1

Onderwerp: Svp advies bruidstaart!

Hallo iedereen,

Ik heb wat vraagje en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Eind september is mij gevraagd een stapel bruidstaart te maken. Het worden ivoor kleurige hart vormige taarten op een 3 laags standaard.

In het boekje van Peggy Porschen "Hoe versier ik een lekker koekje" staan heel wat mooie voorbeelden. Het enige dat mij tegenstaat is dat je de taarten eerst met een laag marsepein van een 1/2 cm moet worden bekleed en vervolgens nog een keer met een laag rolfondant van nog eens een 1/2 cm. Is dit echt nodig? Als ik alleen fondant zou gebruiken krijg je dan niet zo'n mooi strak effect?

Kan ik rolfant ook ivoorkleurig maken? of is het beter om fondant met marsepein te mengen. Krijg je dan ook een ivoor kleur?

Is icing hetzelfde als eiwitglazuur?
Op de taart wil ik allemaal stipjes maken, maar ben nog helemaal niet goed in het spuitwerk. Kan ik hiervoor ook een beadcutter gebruiken en dan deze balletjes op de taart plakken?

Weet iemand waar ik een hartvormige taart standaard, 3 laags kan huren?
Moet ik deze standaards dan ook bekleden met rolfondant?

Okay, dit was het voor nu en kan niet wachten op je adviezen.

Groetjes,

Miriam

2

Re: Svp advies bruidstaart!

Om met de laatste vraag te beginnen: ik denk dat dat niet kan... :( ! Je harten zullen denk ik op een gewone standaard met ronde plateaus geplaatst moeten worden.
www.ricake.nl verhuurt wel standaards, misschien even contact met haar opnemen!

Marsepein EN rolfondant doet volgens mij hier niemand, 1 van beide is genoeg. Fondant kun je met 'ivory' kleuren tot ivoorkleurig, maar witte fondant met marsepein samen geeft inderdaad een hele mooie kleur (zie evt. mijn bruidstaart in mijn album).

Icing = eiwitglazuur! Stipjes van kleine marsepeinbolletjes kunnen natuurlijk ook. Ook pareltjes zijn misschien mooi, (evt. in goud of zilver). Zie de webshop.

Een ambtieus plan, klinkt goed! Succes met de uitvoering!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik had zelf helemaal niet aan de pareltjes gedacht. Fantastisch idee!!!
Ik doe namelijk ook het kapsel van de bruid die dag en ik ben van plan om het op te steken met allemaal pareltjes erin.

Kun je misschien een indicatie geven hoe ver van tevoren ik kan beginnen met taarten? Ik zal de taarten natuurlijk van tevoren bakken en in de vriezer bewaren.
Als ik ze eenmaal bekleed hebt kan ik ze dan gewoon in de koelkast bewaren.

Hoe heb jij in vredesnaam jouw bruidstaart vervoerd (hele mooie trouwens).
Ieder keer als ik een taart moet vervoeren beschadigd de zijkant.

Groetjes,

Miriam

4

hup-a-long schreef:

In het boekje van Peggy Porschen "Hoe versier ik een lekker koekje" staan heel wat mooie voorbeelden. Het enige dat mij tegenstaat is dat je de taarten eerst met een laag marsepein van een 1/2 cm moet worden bekleed en vervolgens nog een keer met een laag rolfondant van nog eens een 1/2 cm. Is dit echt nodig? Als ik alleen fondant zou gebruiken krijg je dan niet zo'n mooi strak effect?

Kan ik rolfant ook ivoorkleurig maken? of is het beter om fondant met marsepein te mengen. Krijg je dan ook een ivoor kleur?

Is icing hetzelfde als eiwitglazuur?
Op de taart wil ik allemaal stipjes maken, maar ben nog helemaal niet goed in het spuitwerk. Kan ik hiervoor ook een beadcutter gebruiken en dan deze balletjes op de taart plakken?

Marsepein en rolfondant samen worden in principe alleen op echte engelse bruidstaarten gebruikt, en ik zie hier geen mensen die dat doen of kunnen maken. Dus voor gewone cake wordt meestal rolfondant gebruikt of de goedkopere MMF die in Nederland nogal graag gebruikt wordt.

Wil je echt een heel strak geheel hebben dan heb je eigenlijk 2 dingen nodig als je gewoon cake/biscuit gebruikt, nummer 1 de belangrijkste: ervaring :) en nummer 2 rolfondant eventueel een eerste dunne laag aanbrengen en deze zo glad mogelijk maken en deze een paar uurtjes laten drogen en daar een laag rolfondant overheen zetten (eerste laag even sprayen of kwasten met een beetje of wodka ofzo) ik weet niet of je dit ook met mmf kunt doen dat zullen de anderen je wel kunnen vertellen, ik werk er niet mee.

Rolfondant kun je makkelijk ivoorkleurig maken, daar zijn een boel verschillende kleurtjes voor te koop, liever geen gel of druppels gebruiken maar paste kleuren, hier heb je weinig van nodig en maken de rolfondant niet plakkerig.

Icing is een verzamelnaam, er zijn veel verschillende icings, ik neem aan dat je royal icing bedoelt die wordt met eiwit of vervanger gemaakt en zo gemaakt dat je een spuitbaar geheel krijgt,

Je kunt dit bereiken door een bepaalde verhouding eiwit (of vervanger) poedersuiker op een lage stand met je mixer voor minimaal 5 minuten te kloppen.
30/35 ml eiwit op 225 (ongeveer) poedersuiker (liefst bakkerspoedersuiker aangezien hier geen antiklontmiddel te weten maizena, is aan toegevoegd)
Gebruik je vervanger, dat is een poeder gemaakt van kippeneiwitten en maak niet de fout een eiwitpoeder uit een sportwinkel of zo te gebruiken, dat is iets heel anders :) Het beste is deze een dag van te voren te maken anders geeft hij niet genoeg binding en stabiliteit, en maak daar de volgende dag de royalicing mee. Gewoon suiker gezeefd in je mixschaal doen en 5 minuten op laagste stand kloppen, heb je een staande mixer dan gebruik de vlinder.

Ik zie hier wel vaker rolfondant en marsepein met elkaar gemixt, in het kader van gezond bezig zijn wil ik dat ten sterkste afraden aangezien in veel rolfondant en mmf ook corn starch (maizena) te vinden is en in marsepein kan dat explosief zorgen voor bacteriele groei.

Het spuiten van bolletjes is heel simpel, gewoon een rond spuitmondje nemen, op de plaats houden, drukken totdat je de grootte hebt bereikt die je wilt hebben, druk stoppen en je spuitje terug trekken. voila :) Je hebt de goede consistentie bereikt als je bij het terugtrekken een piepklein puntje trekt.
'Breekt' de royal icing inplaats van soepel een klein puntje te trekken is hij wat te droog, voeg gewoon een paar druppels water toe en mix met een paletmes even goed.  Ik neem altijd een hoeveelheid die ik nodig heb (ongeveer een eetlepel per keer) smeer deze op een glad schoon oppervlak en werk deze even door met mijn paletmes zo de luchtbubbels eruit werkend en meteen de consistentie cotroleren, duw de icing plat, druk je paletmes er plat op en trek nu recht naar boven, je ziet nu dat de icing allemaal kleine stevige piekjes vormt, nu is hij goed :)

Royal icing is een week goed te houden gewoon goed afgesloten buiten de koelkast maar de eerste dag is hij het sterkste, de kwaliteit neemt af naar mate de tijd verstrijkt.

I believe in Sandy Claws

5

Nog even over de laag marsepein en de laag rolfondant, vergeten uit te leggen waarom dat dat is :)

In Engeland en Australie etc wordt vaak een rich fruit cake gebruikt, dit is een zware cake die hoofdzakelijk bestaat uit geglaceerd en gedroogd fruit, deze wordt na het bakken met drank gevoed en opgeslagen, iedere week gekeerd en opnieuw gevoed met drank varierend van 6 weken tot maanden toe totdat hij de optimale smaak heeft bereikt.

De cake wordt bekleed met marsepein, dit heeft verschillende functies, mocht de cake drank lekken wordt dit tegengegaan door de marsepein (in marsepein zit veel vet door de olie van de gemalen amandelen) en beschermt zo de fondantlaag tegen verweking en verkleuring. Ook sluit het de cake af van de lucht wat nog een langere bewaartijd geeft en uiteraard is de smaak goed, veel mensen houden van marsepein.

De laag laat men drogen voor een paar dagen waarna men de rolfondantlaag aan kan brengen en verder gaan met versieringen. Deze taarten kunnen veel versiering hebben, echte royal icing cakes met veel versieringen die dagen in beslag nemen kunnen alleen maar op dit soort taarten worden gemaakt gezien de lange bewaartijd.

Verse taarten met roomvullingen etc zijn hier niet geschikt gezien de korte bewaartijd en vaak in de koelkast bewaard moeten worden.

I believe in Sandy Claws

6

hup-a-long schreef:

Hoe heb jij in vredesnaam jouw bruidstaart vervoerd (hele mooie trouwens).
Ieder keer als ik een taart moet vervoeren beschadigd de zijkant.

Als je taart op een taartboard staat wat groot genoeg is kun je de zijkant niet beschadigen, ten minste niet zo snel :)

I believe in Sandy Claws

7

Nou Granny, bedankt voor al je advies.
Ik ga heel erg mijn best doen om een fantastische bruidstaart te maken.

Groetjes,'

Miriam

8

hup-a-long schreef:

Nou Granny, bedankt voor al je advies.
Ik ga heel erg mijn best doen om een fantastische bruidstaart te maken.

Ik weet zeker dat je er iets leuks van maakt, veel plezier en ik zal naar de foto's uitkijken :)

I believe in Sandy Claws

9

Het vervoer van mijn bruidstaart werd een drama, lees maar!
http://deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=9750
Die fout maak jij dus niet :+ ! Maar jij gaat ook niet stapelen begrijp ik en kan je taarten dus los vervoeren en ter plekke op de standaard zetten!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

nog even een vraagje aan Granny

Ik zie hier wel vaker rolfondant en marsepein met elkaar gemixt, in het kader van gezond bezig zijn wil ik dat ten sterkste afraden aangezien in veel rolfondant en mmf ook corn starch (maizena) te vinden is en in marsepein kan dat explosief zorgen voor bacteriele groei.

Hoe zit het met de bacteriele groei bij Peggy dan?

Want Miriam zegt:

Het enige dat mij tegenstaat is dat je de taarten eerst met een laag marsepein van een 1/2 cm moet worden bekleed en vervolgens nog een keer met een laag rolfondant van nog eens een 1/2 cm.

Zij doet toch ook op de marsepein een laagje fondant dat staat dan toch ook in contact met elkaar.?

of zie ik dat verkeerd?

er is altijd wel een reden voor taart

11

KiT schreef:

nog even een vraagje aan Granny

Hoe zit het met de bacteriele groei bij Peggy dan?

Want Miriam zegt:

Het enige dat mij tegenstaat is dat je de taarten eerst met een laag marsepein van een 1/2 cm moet worden bekleed en vervolgens nog een keer met een laag rolfondant van nog eens een 1/2 cm.

Zij doet toch ook op de marsepein een laagje fondant dat staat dan toch ook in contact met elkaar.?

of zie ik dat verkeerd?

Bij Fruitcakes wordt er een laag marsepein aangebracht (dus niet gemengd met de rolfondant), deze laat men minstens een dag drogen (voor fruitcakes meestal meerdere dagen), daarna wordt de gehele laag gekwast met wodka of soorgelijke drank (gedesinfecteerd dus) en daarna komt de fondantlaag erop (die de marsepein afsluit van de buitenlucht) en werkt men niet met bloem of maizena om te rollen.......

Ik gebruik geen mmf, alleen rolfondant, ik gebruik voor het afdekken met marsepein een goede kwaliteit verse marsepein en kwast af met whiskey :)

En ik heb fruitcake (mijn eigen recept) voor het eerst officieel aangeboden aan meer dan 80 gasten tijdens een huwelijk en men liep ermee weg......ik persoonlijk dacht dat men de dikkere buitenlaag vaker zou laten leggen maar het ging schoon op en men kwam voor meer, vooral de kids en de marsenpein fans kwamen om de hoekstukken (daar zit wat meer fondant en marsepein door het bij elkaar drukken) :)  De foto ervan staat op mijn site onder taartrecepten > huwelijkstaart

'Gewone' cake bewerk ik alleen met rolfondant of men moet een voorkeur hebben voor marsepein.

Door het mengen van rolfondant en marsepein krijg je een ander soort materiaal, op zich niet mis mee als men dit lekker vindt, alleen gewoon op de verpakking kijken of er geen maizena (cornstarch, bloem of afgeleide materialen daarvan) inzitten, ik ben gewoon voorzichtig in deze en zal het dan zelf niet aanraden :)

Ik denk dat je, wil je een ander soort marsepein, dan ga eens rondshoppen en koop een marsepein met slechts een 30 % amandel deel en dus 70 % suiker, dan hoef je niet te mengen, deze kun je makkelijker kleuren en er is een speciaal poeder om marsepein wit te kleuren.

I believe in Sandy Claws

12

aaahhhh ik snap het dank je.....

(goh wat weet je veel!!!)

er is altijd wel een reden voor taart

13

KiT schreef:

aaahhhh ik snap het dank je.....

(goh wat weet je veel!!!)

Pfff......das de leeftijd..........en een grenzeloze nieuwsgierigheid waarom dingen zijn zoals ze zijn :))

Maar zonder gekheid, ik ben gewoon een nerd :)

I believe in Sandy Claws