1

Onderwerp: taart voor 75 personen

ik heb zojuist een opdracht gehad om een taart te maken voor een 40 jarig huwelijk voor 75 personen...ik dacht aan een stapeltaart..hoe zouden jullie dit aanpakken..
Ik heb laatst voo rmijn voetbaltaart..choco-koek rolletjes gebruikt van de AH om de bal te stuten..zou dat werken wanneer ik meerdere taarten stapel..en welke vormen zouden jullie gebruiken...of zijn er andere ideeen,....

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

2

Re: taart voor 75 personen

Zoo, dat is een flinke opdracht!
Ik heb nog nooit zo'n grote taart hoeven te maken, maar het eerste waar ik aan dacht was inderdaad een stapeltaart; Paloma heeft pas ergens een handig staatje gepost waarin staat welke (ronde) maten voor hoeveel personen geschikt zijn.

Voor een stapeltaart van 3 lagen zou ik gewoon stokjes gebruiken, de zgn. dowels. Maar daar kun je dus ook lolliestokjes, mix-stampertjes (hoe heten die dingen ookweer :S) of lijmpistoolstaafjes voor gebruiken.

De keus voor rond of vierkant (of een andere vorm) hangt misschien ook wel af van de bakblikken die je hebt?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

als ik een taart in 3 lagen zou maken met vormen van 32-24-16 cm zou ik bij lange na niet aan de 75 personen komen..wat als ik met bakpapier mijn vormen hoger maak og extra kapsels bak om de taarten te verhogen ...zou dat dan wel lukken...??? of is dat geen gezicht.....

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

4 Laatst bewerkt door Granny W. (27-05-2007 19:37)

Marianne schreef:

De keus voor rond of vierkant (of een andere vorm) hangt misschien ook wel af van de bakblikken die je hebt?

Je kunt ook samengestelde taarten maken van bakvormen die je hebt of met sheetcakes werken die je in de goede vorm snijdt na het bakken :)

I believe in Sandy Claws

5

Marianne schreef:

of lijmpistoolstaafjes voor gebruiken.

Lijmstaafjes zijn niet foodsafe.

I believe in Sandy Claws

6

Dan doe je ze in plastic :) (folie dus)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Ik wil hier toch even op inspringen en misschien klinkt het belerend maar is een vriendelijke waarschuwing voor hen die daar geen erg in hebben of gewoonweg niet weten.

Zo gauw je gaat cateren voor geld  voor anderen ben je aansprakelijk, HACCP regels moeten dan gevolgd worden en alles wat je gebruikt moet wel aan de regels beantwoorden. Gaat er iets mis dan moet je kunnen verantwoorden wat je in je cakes gebruikt hebt en welke toevoegingen en welke oneetbare hulpstukken die je gebruikt hebt. Zo ook altijd melden aan de client welke en hoeveel oneetbare onderdelen, zoals dowels of inzetjes voor bloemen etc, die je gebruikt hebt.

Ik snap dat de cakebussines hier in de kinderschoenen staat maar hoe meer mensen gaan cateren op deze manier hoe meer controle dat er op komt, wat niet perse slecht is.

Beter een paar euro uitleggen voor materiaal wat er speciaal voor is dan het risico lopen op een hoop gezeik en kosten als er iets fout gaat :)

I believe in Sandy Claws

8

ik ga wel dowels kopen maar ik vind het leuker er iets te stoppen wat te eten is....
maar als het niet houd houd het niet....dus dan gaan er dowels in...waar ik meer mee in mijn maag zit is dat ik graag 1 stapel taart wil maken en niet goed weet hoe ik hoeveel lagen en welke  maten..ik heb begrepen dat 8 cm verschil tussen de verschillende lagen het mooiste is......pffff...wel leuk zo'n opdracht...mar dat kost me weer een slapeloze nacht...hahahah

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

9

Als je kan, schaf eens wat dummycakes aan of iets wat er op lijkt, zo kun je driedimensionaal zien wat het uiteindelijk moet worden :)

I believe in Sandy Claws

10

Het is voor 30 juni dus gelukkig heb ik nog even de tijd om een en ander uit teproberen...

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

11

mss is dat idd geen slecht idee, eens met dummies proberen.. of gewoon uit karton een aantal 'taarten' maken..
ik vroeg me dat ook onlangs af, wat het mooiste resultaat zou geven bij een gestapelde taart, hoge taarten of lage taarten;

12

Of gewoon je bakblikken op elkaar stapelen, krijg je ook een impressie.

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

13

dat had ik vanmiddag ook bedacht dus dat heb ik gedaan....ik vind het nog wel moeilijk hoor om een goed ontwerp te bedenken........

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl