hup-a-long schreef:In het boekje van Peggy Porschen "Hoe versier ik een lekker koekje" staan heel wat mooie voorbeelden. Het enige dat mij tegenstaat is dat je de taarten eerst met een laag marsepein van een 1/2 cm moet worden bekleed en vervolgens nog een keer met een laag rolfondant van nog eens een 1/2 cm. Is dit echt nodig? Als ik alleen fondant zou gebruiken krijg je dan niet zo'n mooi strak effect?
Kan ik rolfant ook ivoorkleurig maken? of is het beter om fondant met marsepein te mengen. Krijg je dan ook een ivoor kleur?
Is icing hetzelfde als eiwitglazuur?
Op de taart wil ik allemaal stipjes maken, maar ben nog helemaal niet goed in het spuitwerk. Kan ik hiervoor ook een beadcutter gebruiken en dan deze balletjes op de taart plakken?
Marsepein en rolfondant samen worden in principe alleen op echte engelse bruidstaarten gebruikt, en ik zie hier geen mensen die dat doen of kunnen maken. Dus voor gewone cake wordt meestal rolfondant gebruikt of de goedkopere MMF die in Nederland nogal graag gebruikt wordt.
Wil je echt een heel strak geheel hebben dan heb je eigenlijk 2 dingen nodig als je gewoon cake/biscuit gebruikt, nummer 1 de belangrijkste: ervaring en nummer 2 rolfondant eventueel een eerste dunne laag aanbrengen en deze zo glad mogelijk maken en deze een paar uurtjes laten drogen en daar een laag rolfondant overheen zetten (eerste laag even sprayen of kwasten met een beetje of wodka ofzo) ik weet niet of je dit ook met mmf kunt doen dat zullen de anderen je wel kunnen vertellen, ik werk er niet mee.
Rolfondant kun je makkelijk ivoorkleurig maken, daar zijn een boel verschillende kleurtjes voor te koop, liever geen gel of druppels gebruiken maar paste kleuren, hier heb je weinig van nodig en maken de rolfondant niet plakkerig.
Icing is een verzamelnaam, er zijn veel verschillende icings, ik neem aan dat je royal icing bedoelt die wordt met eiwit of vervanger gemaakt en zo gemaakt dat je een spuitbaar geheel krijgt,
Je kunt dit bereiken door een bepaalde verhouding eiwit (of vervanger) poedersuiker op een lage stand met je mixer voor minimaal 5 minuten te kloppen.
30/35 ml eiwit op 225 (ongeveer) poedersuiker (liefst bakkerspoedersuiker aangezien hier geen antiklontmiddel te weten maizena, is aan toegevoegd)
Gebruik je vervanger, dat is een poeder gemaakt van kippeneiwitten en maak niet de fout een eiwitpoeder uit een sportwinkel of zo te gebruiken, dat is iets heel anders Het beste is deze een dag van te voren te maken anders geeft hij niet genoeg binding en stabiliteit, en maak daar de volgende dag de royalicing mee. Gewoon suiker gezeefd in je mixschaal doen en 5 minuten op laagste stand kloppen, heb je een staande mixer dan gebruik de vlinder.
Ik zie hier wel vaker rolfondant en marsepein met elkaar gemixt, in het kader van gezond bezig zijn wil ik dat ten sterkste afraden aangezien in veel rolfondant en mmf ook corn starch (maizena) te vinden is en in marsepein kan dat explosief zorgen voor bacteriele groei.
Het spuiten van bolletjes is heel simpel, gewoon een rond spuitmondje nemen, op de plaats houden, drukken totdat je de grootte hebt bereikt die je wilt hebben, druk stoppen en je spuitje terug trekken. voila Je hebt de goede consistentie bereikt als je bij het terugtrekken een piepklein puntje trekt.
'Breekt' de royal icing inplaats van soepel een klein puntje te trekken is hij wat te droog, voeg gewoon een paar druppels water toe en mix met een paletmes even goed. Ik neem altijd een hoeveelheid die ik nodig heb (ongeveer een eetlepel per keer) smeer deze op een glad schoon oppervlak en werk deze even door met mijn paletmes zo de luchtbubbels eruit werkend en meteen de consistentie cotroleren, duw de icing plat, druk je paletmes er plat op en trek nu recht naar boven, je ziet nu dat de icing allemaal kleine stevige piekjes vormt, nu is hij goed
Royal icing is een week goed te houden gewoon goed afgesloten buiten de koelkast maar de eerste dag is hij het sterkste, de kwaliteit neemt af naar mate de tijd verstrijkt.
I believe in Sandy Claws