1

Onderwerp: bakvormen

Ik heb van de week een nieuwe bakvorm gekocht, niet zoals de normale ronde maar deze is rond maar heel diep, beetje bloempot idee.
Nou wil ik deze gebruiken, maar als ik hem gebruik dan is het binnenste nooit gaar na het aantal minuten dat het moet bakken. laat ik het langer in de oven wordt het wel gaar maar dan zijn de bovenkant en onderkant wat zwarter

iemand een tip hoe ik dit het beste kan bakken?

ik las eens over een bloemnagel in het deeg? hoe moet ik dit zien? en wordt het dan echt beter gaar van binnen?

groetjes stefanie

Groetjes Stefanie
*Steef's taarten*

Re: bakvormen

Laat ik beginnen om te zeggen dat ik niet uit ervaring spreek   daar bak ik veeeeeeel te weinig voor !!!  dus dit is maar een idee.

Wat ik zou proberen is het op een lagere temperatuur te bakken maar dan alleen langer  weet niet of er dan een groter risico vormt voor uidroging  (misschie bakkie water in de oven )    .


De echte bak goeroe's  zullen  zich  wel laten horen .


Ik lees natuurlijk mee leer ik ook wat ;-)

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

3

Re: bakvormen

Een bloenmnagel werkt als warmtegeleider, zodat ook vanuit het midden gewarmd wordt. O wat schrijf ik dit weer lekker duidelijk op zeg.
Ik zou niet op een lagere temp langer bakken want dan wordt het geheel nog droger. Een echt "dikke" biscuit moet sowieso toch al een minuut of 45, 50 in de oven.

Groetjes, Carin

PS een fonduestok schijnt ook te werken

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Re: bakvormen

De tijden en de temperaturen van hoge cakes zijn anders dan die van gewone cakeblikken, houdt een temp aan van ongeveer 150 graden (met fan 10 graden lager) en bak minimaal 60 minuten en begin daarna te controleren op gaarheid iedere 10 minuten.

I believe in Sandy Claws

5

Re: bakvormen

de bloemnagel al in de vorm doen en dan het deeg erover? of de bloemnagel na 20 minuten boven op de cake prikken, ik begrijp het nog niet zo goed

groetjes stefanie

Groetjes Stefanie
*Steef's taarten*

6

Re: bakvormen

Een speciale inzet (heating core) of bij gebrek aan beter een bloemnagel wordt normaliter gebruikt bij grote bakvormen (breedte van het bakblik) bij een hoge vorm is dit alleen nodig als je een heel hoog blik hebt zoals bvb de vorm voor de barbiejurk. Daarin zit een pen door de gehele cake die de warmte geleidt en daardoor mede de cake als het ware van binneuit bakt.

I believe in Sandy Claws

7

Re: bakvormen

ok dat begrijp ik, maar die bloemnagel zet je die er al in voordat je het deeg erin doet? of na ongeveer bijv 20 minuten bakken dan je het erin prikt

groet stefanie

Groetjes Stefanie
*Steef's taarten*

8

Re: bakvormen

Stefanie schreef:

ok dat begrijp ik, maar die bloemnagel zet je die er al in voordat je het deeg erin doet? of na ongeveer bijv 20 minuten bakken dan je het erin prikt

groet stefanie

De bloemnagel, mits hoog genoeg zet je op de bodem in het midden, want hij moet contact maken met het metaal van het bakblik om zo de warmte, van eht blik te kunnen geleiden.

I believe in Sandy Claws

9

Re: bakvormen

Op zich klopt dat maar erin prikken als de biscuit enige stevigheid begint te krijgen werkt ook goed. Want hij wordt toch wel warm, door de oven, ook als hij geen ontact met het blik maakt.

Een fonduevorok, lange bbqpen of gewone vork (mits lang) schijnt ook te werken overigens. Het gaat erom dat er iets metaals in de biscuit zit.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

Re: bakvormen

IK zet de bloemnagel er altijd van te voren in zo heb ik het geleerd en met andere manieren heb ik geen ervaring.
de wondermold(barbierok) heeft een eigen pin die meegeleverd wordt en die gebruik ik wel altijd hoiewel mijn juf zei dat het niet echt nodig was maar ja die bakte alles met amerikaanse cake mix en daar kan echt niets van mislukken.
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!