1

Onderwerp: Een echte BEGINNER!!!

Na lange tijd focussen op de Duitse dr. Oetker-site, waar heel veel recepten voor "gewone" taarten te vinden zijn, ben ik verder gaan surfen en heb www.deleukstetaarten.nl ontdekt.

VELE uren heb ik nogal wat informatie op deze site doorgelezen en me zitten VERGAPEN aan de werkelijk schitterende creaties die hier te zien zijn.

Graag wil ik ook een poging wagen in deze richting. Om te beginnen heb je niet zoveel nodig, wordt verteld. OK, meteen aan de slag dan maar. Gisteren heb ik marshmallowfondant gemaakt voor op cupcakes. Dat lukte vrij aardig. De uitgedrukte rondjes lagen wel erg als plakkaat op de cupcakes. Ik had liever gezien dat het bij de rand mooi afliep, maar ik weet niet hoe dat moet.... Ook roosjes maken met de mmf vond ik niet tegenvallen.

Maar nu een volgende stap. Ik denk dat je toch al gauw wat materialen nodig hebt. Regelmatig kom ik tegen: kleurstoffen, icing, speciale spuitmondjes, glycerine, uitsteekvormen, kleipistool, modelleergereedschap, alles te bestellen in de webshop. Ik heb gezien dat er enthousiastelingen zijn die bestellingen plaatsen van 160 euro.

Nou ben ik er wel van overtuigd dat je met de juiste spullen ook mooiere dingen kunt maken. Daarom zou ik graag willen weten waarmee de ervaren baksters ooit begonnen zijn (behalve bakvormen, roller en kleispeeltjes van de kinderen). Ik heb op de site wel wat dingen kunnen vinden, maar ik bedoel dus echt de basisset met spuitmondjes (welke?), kleurstoffen, etc. Wie helpt mij hiermee?

Verder heb ik geen idee wat de benodigdheden en hoeveelheden voor het decoreren van een "gemiddelde" taart zijn en op welke prijs zo'n taart dan uitkomt aan materialen. Kan iemand mij hierop een antwoord geven?

Zo'n overzicht van te gebruiken materialen en plusminusprijs per taart zou me wel helpen om een beetje kijk te krijgen op de kosten van deze waarschijnlijk nieuwe hobby van me.

Elke hulp is zeer welkom! Alvast bedankt!

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

2

Re: Een echte BEGINNER!!!

Hallo Ria, welkom op het forum! Wat leuk dat je zo enthousiast bent! Veel antwoorden kun je ook vinden op het forum of in de FAQ, maar ik begrijp dat je al heel veel hebt gelezen en dat het je zal duizelen aan informatie. Een beetje filtering kan geen kwaad ;)

Ik verplaats hiervoor wel je topic naar een andere rubriek ('Taart decoratie algemeen'), aangezien de rubriek 'Over de site' bedoeld is voor opmerkingen en vragen etc. over de site Deleukstetaarten.nl zelf :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Hier is inderdaad al een boel over geschreven :)

Maar ik zal je vertellen wat ik onmisbaar vond na een taartje of 3:

Voor het bakken:
- biscuitmix (mislukt bij mij nooit, zelfgemaakte biscuit nog wel eens)

Voor het uitrollen:
- plastic tafelzeil (nooit meer scheurende marsepein of fondant bij het op de taart leggen van de lap)

Voor het decoreren:
- setje kleurstofgels
- een modelleermesje (knife scriber tool) om rafelige randjes mooi glad te maken
- een randuitsteker (frillcutter) Om je onderrand mooi af te werken
- een letterlineaal (tappits) of letteruitstekers om teksten op je taart te kunnen maken
- uitsteekvormpjes

Ga je boetseren dan zijn extra tools (bonetool bijv) wel prettig. Een kleipistool is ook fijn, maar niet noodzakelijk (en duur!).

Persoonlijk maak ik weinig gebruik van spuitwerk. Mocht je hierin nog een cursus willen doen (wel een aanrader vind ik) dan is het handig om te wachten met de aanschaf van spulletjes tot na de cursus, dan weet je wat prettig werkt en wat niet. Vaak kun/moet je enkele benodigdheden ook ter plekke aanschaffen.

Groetjes en veel plezier!

Jozien.

Oh ja, wat een taartje kost, he? Ik ga uit van ongeveer 10 euro voor een standaardtaartje van 24 cm. Een euro aan bakmix, een euro of 4 aan fondant of marsepein voor het bekleden en decoreren, een euro voor de jam, een euro voor de botercreme om af te smeren en dan nog drie voor het fruit, bavarois, banketbakkersroom e.d. van de vulling.

Maar het is natuurlijk meer als je maar

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

Sluit me aan bij Jozien!

Zal je nog even een indicatie geven wat ik kwijt ben als ik een taart van 24cm rond maakt, zo'n 9 euro en dan is ie gevuld met botercreme en jam en gedecoreerd met marsepein.

Ik heb zelf inderdaad de beginnersset spuiten gekocht, maar na een cursus wilde ik al snel meer spuitmondjes!!

Ik ben ook echt met het minimale begonnen en steeds wat bijgekocht, zo blijft het ook leuk, want dan is het iedere keer weer een cadeautje als je bestelling binnen komt.

Nog een echte aanrader is trouwens het draaiplateau van Ikea, 5,95 en echt onmisbaar!!!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

5

Wat leuk. Zo snel al wat reacties. Hier kan ik wel wat mee. Ik heb al gezocht naar een workshop in de buurt en hoop dat ik er snel een vind. Het is goede suggestie om hiermee te beginnen zodat ik kan ervaren wat ik nodig heb. En dat draaiplateau; ik heb er eerder een aangeschaft voor bloemschikken, maar er absoluut niet bij stilgestaan dat ik het hiervoor ook prima kan gebruiken. Uit de kast met dat ding! Bedankt en als jullie nog iets te binnen schiet, laat het me weten!

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

6 Laatst bewerkt door dutchdecorator (16-08-2007 19:02)

Hallo Ria,

Natuurlijk is het leuk om alles lekker aan te schaffen maar als je eerst eens wilt kijken of dit de nieuwe hobbie voor je is zijn er ook tal van alternatieve hoor.
je komt met modelleren al een heel eind met een ordinaire sate prikker en aadappelschilmesje(Debbie brown gebruikt bijna geen gereedschap)
Een pizza wieltje om je marsepein of fondant rondom je taart af te snijden werkt super!
als rolstok kun je prima een pvc pijp van de bouwmarkt gebruiken(ik heb zelf wel een echte maar voor de workshops gebruik ik de witte pvc pijp van 5 cm doorsnede en het werkt super).
een goed paletmes is wel heel fijn maar er zijn ook mensen die met zo'n plastic deegschraper een heel eind komen.(dit heb ik nooit getest voor mij is een paletmes met hoek onmisbaar).
uitstekertjes zijn heel handig(maar je hebt er nooit genoeg omdat je steeds iets anders wilt maken) mis je een vorm en heb je hem niet vaak nodig dan kun je altijd een malletje van stevig plastic knippen en met de hand uitsnijden.

wel onmisbaar is een fijn bakblik in een handige maat.
Zelf vind ik het tafelzeil ook onmisbaar.

groet,
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!