1

Onderwerp: Icing spuiten GGGGRRRR HEELPPP!

Hoi Hoi iedereen,

Ik heb gisteren weer geprobeerd wat dropflowers etc te spuiten van icing en voor de zoveelste keer wil het weer niet lukken!
Ik krijg de icing gewoon niet uit de spuitmondjes zoals het moet.
Dus die mooie streepjes in de bloemen die de bladeren afscheiden etc zie je bij mij niet.
Je krijgt als een ware een dikke bol met wat vage streepjes.
Heb ook geprobeerd de icing wat te verdunnen en dat heeft ook niet geholpen.

Ik ben best teleurgesteld en merk dat mijn motivatie ook acheruit gaat omdat het elke keer mis gaat.
Wat niet mag gebeuren overigens want ik ben aan alle taartbenodigheden heel wat kwijt aan geld.

Wat overigens wel gek is is dat toen ik vroeger de icing maakte met verse eiwit en poedersuiker en grote spuitmondjes gebruikte van de bakker dat allemaal wel goed ging.
Maar met de eiwitpoeder recept & en de royal icing recept in combinatie met de wilton spuitmondjes lukt het me echt niet.

Iemand een tip of advies?

2

Re: Icing spuiten GGGGRRRR HEELPPP!

Hmmmm...het lijkt wel of je icing eerder te dun is ipv te dik...dan vloeien de lijntjes uit tot 1 bol.
Het moet echt een beetje moeilijk door je spuitmondje gaan en na 10 dropflowers moet je een beetje het idee hebben van...nou...daar ga ik spierpijn aan over houden  en dan na 20 zeg je ...i die zak nu nog niet leeg ? ;)
Dan heb je de juiste dikte ongeveer :D

3 Laatst bewerkt door kristien (23-03-2007 13:00)

Oei, ik hoop dat het niet zo ontmoedigend is Rosa, want ik heb mijn spuitmondjes ook net binnen en moet er nog aan beginnen!
Ik vroeg me ook af bv dat basket weave patroon, spuit je dat met icing op de taart of met botercreme, of kan het met allebei? Of de gespoten rozen en bloemen: ook allemaal met icing.
Nu lijkt het me allemaal niet meer zo simpel.. Ik heb dringend TIJD nodig voor een workshop :( of heeft iemand een foto-howto?

4

hoi, ik heb toevallig vd week voor het eerst icing gespoten en toen ik het in de spuitzak deed dacht ik eerst dat het te dik zou zijn maar ging het toch maar proberen.
ook merkte ik dat je je mondje zo goed als op het werkblad moet hebben anders word het niks.
misschien heb je hier iets aan?

Hallo allemaal,

voor het spuiten van bloemen moet de icing echt dik zijn.
ik heb meestal merengue powder van wilton maar laatst heb ik het eiwitpoeder recept genomen en dat ging ook prima.
ik heb eerst het eiwitpoeder aangemaakt(zodat het eigenlijk weer eiwit wordt) even laten staan toen samen met de suiker in de mixer en 10 min draaien op langzaam.
het werd mooi stijf(de pieken moeten rechtop blijven staan en er moet een stevige kluit aan je mixer blijven hangen(het glijd er dus niet vanaf als je de mixer op tilt.
voor dropflowers moet je je tip op het oppervlak houden en knijpen en draaien tegelijk.
dan stoppen met knijpen en dan pas optillen anders krijg je een raar puntje.

voor kristien:
basketweave spuit ik altijd met botercreme maar stringwork altijd met icing.
rozen en de andere bloemen kunnen met allebij afhankelijk van de voorkeur, wel is het zo dat als je bijv. een viooltje spuit je dat meestal op een bloemnagel doet en met botercreme  is de kans groot dat je bloem beschadigd als je hem op de taart wilt doen dus moet je de bloem eerst invriezen dan gaat het beter.
botercreme is ook niet makkelijk stijf genoeg te krijgen voor bloemen .

groet en succes en vooral geef niet op!!!!!!!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

6

wat bedoel je met stringwork, Saskia?

dat zijn die kromme sliertjes aan de zijkant van de taart(zie ook op mijn gele barbie)
daar moet je RI voor nemen met een beetje piping gel want dan rekt het iets beter en breekt het niet zo snel.
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

8

Bedankt voor jullie reacties dames.

Nnicole , wat heb ik toch moeten lachen bij jou beschrijving.
De icing was wel goed stevig, maar inderdaad niet zo stevig dat het spuiten me moeizaam afging.

Ik ga straks proberen om de icing weer te maken en dit keer met minder water dan de vorige keer (wat al 70 gram was) .
Ook neem ik de tip van Dutchdecorater mee van het spuiten.

Bedankt nogmaals!

9

Dus voor deze icing klop je het eiwit en suiker tegelijkertijd totdat het zo stijf is dat je de kom op z'n kop kunt houden en alles erin blijft?? Ik ga nl. van het weekend ook iets proberen. Al zijn het niet spuiten zijn, want ik heb alleen een slagroomspuit met grote tuit, (tenzij de winkel waar ik morgen naar toe ga iets heeft). Ik heb koekjesvormpjes van bloempjes en wil ze daarin maken en dan (als ik kleurgel kan krijgen) er iets op aanbrengen. uhum.... of het lukt????

10

dames ik ga volgende week ook voor het eerst icing maken en ook voor het eerst spuiten met de basisset van de webshop.

ik ga een koekiemonster maken hoe moet ik het spuiten dan , gewoon door elkaar heen en dan pieken trekken of dropflowers spuiten en dan pieken trekken???

wie o wie kan mij helpen!??

11

Neeltje schreef:

Dus voor deze icing klop je het eiwit en suiker tegelijkertijd totdat het zo stijf is dat je de kom op z'n kop kunt houden en alles erin blijft?? Ik ga nl. van het weekend ook iets proberen. Al zijn het niet spuiten zijn, want ik heb alleen een slagroomspuit met grote tuit, (tenzij de winkel waar ik morgen naar toe ga iets heeft). Ik heb koekjesvormpjes van bloempjes en wil ze daarin maken en dan (als ik kleurgel kan krijgen) er iets op aanbrengen. uhum.... of het lukt????

Ik doe altijd gewoon het eiwitpoeder en de poedersuiker in de kom. Dan een gedeelte van het water erbij en mengen. Water toevoegen totdat je de juiste dikte hebt.
Juiste dikte test je door je mixer uit de icing te trekken. Je krijgt dan pieken in je icing. Blijven de pieken staan en krullen de punten wat om, dan is de icing stevig (geschikt voor dropflowers, e.d.).

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

12

ouafae schreef:

dames ik ga volgende week ook voor het eerst icing maken en ook voor het eerst spuiten met de basisset van de webshop.

ik ga een koekiemonster maken hoe moet ik het spuiten dan , gewoon door elkaar heen en dan pieken trekken of dropflowers spuiten en dan pieken trekken???

wie o wie kan mij helpen!??

Dropflowers spuiten en dan pieken trekken? Die snap ik niet helemaal.

Ik weet niet je je koekiemonster wil doen. Heb je een voorbeeld die je wilt overtrekken ofzo?

13

zie bij deze link de taart die ik wil doen van koekiemonster

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=2463

wil dit effect hebben! dit is de orginele van wendy

http://wendytaart.mijnalbums.nl/ ((bij puzzeltaarten)

kun jij mij helpen hoe ik het moet spuiten??

14

Staat al beschreven in de eerste link die je gaf. Gewoon icing spuiten en dan met een sateprikker haaltjes in geven.

Gewoon even uitproberen op een stukje bakpapier voordat je aan de taart gaat beginnen.

15

ik los ook altijd het eiwit poeder op en sla dat eerst stijf
dan voeg ik de poedersuiker toe.

cateren is ook gebakjes maken :)

16

Ikkie schreef:

ik los ook altijd het eiwit poeder op

Wat voor verhouding gebruik je daar voor?

17

uh helaas zomaar wat , kan je beter aan Saskia vragen.

Ik doe op de gok
zoveel poeder met water.
laten staan
stijfkloppen, poedersuiker toevoegen en citroensap voor de smaak
en dan zie ik wel hoeveel poedersuiker erbij moet.

sorry ben niet echt een hulp zo

cateren is ook gebakjes maken :)

18

Naära schreef:

Staat al beschreven in de eerste link die je gaf. Gewoon icing spuiten en dan met een sateprikker haaltjes in geven.

Gewoon even uitproberen op een stukje bakpapier voordat je aan de taart gaat beginnen.

\
ik weet wel hoe ik die haren moet maken maar hoe moet ik spuiten. gewoon de puzzel van koekiemonster helemaal onderspuiten met icing en dan pieken trekken of poefjes zeg maar en dan pieken trekken??

19

hihihihi poefjes ik bedoel toefjes!