1

Onderwerp: Icing met norrit droogt niet?

Ik weet dat er regelmatig norrit gebruikt word om fondant of marsepein zwart te kleuren dus ik dacht dat werkt vast ook wel in de icing want mijn zwarte kleurstof werd meer paars en was toen op. Dus Norrit fijn gemalen met een vezel en erdoor gedaan, en ja, mooi zwart. Maar helaas, het droogt niet. :(
Deed ik iets fout? Of werkt het gewoon niet in icing?
Uiteindelijk maar op puzzelen overgegaan, ik had nog zwarte fondant.
Geluk bij een ongeluk, ik vind het resultaat toch mooier nu. :)

2

Re: Icing met norrit droogt niet?

Weet je zeker dat het niet droogt? Heeft het niet gewoon iets meer tijd nodig? Ik heb het nog niet gebruikt hoor, maar het lijkt me zo onlogisch.
Ik heb trouwens die zwarte uit de webshop (die intenser kleurt) en die is ook echt zwart en mijn grijs is nu ook echt grijs. :)
Ik had ook van Wilton nog een potje met zwart uit het setje, maar die is idd meer paars. Zeker als je grijs gaat maken, dan krijg je bijna dezelfde kleur als de lila die in hetzelfde setje zit. :(

Groetjes Evelien

3

Re: Icing met norrit droogt niet?

heb daarjuist botercreme proberen zwart maken, maar hij werd een vies groen. uiteindelijk maar wat blauw bijgedaan om zilver te krijgen. over welk zwart hebben jullie het van de webshop? ik moet namelijk deze week mijn bestelling doorsturen.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4

Re: Icing met norrit droogt niet?

Nochtans Wendy, de koe die ik ooit gespoten heb met zwarte norit-icing is wel gestold.. Het was wel redelijk dikke icing die ik toen gebruikt had want het was nogal bobbelig. Dus ik weet niet hoe het lukt met icing die wel goed uitloopt.

5

Re: Icing met norrit droogt niet?

mmmmmmm, bedankt voor het meedenken. Ik heb mischien gewoon te weinig geduld maar het gezicht was wel droog en het zwarte nog snot zeg maar. :)

Hihi, dit zei ik ook tegen mijn moeder vanmiddag en toen ik mijn vinger aflikte zijn mijn kleine mannetje meteen "jakker, mamma eet snot"!!!  :D :D :D

6

Re: Icing met norrit droogt niet?

Hoi Catherine,

dat is de intensief zwart van SK. Die wordt echt heel zwart. (Vooral in marsepein!)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Re: Icing met norrit droogt niet?

Hoi Wendy,

Het kan ook zijn omdat de lucht nu veel vochtiger is dat je het langer moet laten drogen.
Ik merk het erg met mijn bloemen.

groetjes Francisca

8

Re: Icing met norrit droogt niet?

Nou, ik had vlinders die al droog waren in elkaar gezet en nu waren ze weer helemaal vochtig geworden. Heb ze toen maar 2 uur in de oven gezet (40gC) en toen waren ze weer goed....

Groetjes Evelien

9

Re: Icing met norrit droogt niet?

ik had inderdaad ook dat laatst de vlinders niet helemaal stevig werden, een beetje vochtig nog inderdaad.
De laatste paar vlinders heb ik met (gepasteuriseerd) eiwit gemaakt, dus niet met eiwitpoeder, en dat werd echt stukken steviger. Klopt dat, hebben meer dat gemerkt???
Ik haal nu gewoon flessen gepasteuriseerd eiwit bij de groothandel, die zijn redelijk houdbaar (niet heel lang) en niet duur.
Met norrit heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt me ook dat het moet drogen.

Mijn website: Presentaart

10

Re: Icing met norrit droogt niet?

Hoeveel eiwit zit er in een fles, hoeveel kosten ze dan en bij welke groothandel kun je die krijgen?  :D Ben wel nieuwsgierig naar het verschil....

Groetjes Evelien

11 Laatst bewerkt door wendy (15-10-2006 23:17)

Re: Icing met norrit droogt niet?

Eef, ik heb ze gezien bij de sligro. Ik dacht iets van 2,50 voor een liter. En ongeveer 3 maanden houdbaar. Als ik weer ga wilde ik het ook meenemen om uit te proberen. Ook wel leuk om iets met schuim te maken met de feestdagen dus dan gaat het wel aardig op. :)

O, en even een update over de icing met norrit. Het is wel aa het drogen maar super breekbaar nog. Ik laat het nog liggen als test, ben toch benieuwd of het nog echt hard wordt.

12

Re: Icing met norrit droogt niet?

ik weet niet meer precies hoeveel erin zat, maar wel minder dan een liter dacht ik, eerder een halve ofzo, voor ong 1.75 (excl) bij de Hocras (maar daar kom jij ook regelmatig dacht ik).
Ik zal binnenkort eens kijken bij de Makro, daar kom ik ook wel eens, de Hanos is wel veel duurder maar heeft veel meer (ook rolfondant enzo), maar voor dingen als eiwit niet echt interessant vind ik. Allen de Sligro weet ik dus niet (helaas ;)) maar daar komt Wendy dus weer.
Ik zal wel even plaatsen als ik weet wat ze bij de Makro kosten en hoeveel het precies is bij de Hocras.

Mijn website: Presentaart

13

Re: Icing met norrit droogt niet?

Kijk dat is nou weer vreselijk handig, want ik kom bij de Sligro

14

Re: Icing met norrit droogt niet?

Wendy, is het ooit nog goed hard geworden?

Ik kwam deze topic tegen tijdens het zoeken. Ik heb nl. zwarte icing nodig en heb enkel de basiskleurtjes (geel, rood, blauw en groen, allemaal vloeibaar). Heb met veel pijn en moeite een bruine kleur gekregen maar donkerder wordt het niet.
Vreesde al dat ik een bruine border collie moest gaan spuiten maar deze topic geeft me hoop.

Als het goed is gegaan met drogen, hoeveel moet je dan ongeveer gebruiken? En beïnvloed het de smaak niet?

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

15

Re: Icing met norrit droogt niet?

Naara ik heb ook ooit eens norit gebruikt en dat droogde ook heeeeeeeel langzaam, en toen het eenmaal droog was kon je toch nog kleine puntjes norit zien zitten.

cateren is ook gebakjes maken :)

16

Re: Icing met norrit droogt niet?

Moet je veel gebruiken?

Ik ga het anders wel gewoon eens proberen morgen.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

17

Re: Icing met norrit droogt niet?

Nee, bij mij was het geen succes. Toen het eenmaal wel droog was, was het erg dof en bros, vliel zo uit lkaar zeg maar. Geef mij maar en paar druppels kleurstof in een beetje icing met wat extra eiwitpoeder.

18

Re: Icing met norrit droogt niet?

Hmmm, vrees dat het dan toch een bruine border collie wordt.

Waarom trouwens extra eiwitpoeder? Ik begin hier altijd met de standaardverhoudingen maar gooi daarna altijd nog een berg poedersuiker erbij omdat de icing dan door de kleurstoffen weer te zacht is geworden. Gaat altijd prima.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

19

Re: Icing met norrit droogt niet?

Bedoelen jullie met norrit die je gebruikt als je diarree hebt???

20

Re: Icing met norrit droogt niet?

Ja, ik ken geen andere norrit.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

21

Re: Icing met norrit droogt niet?

Ja ik dacht het ook al, maar wilde even zeker zijn. Want dan ben je dus medicijnen in je taart aan het verwerken. Is dat niet een beetje eng? Ik zou dat dus niet durven te doen. Mijn darmen zouden het dus niet verdragen.

22

Re: Icing met norrit droogt niet?

Norrit kan voor mensen met darm problemen verkeerd werken (ik mag bijv geen norrit gebruiken en krijg iets anders voorgeschreven), dus "schrik" een beetje van wat ik lees als ik eerlijk mag zijn :o  )
Nu weet ik niet hoeveel norrit je verwerkt maar zou toch proberen iets anders te zoeken om de zwarte kleur te krijgen.

23

Re: Icing met norrit droogt niet?

Norrit is geen medicijn. Norrit is gewoon koolstof, puur natuurlijk dus.
Inderdaad moet je er niet te veel van gebruiken, dan heb je kans op verstopping. Maar aangezien je 27 tabletjes per dag mag nemen zal 1 tabletje in m'n icing niet zo "gevaarlijk" zijn.

Maar ga inderdaad zodra de gelegenheid zich voordoet echte kleurstof halen.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

24

Re: Icing met norrit droogt niet?

Hoewel norrit als koolstof een "natuur"product is , en niet echt een medicijn, is het wellicht toch verstandig om te melden als je het hebt gebruikt.
Voor de doorsnee gezonde mense , en wellicht ook de doorsnee zieke, kan het geen kwaad, alleen...koolstof heeft de eigenschap om stoffen aan zich te binden, of op te nemen.
Dus...slechte dingen zoals bijvoorbeeld na inname van giftige stoffen etc, maar ook de goede dingen als medicijnen.

Met andere woorden, medicijnen verliezen aan werking wanneer kort ervoor of erna norrit wordt gebruikt.
Nu zal het beetje dat gebruikt wordt niet zo snel gevolgen hebben, als je een geroosterde boterham eet of bbq dan krijg je ook al snel koolstof binnen....

Erika