1

Onderwerp: Tappits..... Grrr...

Ja hoor, ik heb ook eindelijk tappits gekocht. Alfabet om precies te zijn.

Ik had hier op de site zitten neuzen, en gelezen dat ik de marsepein dun moet uitrollen, en ze eruit moet slaan.

Zo gezegd zo gedaan...

Ik rolde de marsepein 1 mm dun uit. Is dat soms te dun???

Ik sloeg de letters die in de tappit gebleven waren, eruit. Ze vlogen door de hele keuken. Ik heb me nog lang suf gezocht naar een paar verdwenen letters, ze bleken overal terecht te zijn gekomen.

De rest van de letters lag op het aanrecht, die waren niet in de tappit blijven zitten. Die moest ik dus met een plamuurmes van het aanrecht halen waarbij ze lelijk werden.

Wat deed ik fout??? Ik weet wel dat wat tappits betreft oefening kunst baart, maar dit was echt geen succes. Dus voordat ik verder ga oefenen zou ik graag wat tips krijgen over hoe ik het het beste kan doen.

Alvast bedankt.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: Tappits..... Grrr...

Je moet beter leren mikken :lol: Geintje hoor, tappit en ik zijn ook nog niet helemaal vriendjes...
Kort rukje bij het eruitslaan en ze blijven wat meer in de buurt... En zorgen dat je strookjes, liefst met tylose erdoor al een poosje hebben liggen 'drogen' voordat je ze gaat gebruiken (terwijl je puzzelt of boetseert of bloemetjes uitsteekt). Als ze dan eruit vliegen blijven ze wel beter in model.
Moraal van het verhaal: tappits zijn niet erg geschikt voor lastminute letteracties :nooo:

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Haha Carin, ik heb ze zelfs al een keer kapot geslagen :S echt vreselijk hoor :-(

Ik doe nu tylose in de marsepein en dat laat ik een nachtje intrekken, gaat echt stukken beter, ze gaan er heel makkelijk uit en ja ik hoef ook niet meer onder de tafel te zoeken :-D
Sukes h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Lara M. schreef:

Haha Carin, ik heb ze zelfs al een keer kapot geslagen :S echt vreselijk hoor :-(

Hahaha, ik was heel blij dat mijn tappits (die ik gister voor het eerst gebruikte) op het nippertje heel bleven

Oke, volgende keer dus tylose erdoor, dat zal de truc zijn! Want bij het uithalen vervormden ze inderdaad ook heel erg.
Ik zie hier tappit-letters voorbij komen die duidelijk wat dikker zijn dan die van mij van gister. Het valt ook nog niet mee om je marsepein minder dan een milimeter dun uit te rollen trouwens...
Ik probeer het volgende keer met tylose

Groetjes, Carin

5

Ik heb veel gehad aan de tips van Wietske, wacht ff ik zoek ze voor je op....

wietske schreef:

Ik maak een dun uitgerold strookje (eigenlijk wel altijd van fondant) en die laat ik minstens een uurtje indrogen. Dan je tappits er in drukken en even goed heen en weer schuiven waardoor de rafeltjes er af gaan. Daarna krijg je ze echt met een heel klein tikje uit je tappit. (tenminste bij mij wel :/)

Ergens anders las ik, dat je ze net niet helemaal moet doordrukken zodat de letters niet in je lineaaltje komen maar blijven liggen. Dan laat je ze gewoon drogen en als ze hard zijn, krijg je ze gemakkelijk los. En dan blijven ze meteen in vorm.

En dit staat in de FAQ:

Kneed tragant of tylose door je fondant of marsepein
Rol heel dun uit, je moet er (bijna) doorheen kunnen kijken en snij in reepjes
laten liggen tot het wat droger wordt
dan de letters of figuurtjes uitsteken door met je vinger bovenop de lat te duwen totdat de fondant er goed door zit; je kunt aan de achterkant kijken of de letter helemaal los zit van de omgevende fondant
de omliggende fondant eraf halen, evt. de binnenkant (zoals het bolletje in de A) met een tandenstoker
dan de letter of het figuurtje eruit meppen:

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Jozien schreef:

dan de letter of het figuurtje eruit meppen:

Groetjes, Carin

7

Dat drogen is echt het belangrijkste. Dan mep je ze er zo uit. SUcces !

8

stel als je geen tylose in huis hebt, wat kan ik dan gebruiken. Had voor gister een geboortetaartje moeten maken, nou kreeg die stomme lettertjes er echt niet uit man!

9

Als ik he toch snel snel wil doen dan poeder ik de bovenkant in met poedersuiker, dan blijft het helemaal niet meer plakken en blijft de letter dus op tafel liggen, maar omdat 'ie dan slap is, is het wel moeilijk netjes op je taart te krijgen! En je marsepein is doffig, maar datkun je er wel weer een beetje afborstelen of je lettertjes nog verven.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

thanks!

11

Nou... het is inmiddels gelukt!
Ik had eerst witte fondant met tylose versterkt... bleek later dat ik een stuk fondant had genomen waar al tylose door zat (over van vorige keer)... dat werd dus een blok beton...
Nieuwe gemaakt, en jawel! Het ging goed en niet eens al te moeilijk. Na het uitrollen eerst nog even laten liggen en toen repen gesneden. Daar de letters uitgehaald en die weer laten harden. Pas daarna op de taart gelegd.
Je bent zo wel een tijd ermee bezig, niet de hele tijd natuurlijk, maar het duurt wel de hele dag. Telkens even wat doen. Maar het reslutaat was voldoende. Ik vind dat het beter kan. Maar buiten het feit dat ik dat altijd vind :D vond ik de randjes een beetje rafelig blijven. Dat moet mooier kunnen dus.

Maar ik ben al heel blij dat het gelukt is, mooi genoeg voor op de taarten.

Foto's volgen nog in de show off.

Groetjes, Carin

12 Laatst bewerkt door wendy (14-07-2007 15:49)

Dan van mij nog een tipje tegen de rafels. ;)
Bij de Ikea verkopen ze flexibele snijplanken, 2 voor 2,- dacht ik.
Deze zijn wat ruwig, als je dan de letters uitdrukt en je er even mee heen en weer schuift over die ondergrond, dan schuur je de ribbeltjes zeg maar eraf.
Ik leg er wel een stukje antislipmat (blokker 1,- op rol) onder, anders glijd hij weg.
Succes. :D

13

Ik grrrrrrrrrrrrrrrrrr met je mee!
Het wilde natuurlijk voor geen meter, maar ik blijf volhouden, ik win ALTIJD!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

14

nou de mijne zijn wel beter geluktmet de tip van tompoes! ging goed, de het fondant een uur laten drogen vooraf

15

Ik heb mijn tappits ook stukgeslagen, want dat korte (driftige) mepje kon ie niet hebben. Zie de springplank ook niet voor me :S
Tegenwoordig doe ik het zo: Tragant door marsepein of fondant (ben geen fan, maar bij letters wel!) dunne strookjes laten drogen, tappits invetten met trex, tijdens het duwen schuiven en draaien en tot mijn grote vreugde blijven ze dan op het insteekhoesje liggen!!! Rustig laten liggen tot ze stevig zijn en bewaren tot gebruik.
Ik maak ze soms al dagen tevoren!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

16

Je kan de tappits ook insmeren met een beetje maizena, dan plakken ze er ook niet meer aan vast. Ook de roller en het tafelzeil willen er goed mee. Plakt dan echt niet meer.
(p.s. Bij mij willen de letters ook niet echt hoor! Maar ga het nog wel eens proberen met de tips.)

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

17

De laatste keer dat ik ze gebruikte ging het heel goed! Ik heb gom door de fondant gedaan, dunne reepjes gesneden, de letters uitgedrukt, eruit geslagen (en de tappits bleven wonderbaarlijk genoeg heel) en laten drogen. Een dag of wat wel hoor.
Toen gingen ze prima op de taart. Ik had wel de tappits licht bestoven met suikerbakkerspoeder. Maizena daar ben ik niet zo'n voorstander van voor gebruik met fondant/marsepein.

Groetjes, Carin

18

Hallo Carin

Nog even een aanvulling van mijn kant. Als je van die rafeltjes overhoudt aan je letters, moet je de tappit op tafel goed heen en weer bewegen, dan zit de fondant er goed in, dan keer je de tappit naar je toe en wrijft voorzicht met je vinger, dan heb je de rafeltjes meteen weg en een strakke letter. Ik ben in ieder geval blij dat oefening toch kunst baart want na je eerste bericht dacht ik: die tappits komen je la niet meer uit ;)

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

19

Inge schreef:

Hallo Carin

Nog even een aanvulling van mijn kant. Als je van die rafeltjes overhoudt aan je letters, moet je de tappit op tafel goed heen en weer bewegen, dan zit de fondant er goed in, dan keer je de tappit naar je toe en wrijft voorzicht met je vinger, dan heb je de rafeltjes meteen weg en een strakke letter. Ik ben in ieder geval blij dat oefening toch kunst baart want na je eerste bericht dacht ik: die tappits komen je la niet meer uit ;)

Groetjes, Inge

Bedankt voor de tip, ik ga het proberen, zodat ik de letters hopelijk nog netter krijg.
Enne, over de tappits... dat dacht ik zelf eerst ook hoor... maar er kwamen toch wel wat tips waarvan ik dacht dat ik er aan zou kunnen hebben... en dat bleek te kloppen, ze werkten goed.
Ik ben blij dat ik het opnieuw geprobeerd heb! Want nu lukt het wel, hoewel ietsje netter n

Groetjes, Carin

Berichten [ 19 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Tappits..... Grrr...