Onderwerp: Tagatose <-> suiker
Tja weet eigenlijk niet of dit de juiste plek is.
Wil het volgende even melden: Het Belgische bedrijf Damhert komt met een product een suiker bekend als tagatose.
Het zou min of meer dezelfde eigenschappen hebben als suiker .
In eerste instantie klinkt het veel beloofend zoetkracht 92 % ten opzichte van suiker.
Een van de gunstige eigen schappen 1.5 cal per gram ten opzichte van 4 cal de gram bij gewoon suiker.
Een verschil is bijv de temp van karamelisatie gew suiker 170 graden C en tagatose dacht 135 graden C.
Denk dat dit makkelijk op te lossen is door op een iets lagere temp af te bakken.
Nu is de pragende vraag kun je al het suiker vervangen door tagatose suiker is ook nog verantwoordelijk voor de structuur .
In een gewoon kapsel (bisquit) zit bij 6 eieren (360 gr) , 180 gr suiker en 180 gr .
bloem .
bisquit 180 gr suiker 720 cal tagatose 270
Aardbeienmousse 100 gr suiker 400 cal tagatose 150
zelf gem banketbakkersroom
125 gr suiker 500 cal tagatose 187
Tagatose heeft 38 % van de cal van suiker.
Of het verder effecten heeft weet ik nog niet in suikervrij drop zit bijv. poly ..... (verders weet ik het niet meer) maar dat heeft wel effect op mij wordt er nogal (erg) lawaaaaaaaaaaiiiiiirig van (als jullie begrijpen wat ik bedoel )
Voordat we helemaal lyries worden eerst even afwachten dus verlopig niet elke dag taart eten als we niet al te strak in ons vel willen zitten .
"damhert"
vervolgens op welkom klikken en dan product in de kijker