1

Onderwerp: Eerste poging poppetje boetseren..

Mijn eerste poppetje. Ik had geen idee hoe ik het moest doen, maar wilde het eerst zelf maar proberen. Dat bleek iets te optimistisch ;)
Ik ben blij dat ik nog ruim een week heb om te oefenen, maar ik heb mn nicht (ze wil een voetbaltaart met poppetje) al gewaarschuwd dat het kan dat meer op een Hobbit lijkt dan op een voetballer =)

Ik heb gezocht op het forum, maar kan niet echt vinden hoe je nou een poppetje moet boetseren. Ook bij de sites bij FAQ kom ik geen poppetje tegen.
Ik hoop dus dat iemand een beetje de basis how to voor me heeft!

Hier vast een paar vragen:
Moet de fondant veel harder zijn met de versteviging erdoor? Bij mij was dat niet zo (arabische gom), ik kreeg steeds deuken als ik iets vastmaakte (en misvormde het hele poppetje als ik die weer glad wilde maken).
Moet je alles eerst precies in de goede vorm maken en dan vastmaken? En waarmee maak je het vast? Ik had het nu met water gedaan, maar dat plakte niet echt goed. Lukt het met lijm wel of moet je er sowieso een prikker door doen?
En hoe maak je het poppetje op de taart vast? Ik wil eigenlijk een staand poppetje, maar hij zakt steeds door zn knieen.. Ook een (paar) prikkers erdoor?

Nog even over de kleuren, ik heb een beetje een felle kleur geel en wil iets donkerder geel. Moet ik dan een nieuwe kleur kopen of er zwart bij doen? Ik had dat laatste gedaan, maar het werd geen mooie kleur.
Dezelfde vraag voor blauw, die verf is ook te licht, maar met zwart erbij werd het een beetje grijsblauw.

Kortom, ik kan wel wat hulp gebruiken!

Re: Eerste poging poppetje boetseren..

Met gom heb ik geen ervaring maar met tylose wel. En het is inderdaad de bedoeling dat je fondant daardoor steviger wordt.
Deuken tijdens het boetseren is bijna niet te voorkomen volgens mij, maar oefening kan een hoop ellende voorkomen.

Om het hoofdje op het lijfje te zetten heb je inderdaad wel een prikker nodig. Ik gebruik meestal spagetti, dan blijft het geheel eetbaar. Dat kun je ook voor de beentje gebruiken. En als je ze wat laat uitsteken onder de voetjes kun je ze op die manier ook vastprikken in de taart. En inderdaad eerst de juiste vorm en dan pas op elkaar.

Geel donkerder maken zou ik niet met zwart doen, eerder met een heel klein beetje bruin of rood. Blauw donkerder krijgen is een ramp, ik zou een potje kopen met de juiste kleur!

Succes.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

3

Ik denk dat je tragant gom bedoelt in plaats van arabische gom? Tragant kneed je erdoor heen, laat het rusten. Als je de fondant gebruikt  is hij nog niet stevig, maar als je het laat drogen wordt het harder en steviger. Dus ik zou het poppetje gewoon goed laten drogen.

4

Als je de beentjes eerst maakt zodat ze langer kunnen drogen, en daar prikkers (bijv. spaghetti) in steekt, kun je later de beentjes in het lijf prikken.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Ze bedoelt wel arabische gom, heb het zelf ook. Bij mij kan je wel merken dat er wat doorheen zit, het is steviger en droogt sneller op. Deuken krijg je altijd wel denk ik, het blijft kneedbaar, dus deukgevoelig.....

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

Bedankt voor alle tips!
Ik heb vandaag nog een poging gedaan, maar vind het nog steeds heel lastig.
Alleen al om de juiste kleur en de juiste verhoudingen te maken..
En hoe moet je een korte broek maken, hoe voorkom je dat de achterkant helemaal plat wordt. Ik heb het idee dat ik maar wat doe =)

Maken jullie alles met lijm vast? Ik heb nu ook door de armpjes maar een prikker gedaan, of kan dat ook wel zonder? En de ogen en het haar, ook met lijm of blijft het met water ook zitten?
Wat het laten rusten van de gom betreft, moet je dat wel verpakt doen? En het poppetje zonder verpakking? Wordt het dan heel hard of is het nog wel eetbaar? (met alle prikkers.. ;))

PS: als er op de site nog info hierover staat die ik gemist heb, of als er ergens een 'how to' te vinden is, hoor ik het graag!

De poppetjes worden meestal toch niet opgegeten, echt lekker is het niet al dat suiker. Maar meld voor de zekerheid er wel bij dat er prikkers in zitten. De armpjes hebben ook een prikker nodig ja. En laten rusten doe je goed verpakt anders droogt het uit. Het poppetje kun je zonder verpakking laten drogen, dan wordt het hard. En als je niet wilt dat de achterkant plat wordt kun je het het beste op iets zachts leggen (noppenfolie bijv.)
Een korte broek is simpel, maak een klein broekje prik met een prikker een gaatje aan de onderkant omhoog en steek daar een "bloot" beentje in. Snap je wat ik bedoel? het is soms zo moeilijk uit te leggen.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

8

Lijmen kan ook met suikeressance! Een soort van suikerwater! Blijft ook heel goed plakken.
Ben ook maar net begonnen met boetseren,maar voor de beentjes heb ik ook een prikker van spagetti erdoor gedaan. Werkt goed! En gewoon blijven proberen!
Ik heb mijn poppetje gemaakt van gewoon fondant(regal ice) maar deze is dan ook niet hoger dan en klein voetbaldoosje.
Een tip voor het broekje; Het poppetje aankleden met een dun lapje fondant. Hetzelfde idee wanneer je een barbiebovenlijfje aankleed! Dus eerst het poppetje maken en dan aankleden. Succes!

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

9

De taart met het poppetje is klaar. Niet helemaal tevreden, maar ik ga ervan uit dat het de volgende keer wel beter zal gaan.
Bedankt voor de hulp!