupcakes :)

I believe in Sandy Claws

13

Beautiful Creations schreef:

Of als je in de buurt woont van een winkel waar ze Engelse producten verkopen kijk eens voor Mcdougall's supreme spongeflour, een echte aanrader :)

Dit is ook een zelfrijzend bakmeel maar van een goede kwalitteit, het zelfrijzend bakmeel wat ze hier in de supers verkopen is bocht. Ik gebruik meestal chinesche (green dragon) of Mcdougall's die ik koop in Den haag bij Thomas Greene (maar ik ben een ingredienten-nerd, ik heb geloof ik iets van 30 tot 40 verschillende melen en bloem in huis) :)

I believe in Sandy Claws

14

Granny W. schreef:

Gewoon een snoepzak vullen, puntje eraf knippen en vullen maar.......

Zet je snoepzak in een hoog medium breed glas, trek het wijde deel over het glas naar beneden en duw je vingers even in het deel wat in het glas zit om te openen, je kunt nu makkelijk je beslag in de zak geven met behulp van een deeglikker.  Als alles erin zit trek je het brede deel omhoog, even de zak neerleggen, lucht wegduwen, deeg naar de punt duwen, snip het puntje eraf en zo kun je je cups vullen zonder morsen.

Zo doe ik het ook alleen zet ik mijn snoepzak in een maatbeker is iets stabieler dan een glas...

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

15

marlies schreef:

Zo doe ik het ook alleen zet ik mijn snoepzak in een maatbeker is iets stabieler dan een glas...

:) Mijn maatbeker is daar te breed voor, ik gebruik een Wieckse witte glas :)

I believe in Sandy Claws

16

Ik heb al een paar x deze cupcakes gemaakt en ik heb nog even wat te vragen:
1) in de oven zijn zo mooi 'bol' geworden, hoe moet ik ze dan laten afkoelen?
(ze zakken daarna helemaal!!! in) krijg er een kuil in.
2) gebruik je een rooster of een bakplaat waar je ze op zet?
3) Welke  stand zet je dan die plaat?

Hopelijk lukken ze volgende x wel eens!!
Groetjes Cathelijne

17

Bloem14 schreef:

Ik heb al een paar x deze cupcakes gemaakt en ik heb nog even wat te vragen:
1) in de oven zijn zo mooi 'bol' geworden, hoe moet ik ze dan laten afkoelen?
(ze zakken daarna helemaal!!! in) krijg er een kuil in.
2) gebruik je een rooster of een bakplaat waar je ze op zet?
3) Welke  stand zet je dan die plaat?

Pfoei, troubleshooting.......dat ze inzakken kan verschillende redenen hebben, niet gaar genoeg, 5 minuten toevoegen aan de bak tijd. Oven te heet waardoor buitenkant wel gaart en bruint maar binnenkant niet zelfde pas kan houden, komen prachitg op maar zullen altijd terugvallen, oventemperatuur verlagen, baktijd verlengen.
Beslag overmixed, als je te lang mixt gaat het vet scheiden en krijg je vettige patches in je deeg, komt hij wel op maar zakt terug in. Te veel vocht in het beslag waardoor het garen wel lukt maar geen luchtigheid wordt bereikt die ondersteund wordt door de structuur, verminderen van het vocht of totaal weglaten van toegevoegd vocht.

Niet alle ingredienten op kamertemperatuur waardoor de mix niet compleet homogeen is waardoor je geen goede structuur krijgt maar ook de baktijd verlengt...enz. :)

Cupcakes bak ik in een muffinbakblik, midden in de oven, meestal op een gemiddelde temp van 165 ( hete lucht) 180/185 conventioneel. Afkoelen op een rooster na ze uit het muffinblik te hebben gehaald na 5 minuten rusten in het blik.

I believe in Sandy Claws

18

ik gebruik altijd een ijsbolletjestang dit gaat heel handig bij de gewone cupcakes je knoeit dan geen beslag

groetjes Kim http://www.mijnalbum.nl/Album-VWDN4MEV
Begin elke dag met een stralende lach!

19

Muffinblik?
Ik heb van die siliconen. Daar kunnen er 6 in. (xenos) maar doe eigelijk altijd zo op de bakplaat. Het leek vorige x namelijk dat ze niet goed de ruimte konden krijgen? ja beetje raar omschreven maar hopelijk snapt u wat ik bedoel. Ik gebruik nu gewoon die papierencups van de webshop (sommige passen niet zo goed)
Ik heb idd de melk nooit op kamer temperatuur. De andere ingredienten wel. Ik denk dat ik te lang klop. Als ik namelijk de melk erbij doe (2eetlepels) dan wordt het beslag gelijk heel luchtig? Dat mag je toch als laatste erbij doen? Ik gebruik een mixer met van meng haken eraan. Moet ik dan bijvoorbeeld op een lage stand mixen?
Fijn dat u zo mee denkt!!

Groetjes Cathelijne

20

Bloem14 schreef:

Muffinblik?
Ik heb van die siliconen. Daar kunnen er 6 in. (xenos) maar doe eigelijk altijd zo op de bakplaat. Het leek vorige x namelijk dat ze niet goed de ruimte konden krijgen? ja beetje raar omschreven maar hopelijk snapt u wat ik bedoel. Ik gebruik nu gewoon die papierencups van de webshop (sommige passen niet zo goed)
Ik heb idd de melk nooit op kamer temperatuur. De andere ingredienten wel. Ik denk dat ik te lang klop. Als ik namelijk de melk erbij doe (2eetlepels) dan wordt het beslag gelijk heel luchtig? Dat mag je toch als laatste erbij doen? Ik gebruik een mixer met van meng haken eraan. Moet ik dan bijvoorbeeld op een lage stand mixen?
Fijn dat u zo mee denkt!!

Ik gebruik geen siliconen vanwege de veiligheid en daarnaast de betere warmteverdeling van een blik, maar als je van siliconen houdt, gewoon gebruiken :)

Ik heb even het recept nagekeken en probeer dit eens.
Voeg 10 gram meer suiker toe en neem maar 1 EL melk of water of likeur.

Oven voorverwarmen op 180 graden (hete lucht 10 tot 20 graden lager)
Alles kamertemperatuur, alles in de mixkom, zorg dat je een klok kunt zien, mix alles met gewone mixhaken ongeveer 30 seconden op lage snelheid zodat je geen grove klonten meer ziet maar het beslag samen komt, nu anderhalve minuut op hoogste snelheid, nog 30 seconden op lage snelheid. Stoppen nu, niet overmixxen....

Klaar, nu de cupcakes vullen en meteen de oven in in het midden, baktijd gemiddeld 20 tot 25 minuten. Niet tussentijds de oven openen, nergens voor nodig, aan het einde van de baktijd met een sateprikker de middelste cupcake even controleren, als de prikker schoon terug komt zijn ze klaar.

Nu de vorm uitnemen en in de vorm op het rooster zetten, niet eerder dan 5 minuten daarna verwijderen uit de vorm.

I believe in Sandy Claws

21

Ik had het recept geprobeerd voor ik deze aanwijzingen had. Alles op kamertemperatuur, heteluchtoven 165 graden, 17 minuten gebakken, mooie kleur en goed gerezen. Ook bij mij zakten ze in. Ze waren nog niet gaar, zo bleek. Ik ga het binnenkort nog eens proberen, volgens de laatste aanwijzingen. Misschien moet ik de oven zelfs nog iets later zetten?!

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

22

Ria (M.C.) schreef:

Ik had het recept geprobeerd voor ik deze aanwijzingen had. Alles op kamertemperatuur, heteluchtoven 165 graden, 17 minuten gebakken, mooie kleur en goed gerezen. Ook bij mij zakten ze in. Ze waren nog niet gaar, zo bleek. Ik ga het binnenkort nog eens proberen, volgens de laatste aanwijzingen. Misschien moet ik de oven zelfs nog iets later zetten?!

Tja...het verhaaltje ovens..... dat is ook nog zo'n verhaal apart..iedere oven heeft zijn eigen temperaturen.

Even uitleggen, in een oven zit een systeem dat 'meet' de temperatuur die altijd 'ongeveer' is, hij stopt met verhitten als de temp een bepaalde waarde rond de gevraagde temp heeft bereikt, schakelt af om dan minstens 10 tot 15 graden te zakken om dan weer aan te springen. Hoe goedkoper de oven, hoe minder nauwkeurig alhoewel er ook duurdere ovens zijn die grofweg erg onnauwkeurig zijn.  Daarom moet je bij iedere oven een gevoel krijgen voor de juiste stand.

Het beste is een goede oven thermometer zodat je de temperatuur beter kunt controleren.

Voor veel ovens blijkt dan dat ze wat hoger en andere wat lager zijn afgesteld. Met de oventhermometer kun je dan wat correcter bepalen welke stand je hem moet zetten.

Ala je merkt dat je cakes te snel bruinen en de binnenkant niet gaar is, verlaag de temp met tenminste 10 tot 20 graden bij een nieuwe poging. Als je dan de goede temp bereikt en de cake slaagt goed, noteer de temperatuur van de oven.

Ik zou jou aan willen raden 20 minuten op 150 graden en voor eventueel neit genoeg kleur kun je dan de oven nog een 5 minuten op 170 zetten.

I believe in Sandy Claws

23

Granny W., je bent net een internettende encyclopedie/bibliotheek en dat is erg handig voor ons. Pas je dit beroepsmatig ook toe (doceren in doseren en dergelijke)?

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

24

Ria (M.C.) schreef:

Granny W., je bent net een internettende encyclopedie/bibliotheek en dat is erg handig voor ons. Pas je dit beroepsmatig ook toe (doceren in doseren en dergelijke)?

:) Veel is ervaring, ik bak en kook al vanaf kleins af aan, opegroeid in de biesbos waar we alles zelf klaar moesten maken zoals brood en koek etc.
Daarna een jaar kookschool gedaan voordat ik naar een andere middelbare school ging. Ik heb een tijdje in Zwitserland gewoond waar ik werkte voor een hotelier waarvan ik ook weer een deels kook en bakopleiding heb gekregen.

Ik heb wat gezondheidsproblemen wat mij noopt al meer dan 37 jaar een strikt dieet aan te houden maar ik weiger dieetvoer te eten, alles moet lekker en gezond zijn maar met mate daarom ben ik alles zelf gaan maken en ik maak dan ook alles, iedere dag vers brood, alle koek en gebak en uiteraard de maaltijden etc.

Ik ben dan ook een stukje ouder dan de meesten hier, internet was een welkome aanvulling en ik zit dan ook al meer dan 12 jaar op het internet (gehuwd met een computernerd) Volgend jaar terug naar school waar ik van plan ben mijn papieren te gaan halen als banketbakker en patissier......
Van beroep ben ik eigenlijk tekenaar/porseleinschilder/designer :)

En ik ben een autodidact vooral met een veel te grote nieuwsgierigheid en zucht naar kennis, en koppel dat aan eht feit dat ik vind dat veel mensen veel te weinig van koken en bakken afweten dan ken je gelijk de reden waarom ik toch op dit forum teruggekomen ben en ik op mijn website wat simpele recepten en tips en tricks aan het schrijven ben:)

I believe in Sandy Claws

25

En meteen wordt mijn nieuwsgierigheid bevredigd!

Ik had zeker gedacht dat je zelf kok/patissier was en eigenlijk nog wel docente. Natuurlijk op basis van  je enorme kennis binnen dit vakgebied, de "must" van vers/zelfgemaakt, waarschuwingen voor bacteriegroei. Bovendien spreekt uit je antwoorden/topics een grote mate van gedisciplineerdheid. En een beetje vanwege de slotzin "If you don't like what I say, tough titty" ("Als het je niet aanstaat wat ik zeg, jammer dan" of interpreteer ik dit verkeerd?)

Opmerkelijk dat je na een start op de kookschool en naderhand nog een bak- en kookopleiding, tekenaar/porseleinschilder/designer bent geworden. Leuk dat je nu toch je diploma banketbakker en patissier gaat halen.

Je schrijft al dat je eigenlijk altijd met koken/bakken bezig bent en dit ook nodig is vanwege je dieet. Dit elke dag vers, gezond en lekker eten bereiden moet erg tijdrovend zijn. Zeker als je daarnaast nog steeds dingen wilt bijleren. (En dat je dat allemaal kunt onthouden.....)

Als je je diploma banketbakker/patissier hebt, ben je dan van plan daar ook beroepsmatig iets mee te gaan doen, behalve de gegevens opslaan op je eigen "harde schijf"?

Natuurlijk heb ik ook even een kijkje genomen op je website. Engelstalige recepten en foto's zijn de eerste aanblik. Ik begrijp dat er binnenkort nog het een en ander toegevoegd wordt; hopelijk ook eenvoudige recepten en Nederlandstalige handleidingen. Ik houd dit zeker in de gaten.

Succes met je opleiding! Wij profiteren er allemaal van mee!

Groetjes, Ria