jiska schreef:Ik ben gek op caramel, dus ik ben erg nieuwschierig naar je recept(en) van creamcaramel o.i.d...
Groetjes
Jiska
Okee.pan met dikke bodem heb je nodig, middenmaat (spul bruist tijdens afblussen en is gloeiend heet) dus geen te kleine pan nemen.
Extra steelpannetje voor de slaroom.
250 gram witte kristalsuiker
250 gram (let op grammen) slagroom.
60 gram room boter (kamertemperatuur)
Zet de slagroom op het vuur en verwarm deze tot aan de kook en blijf roeren zodat ze niet aanzet, als ze kookt zet op het laagste pitje en zet je dikke pan op het vuur.
Doe de helft van de suiker in de pan en laat deze rustig smelten (niet te hoog vuur en erbij vlijven want suiker verbrandt razensnel), voeg nu steeds wat suiker bij totdat alles gesmolten is en je geen kristallen meer ziet, de kleur zal nu licht bruin zijn, neem de pan van het vuur en je garde en al roerend voeg je nu een klein deel van de room, toe, niet panieken want eht ziet er niet uit, blijven roeren en room toevoegen totdat alles is toegevoegd, blijven roeren en als het niet meer bruist terug op een laag vuurtje totdat er geen brokken etc meer in zitten maar de saus een dikke glade homogeen mengsel is geworden, nu haal je hem van het vuur af en blijf nog even roeren, zet weg op een rooster en laat afkoelen tot lauwwarm, voeg nu de roomboter in stukjes toe en roer deze door het mengsel todat ze zijn opgenomen.
Je kunt deze caramel cream gebruiken vermengd in vullingen, ijs, toetjes, in chocladecups, in cupcakes spuiten (dat doe je met een lange dunne spuitmond vaak te vinden in standaard spuitzaksetjes), mengen met slaroom, botercreme, etc.....en dit is echte caramelroom
)
Wil je een vanille smaak aan je caramelcream dan doe de inhoud van 1 vanillepod uitschrappen en voeg deze aan de slagroom toe als je die in het pannetje doet om op te warmen.
Met dit soort recepten kan ik het niet over mijn hart krijgen om nepvanillesmaakjes toe te voegen
)
I believe in Sandy Claws