1

Onderwerp: zulke grote en hoge taarten!!

Hoi allemaal!

Ik moet binnenkort een bruidstaart maken....ieks! En  nu zie ik bij alle foto's die hier geplaatst worden zulke mooie hoge taarten, en zo groot ook! Hoe doen jullie dat? Zijn er speciaalzaken waar ze enorme bakvormen verkopen? En as je de taart zo hoog wil krijgen, moet je dan gewoon 3 of vier lagen er tussen doen, en meer biscuit? Want ik ben al een beetje aan t aan t oefenen, maar ze lijken steeds zo miezerig vergeleken met de schitterende foto's hier!

2

Re: zulke grote en hoge taarten!!

Voor een hoge taart (en dan bedoel ik niet een 'stacked cake, dat zijn meerdere taarten die klaar zijn en samengevoegd worden) kun je verschillende lagen bakken, of diepere engelse bakblikken gebruiken, mijn blikken zijn allemaal minstens 7 en halve cm diep en de cakes zijn dus na het torten en gelaagd met rolfondant gemiddeld een 10 cm hoog.

De 'stacked cake' zoals meestal voor huwelijken wordt gebruikt zijn 2 tot 5 taarten die individueel gemaakt worden en later gestapeld met hulpmiddelen.

I believe in Sandy Claws

3

Re: zulke grote en hoge taarten!!

Aah, OK, dank! Die engelse blikken heb ik niet, maar voor een hogere taart kan je dus in theorie ook twee gewone, lagere taarten bakken, en die dan op elkaar doen? Ja, ik heb wat gelezen over die stapeltaarten. Met stokjes werkt dat toch? Maar die allergrootste taart helemaal onderaan, hoe groot is deze normaliter? Ook 24 cm? nee toch? Of is er niet echt een conventie? Wat een gekke vragen he!Dank voor je snelle antwoord!

4

Re: zulke grote en hoge taarten!!

Je kunt in je gewone bakblik een rand bakpapier doen die hoger is dan het blik. Als je dan wat meer beslag in de vorm doet dan kan de taart hoger rijzen dan je bakblik zelf.Ik laat het bakpapier meestal een centimeter ofvijf boven de rand van het bakblik uitsteken. Snap je wat ik bedoel? Succes!

5

Re: zulke grote en hoge taarten!!

dat met bakpapier doe ik ook idd. Ik gebruik sinds kort ook een verstelbare taartring, die gaat tot 32 cm, dat is wel ideaal moet ik zeggen.

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

6

Re: zulke grote en hoge taarten!!

Je bakblik voor 2/3 vullen met de juiste biscuitmix (hetzij van bijvoorbeeld de webshop, hetzij zelfgemaakte, waarbij je 10 minuten de eieren klopt), wil ook al een hoop doen voor de hoogte.

En inderdaad, mijn (enige) vorm die maar 5 cm hoog is verhoog ik met bakpapier :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: zulke grote en hoge taarten!!

Als ik 'n extra hoge taart wil bak ik er gewoon 2 en van de tweede gebruik ik dan 1 helft. De tweede helft die.......... is verdwenen voordat de andere taart klaar is.......:9

8

Re: zulke grote en hoge taarten!!

Aagje schreef:

Of is er niet echt een conventie? Wat een gekke vragen he!Dank voor je snelle antwoord!

In engeland houden ze voor de maten van de taarten in een combinatie een bepaalde formule aan, als je wilt kan ik het even nazoeken, heb het ergens staan. Geeft het maximale effect als de taarten op elkaar afgestemd zijn wat betreft maten heb ik wel gemerkt, hier in Nederland geen must maar ik moet zeggen dat het prachtig oogt.

I believe in Sandy Claws

9

Re: zulke grote en hoge taarten!!

Ik heb gemerkt dat - naast 10 minuten kloppen (echt doen!) - het bakken van je biscuit in "stappen" de hoogte ook positief beïnvloed. Ik zet de oven eerst op 150 graden (ook goed voorverwarmen), dan na ongeveer 10 minuten op ong. 165 graden en na weer ong. 10 minuten op 180 graden. Dan worden mijn biscuits heel mooi hoog. Laatst was ik het vergeten, toen had ik de oven direct op 180 graden gezet en toen was mijn biscuit stukken lager dan anders.
Ik heb overigens de extra diepe bakvormen (met anti-aanbaklaag) van de Blokker, ze zijn niet duur en werken perfect.

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

10

Re: zulke grote en hoge taarten!!

Ik doe ook vaak een rand bakpapier in het blik, ook in extra hoge blikken! Werkt super. Ik ging steeds een stukje hoger om te kijken hoever ik kan gaan. Een extra extra extra hoge taart kun je ook een keertje extra vullen dus dan wordt 'ie nog hoger! Tot ik een keer een klein taartje bakte, slechts 20 cm doorsnede, en deze na 5 maal vullen even hoog als breed bleek te zijn. Aan de ene kant heel mooi maar tegelijk ook weer niet. En niet handig want hij was wel erg instabiel. Maar grappig was het wel.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

11

Re: zulke grote en hoge taarten!!

Hihi, grappig!
Heel veel dank voor de antwoorden, dat bakpapier ga ik de volgende keer maar proberen. En die doorsnede, tsja, misschien moet ik maar zo'n ding van de blokker halen! Ben student, dus heb eigenlijk nergens geld voor, maar dit is wel een leuke investering ;)
nogmaals dank!