1

Onderwerp: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

Het lukt me maar niet om letters te maken. Ik zie op sommige taarten zulke mooie letters en cijfers.
Ik heb het geprobeerd met marsepein en fondant maar beide blijven in het malletje hangen. Door het malletje wat te buigen en los te laten komen de letters er niet uit of gebroken uit. Ik heb geprobeerd de marsepein uit te rollen en in plakjes even in de vriezer te leggen of dat helpt maar ook dit is geen succes.
Wie heeft een goede tip, met wat kan je het beste letters en cijfers maken marsepein of fondant en moet er nog iets aan toegevoegd worden, wat gebruiken jullie??

Groetjes Petra

2

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

hoi petra,ik kan je helaas niet helpen want ik heb precies hetzelfde probleem,ik heb de malletjes uit de webshop,soort lineaaltjes dus voor mij ook :HELP!!!!
groetjes danielle

3

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

danielle.13 schreef:

hoi petra,ik kan je helaas niet helpen want ik heb precies hetzelfde probleem,ik heb de malletjes uit de webshop,soort lineaaltjes dus voor mij ook :HELP!!!!
groetjes danielle

He die Danielle,

Ik heb ook de malletjes uit de webshop, heb er al

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

Weet ook niet hoe het moet  maar dit schijnt het antwoord te zijn .

http://www.deleukstetaarten.nl/faq/faq. … amp;uin=39

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

5

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

Hoi dames,

Dit onderwerp is inderdaad al vaker aan bod gekomen en op elk taartevenement mag ik het ook weer laten zien ;)

Het is niet heel makkelijk uit te leggen, maar als je het eenmaal doorhebt, dan zijn het echt heel handige malletjes. Ten eerste rol je je marsepein zeer dun uit. Eigenlijk tot je denkt dat het niet dunner kan en dan toch nog een heel klein beetje dunner. Je moet, als het bijv. wit of licht van kleur is en je legt er tekst onder, de tekst er doorheen kunnen lezen (wel wat vettere tekst hoor, niet gewoon de krant ofzo ;)). Dan druk je een lettertje uit, waarbij je de lineaal heen en weer beweegt. Je rolt dus uit op een dun laagje poedersuiker. Als hij goed los is houd je hem bij het uiteinde vast, leg je je hand op de tafel, buigt het andere uiteinde naar achter en laat je met een tik de lineaal weer op je tafel komen. Door de schok valt het lettertje er dan uit. Indien het er niet uitkomt, dunner uitrollen!

In de vriezer leggen werkt zeker niet, want dan wordt de marsepein of fondant alleen maar plakkeriger.

Ik hoop dat dit helpt, anders moeten jullie allemaal komen de 27e oktober :D:D

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

Op de taartbeurs in Ahoy deed die mevrouw er wat maizena overheen om het niette laten pakken.
Ze had maizena in een pantykousje gedaan en daarme poederde ze heel lichtjes over de fondant heen voor ze de uitstekers er op legde en het wipte er heel makkelijk uit..

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar misschien werkt het wel...(zij had we een lichte kleur fondant, weet niet of het op bijv rode fondant vlekken geeft die maizena)

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

IK wil niet zeuren hoor maar maizena zou ik niet gebruiken neem liever poedersuiker.
maar dat is ook niet nodig hoor.

een beetje tragant of tylose erdoor, even laten liggen nadat je het hebt uitgerold(dun dus) en dan gaat het prima het is zoals Inge zegt in het begin is het ploeteren tot je weet welke dikte en hoe droog het aan moet voelen.
Tegeen woordig heb ik geen problemen meer maar toen ik ze net had heb ik ook wel zitten schelden.
Dus dames houd vol er is hoop!

saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

8

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

dutchdecorator schreef:

IK wil niet zeuren hoor maar maizena zou ik niet gebruiken neem liever poedersuiker.
maar dat is ook niet nodig hoor.

saskia

Nee hoor je zeurt niet ;)
Waarom zou je geen maizena gebruiken ???? Ik gebruik het ook niet maar niet met een reden eigenlijk.
Weet wel dat je geen bloem mag gebruiken.

9

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

Ik doe het ook wel op de manier die inge aangeeft. Maar ook soms doe ik er een stukje huishoudfolie tussen dan gaat het ook goed en blijven ze niet in de houder steken

10

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

Inge heeft in haar berichtje over 27 oktober. Kan iemand mij vertellen wat er dan is. Mij lukt het ook niet om de lettertjes eruit tekrijgen.:mad: :mad:

11

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

Hoi Lisette,

Kijk even op www.taartentrends.nl, dan wordt er een hoop duidelijk :D

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

12

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

Volgens de dames bij I love cake die ik gesproken heb gebruiken ze maizena omdat poedersuiker plakt.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

13

Re: Letters en cijfers uitsteken lukt niet!

Ik rol het uit, laat het wat opdrogen (de fondant wordt een stuk harder), druk het lettertje uit terwijl ik met het latje heen en weer schuif, van boven naar onder.
bij mij blijven ze liggen, en dan laat ik ze verder drogen en trek de resterende fondant er tussen uit.