1

Onderwerp: Tagatose <-> suiker

Tja weet eigenlijk niet of dit de juiste plek is.

Wil het volgende even melden: Het Belgische bedrijf Damhert komt met een product een suiker bekend als   tagatose.
Het zou min of meer dezelfde eigenschappen hebben als suiker .

In eerste instantie klinkt het veel beloofend  zoetkracht 92 % ten opzichte van suiker.

Een van de gunstige eigen schappen 1.5 cal  per gram ten opzichte van 4 cal de gram bij gewoon suiker.

Een verschil is bijv  de temp van karamelisatie gew suiker 170 graden C en tagatose dacht 135 graden C.

Denk dat dit makkelijk op te lossen is door op een iets lagere temp af te bakken.

Nu is de pragende vraag kun je  al het suiker vervangen door tagatose  suiker is ook nog  verantwoordelijk voor de structuur .

In een gewoon kapsel (bisquit)  zit bij 6 eieren (360 gr) , 180 gr suiker en 180 gr .
bloem .
bisquit                     180 gr  suiker 720 cal   tagatose  270

Aardbeienmousse     100 gr suiker  400 cal   tagatose  150

zelf gem  banketbakkersroom
                              125 gr suiker  500 cal   tagatose  187

Tagatose heeft  38 % van de cal van suiker.

Of het verder effecten heeft weet ik nog niet  in suikervrij drop  zit bijv. poly .....  (verders weet ik het niet meer)  maar dat heeft wel effect op mij  wordt er nogal (erg) lawaaaaaaaaaaiiiiiirig van (als jullie begrijpen wat ik bedoel :D   )

Voordat  we helemaal lyries worden eerst even afwachten  dus verlopig niet elke dag taart eten  als we niet al te strak in ons vel willen zitten .

"damhert"
vervolgens op welkom klikken en dan product in de kijker

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

Re: Tagatose <-> suiker

Het verbaasd me eigenlijk werkelijk dat niemand reageert ?  :S

Zijn er geen leden die db2 (diabetis type 2) hebben of gewoon een beetje aan de lijn doen (hmmm..... begrijp  wel dat aan de lijn doen en actief meedoen met de taarten maken eigenlijk de goden aan het verzoeken is :D    )

Een van de mooiste eigenschappen is de enorme lage glycemische index van het produkt ergens tussen  2 en 3 het heeft dus geen effect op de bloedsuiker spiegel .

NEEEEEEE niet allemaal te gelijk   ..............

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

3 Laatst bewerkt door corinne (29-02-2008 15:35)

.

Groet Corinne

4

Weet niks van suiker, gebruik het alleen met bakken en eet mijn eigen baksels nooit. Dus euh, tja. Heb ook gelukkig geen diabetes, hoef niet aan de lijn te doen en stuiter ook niet van een beetje suiker. Ik heb nu al meer over suiker nagedacht als in heel 2007 tot nu toe. Ach.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Pooh schreef:

eet mijn eigen baksels nooit.

Heilig schennis, cultuur  barbaar  !!!!!!!!!!!     :D

Het liefst eet (lees vreet) ik het zelf op !

Maar is niet (lees helaas  niet) verstandig  .

Maar daar heb ik wat op gevonden  of en toe schakel ik het geweten uit !!  :D

En soms weet ik niet eens wat dat woord betekend.

6

zal mss nog even afwachten zijn wat het juist is..
kweet niet of alle vervangsels zowiezo beter zijn dan de suiker - zoals aspartaam in dieetcola, dit is kankerverwekkend.. dan beter helemaal geen cola (zo probeer ik het toch)
en ik maak ook graag taarten, ze altijd opeten hoeft gelukkig niet

7 Laatst bewerkt door Nastasia (08-08-2007 13:38)

Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje eng, eet het liefste zo 'dicht mogelijk bij de natuur' Hoewel ik me niet helemaal er in verdiep, zijn er gewoon bepaalde dingen die ik absoluut niet (meer) eet. geraffineerde suiker, suiker vervangers en bepaalde kleurstoffen (E120) zijn daar voorbeelden van. Geef mij maar rietsuiker en honing!

8

Ik ben wel geinteresseerd! Omdat mijn zoontje niet tegen gewone suiker kan en ook niet tegen fruitsuiker (fructose) Ik rommel voor hem dus met druivensuiker en zoetstof. Gelukkig vindt hij het resultaat zelf erg lekker, maar ik proef zoveel verschil dat ik met zijn recept toch geen hele taart bak. Dat laatste zou ik bv met zijn eigen verjaardag wel graag doen.

Wat is dat tagatose nou voor iets? Is het een zoetstof? Of een suiker? Ik weet bv van Sorbitol dat het in het lichaam omgezet wordt tot fructose. Dus dat krijgt hij ook niet. Sowieso wil ik voor hem (3 jaar oud pas) heel erg voorzichtig zijn met zoetstoffen.

Ik zal in ieder geval even op die link klikken. Ben erg benieuwd!!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Zoals bekend ben ik driftig opzoek naar mogelijkheden  de sacharose (tafelsuiker)te vervangen door andere producten. Het moet wel aan een paar voorwaarden voldoen :de smaak !!! en structuur die het moet geven aan het produkt .  Het is dus niet zo dat  ik ten kostne van alles suiker wil vervangen .

Had een vraag gesteld aan de frima aan de hand van een bisquit recept:

Zal zo dadelijk het recept  geven (recept van Bakplaat op het http://www.bakkerswereld.org/)

Het mailtje aan het bedrijf:

Zoals ik al eerder schreef wil ik regelmatig taarten maken nu heb ik
begrepen dat tagatose als normale suiker te gebruiken is, maar wat
wordt hier mee precies bedoelt alleen het zoete of ook de structuur die
het moet geven bij het te bakken/maken produkt.

> De prangende vraag :

Bijv een Bisquit beslag een recept:
Voor een (spring)vorm van +/- 26 cm.neem je

6 eieren
180 gr.kristalsuiker
180 gr.patentbloem(gezeefd)
  15 gr.citroenrasp

Tik de eieren in de beslagkom,zorg dat deze vetvrij is hierbij de suiker
en citroenrasp zet de kom op een pan kokend water op laag pitje en roer
met een garde tot een temp.35gr.C. Van het vuur af en klop het op tot
het dik en romig is.

Spatel(luchtig omscheppen)nu de gezeefde bloem door en giet het beslag
in de vooraf ingevette vorm en strijk het even glad.

Zet de vorm in de oven met een temp. 185gr.C. heteluchtoven 170gr.C en
bak in +/- 25-30 min.gaar.controle met breinaald of satestokje.

Uit de oven enkele min. ondersteboven op een rooster plaatsen,verwijder
dan de vorm en laat verder afkoelen.
Bak de taart bij voorkeur een dag voor gebruik dan zal hij makkelijker
te verwerken zijn.

Is het mogelijk om de 180 gram suiker geheel te vervangen door tagatose
(suiker zal ook een rol spelen bij de sructuur)

Normaal wordt zo'n beslag afgebakken op 180 graden C gewoon suiker
karameliseerd bij 170 graden en naar ik begrepen heb Tagatose op een
lagere temp dacht iets van 135 graden C dus is dit allemaal wel
mogelijk ?

Het antwoord:

Dag Rene,  (steenbakkertje heet in het gewone leven dus Rene)

Om eindelijk een antwoord te geven op jou (prangende) vraag:

Het is perfect mogelijk dit recept te maken op basis van tagatose, of beter gezegd op basis van de bakbestendige tafelzoetstof 'Tagatesse' die eind september door Damhert gelanceerd zal worden in de supermarkten. De verhouding suiker - tagatesse is 1/1; wat wil zeggen dat 180g kristalsuiker gelijkgesteld is aan 180g Tagatesse. Het is dus vrij eenvoudig.

Wat die temperatuur betreft: in principe is dit ok, maar ik zie dat je citroenrasp gebruikt, wat de zuurtegraad van je gebak behoorlijk naar beneden brengt. Om dit op te vangen, is een t° tussen 150 en 160° aangewezen.
Probeer het eens uit als het zover is, en hou ons zeker op de hoogte!

Veel succes ermee!
Vriendelijke groeten,

Clio Hendrickx
NV Damhert

Hoop dat ik de Bakkers hier mee een plezier doe het hier te vermelden.
Persoonlijk vindt ik het proberen waard .

Kreeg vandaag een mailtje  van Damhert  !   
Product naam Tagatesse

De distributie is al begonnen  dus in Belgie is het hier en daar al verkrijgbaar. In nederland ???????

En dit is m

http://farm3.static.flickr.com/2263/1620607435_204265275c.jpg?v=0

als iemand het al gezien heeft in de winkel() in NL of B ) vertel het mij eventjes en wat het kost !

Hoi Ren

de tagatesse is een suiker  neem aan dat je als je het in de koffiemolen doet poedersuiker krijgt met gewone suiker lukt dat ook (of het goed is voor de koffie molen weet ik niet )

13

ik ben vandaag gaan kijken in de Carrefour. Heb het niet gevonden, niet bij de suikers, en ook niet bij het Damhert-gamma..

Voor de mensen die er in geintresseerd zijn :

Damhert is  op 25,26 en 27 januari ook aanwezig op deGezond Leven  beurs in Utrecht, waar de Tagatesse in promotie verkocht zal worden.