1

Onderwerp: Light?

Hoi
Ik wil binnenkort voor mijn moeder met d'r verjaardag een taart voorschotelen als de familie komt maar de meeste tantes zijn aan het sonjaBakkeren of hebben altijd 'een klein stukje' idee. Hoe kan ik dat met deze taarten toepassen. Ik heb vorige x een taart gemaakt uit het sonja Bakker boek maar deze taarten zijn leuker!!
Heeft iemand tips of recepten die ik daar goed voor kan gebruiken?

dan had ik nog een vraagje. Vorige week mijn eerst taart gemaakt. Een chocolade taart. Netjes met bescuitdeeg. Heel mooi geworden. Nou gebruik je de boven kant als onderkant toch? (had ik ergens op het forum gelezen). Nou had ik hem netjes door gesneden en was gaan vullen met verse aardbeien en choco mousse. Ik had hem op een glasplaat liggen. En toen .............. ja hoor......... heel de onderkant zat vast aan die glasplaat!! Waar moet ik op letten en wat heb ik verkeerd gedaan? Het was mijn eerste taart dus de gasten vonden het niet heel erg maar ik ben toch redelijk perfectionisch  dus toch een beetje een dompertje. Ze vonden hem trouwens wel heel lekker en er leuk uit zien.
Hopelijk weten jullie hier ook raad mee

Alvast w

2

Re: Light?

Taart en lijnen = geen combi! Die tantes moeten hun ontbijtje dan maar een keer overslaan en 's middags nog een uur gaan fietsen... :lol:
Anti-plak: misschien een beetje paneermeel op je plaat misschien? En goed met je taartschep eronder!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Ik snij altijd mijn bovenkant van de taart af, bij mij worden ze altijd bol! Dan plakt ie ook niet meer.
En anders misschien even een stukje bakpapier eronder?

Succes. Groetjes Ingrid :+

4

Bloem14 schreef:

Hoi
Ik wil binnenkort voor mijn moeder met d'r verjaardag een taart voorschotelen als de familie komt maar de meeste tantes zijn aan het sonjaBakkeren of hebben altijd 'een klein stukje' idee. Hoe kan ik dat met deze taarten toepassen. Ik heb vorige x een taart gemaakt uit het sonja Bakker boek maar deze taarten zijn leuker!!
Heeft iemand tips of recepten die ik daar goed voor kan gebruiken?

dan had ik nog een vraagje. Vorige week mijn eerst taart gemaakt. Een chocolade taart. Netjes met bescuitdeeg. Heel mooi geworden. Nou gebruik je de boven kant als onderkant toch? (had ik ergens op het forum gelezen). Nou had ik hem netjes door gesneden en was gaan vullen met verse aardbeien en choco mousse. Ik had hem op een glasplaat liggen. En toen .............. ja hoor......... heel de onderkant zat vast aan die glasplaat!! Waar moet ik op letten en wat heb ik verkeerd gedaan? Het was mijn eerste taart dus de gasten vonden het niet heel erg maar ik ben toch redelijk perfectionisch  dus toch een beetje een dompertje. Ze vonden hem trouwens wel heel lekker en er leuk uit zien.
Hopelijk weten jullie hier ook raad mee

Een biscuit bovenkant kan erg plakkerig worden en daardoor vastplakken aan iets waar je hem opzet, maar waarom de taart op zijn kop zetten.?

Beter gewoon doorsnijden, vullen en als de top niet netjes is, de toplaag draaien en met de kop naar beneden op de vulling zetten.  Ikzelf verwijder meestel een lelijke top, dan de bovenkant afstrijken met je afwerkmiddel en verder gaan met afwerken.

Je light vraagje is wat moeilijker te beantwoorden aangezien gebak zich niet echt leent in welk dieet dan ook, ik weet niet wat Sonja Bakkeren inhoud wel weet ik veel over voedsel :) Je kunt gewoon kiezen voor biscuit gezien het grote volume, weinig suiker, veel eiwitten en verwaarloosbaar vet.....

De vulling kun je zelf maken in de vorm van vers fruit ingebed in een laagje van bvb Klop Klop (namaak slagroom in droge vorm te koop) of een mouse op basis van magere yoghurt of kwark.

Je kunt ook alles wat chiquer maken, je onder biscuit in een ring zetten, dun laagje banketbakkersroom aanbrengen, je fruit kiezen, schonen en klein snijden, een gelei maken meet bijpassende fruitsap en gelatine, het fruit rangschikken op de banketbakkersroom, de geleilaag eroverheen gieten, nu de volgende laag biscuit ook voorzien van een dun laagje banketbakkersroom (of nog slimmer tegelijkertijd met de onderste biscuitlaag :)) en deze met room kant naar onder op het fruit aanbrengen, lichtjes aandrukken en nu laten koelen in de ijskast zodat de gelei zich kan zetten. Daarna afwerken naar wens. En zo zijn er wel meer mogelijkheden om zowel suiker als vet te beperken in een taart.......

Ik heb eens opgezocht wat Sonja Bakkeren inhoudt..hmm je kunt natuurlijk ook de humorvolle weg kiezen, een mooie ontbijtkoek kopen hier leuke petit fours van maken met behulp van een klein beetje botercreme, lemoncurd of andere marmelade en afwerken met een dun laagje fondant of marsepein :)

I believe in Sandy Claws

En anders vraag je of ze met hun boek even verderop bladeren, want er is een dag dat je een stuk cake met aardbeien en (light) slagroom mag...

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

6

Persoonlijk vind ik het altijd grote onzin als lijners 'om een klein stukje maar' vragen. Of je eet een lekker gebakje  (en lost dat à la Sonja op door de rest van de dag of de volgende dagen iets strenger te zijn), of je neemt gewoon niks en vergrijpt je verder aan de rijstcrackers.
En prietpraat over magere taarten .... <blech>.

Maar afijn, daar schiet jij niets mee op en ik begrijp je probleem.

Als je nou eens petit fours maakt, die zijn sowieso al klein, dus dan ben je van het 'klein stukje' gezeur al af ;).
In biscuitmix zit geen boter, dus dat noem ik mager genoeg voor gebak. Vullen met een laag magere kwark van optimel en een laag light jam. Garneren met verse vruchten.

Oh... :D zie nu dat hierboven min of meer het zelfde staat... Afijn, succes ermee!

7

Hahaha, dat is goed om te zeggen. Biscuit dat daar geen boter in zit!! Dat vinden de meesten idd erg gunstig!. Hoe gebruik je die magere kwark dasn. Moet je daar om heen dan een dijkje van (oeps) botercreme gebruiken of.....?
Leuk dat jullie mee denken. Ik vind dat 'kleine stukje'idee ook altijd vaag, maar dan nemen ze nog iets!! Petit fours lijkt me dus wel wat. Dat kan je ook met bescuit maken toch?

Groetjes
Cathelijne

8

Een magere kwark kun je verwerken als bavoirois, hier zijn hulpmiddelen voor in de vorm van pajes en zakjes voor hen die weinig of geen kookervaring hebben.

I believe in Sandy Claws

9

Granny W. schreef:

Een magere kwark kun je verwerken als bavoirois, hier zijn hulpmiddelen voor in de vorm van pajes en zakjes voor hen die weinig of geen kookervaring hebben.

wow, ik ben z

10

Bloem14 schreef:

wow, ik ben z

I believe in Sandy Claws

11

Het recept van Granny W. is heel lekker, ik gebruik vaak een soortgelijk recept voor een "frisse" taartlaag (zonder marsepein enzo dan), wat heel lekker is om er vers fruit zoals verse frambozen (of aardbeien, bramen) door te spatelen, ziet er dan ook super uit al je het doorsnijdt. De tip van een dun laagje jam op je biscuit smeren onder de vulling zou ik ook zeker doen, wordt de biscuit wat smeuïger en gaat de kwarkvulling ook niet erin zakken...
Sukses met je taart!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

12

biscuit is zowiezo al een redelijk lichte taart
als vulling kan je bv light-mascarpone gemengd met light jam nemen (wat light ook moge inhouden)..
voor botercreme en fondant bovenop heb ik zo dadelijk geen alternatief

Berichten [ 12 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren