1

Onderwerp: Lange baktijd... wat raar?

Hai,

Laatst zei iemand tegen mij dat ik wel een hele lange baktijd heb, dus ik wilde weten wat jullie ervan vinden:

Ik heb een 4 liter bakvorm, waarin 533 gr biscuitmix gat, 59 cc water, 8 eieren en de baktijd bedraagt 48 minuten (volgens de welbekende schema's). Echter, als ik dit doe (ik voer de warmte op in stappen van kwartieren, 3 x) dan moet ik zeker 12 minuten extra bakken om 'm goed gaar te krijgen (voor mijn gevoel).
Is dit puur compensatie voor de warmte-opbouw?
Ben ik te bang dat hij nog net helemaal gaar zou zijn? (ik ken de truuk met de breinaald e.d. maar ik prik altijd net op de verkeerde plek)
Zou mijn oven een te lage temperatuur hebben?
Maak ik me zorgen (nouja...) om niks?

Groetjes,

Niels.

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

Re: Lange baktijd... wat raar?

sorry ik kan je niet helpen.
Maakt het wat uit dan?
als hij gaar is is hij gaar .
als hij zwart is is hij te gaar.
als hij vloeibaar in het midden is is hij niet gaar.
dus als je prikt en er zit niets aan en hij knettert niet als een bezetene is hij gaar.
Droog kan hij wel worden als je te lang door bakt m,aar een beetje suikerstroop doet wonderen!
volgens mij heb je geen probleem!
gewoon doorgaan met wat je doet zolang hij er goed uitziet en lekker is doe je het perfect!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

Re: Lange baktijd... wat raar?

Euhr, ok... je zult wel gelijk hebben. Werd aan het twijfelen gebracht :)

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

4

Re: Lange baktijd... wat raar?

Bij mij staat een cake of taart er ook altijd VEEL langer in;. soms wel 20 minuten.  We hebben iemand naar de oven laten kijken.. blijkt dat onze thermostaat wel 50° meer aangeeft dan de werkelijke temperatuur.. nogal oude oven.. 't is gemaakt nu en nu gaat het wel.. maar het zou dus kunnen dat je thermostaat niet goed werkt.  Probeer anders eens iets hoger te zetten van bij het begin..