1

Onderwerp: slagroom kloppen?!? iemand tips?

Hallo,
Ik heb gisteren een mokkataart gemaakt. Hiervoor wilde ik slagroommokka maken. Had vloeibare slagroom gekocht die je zelf nog moet kloppen en daardoor heen een klein beetje oploskoffie mokkasmaak geroerd. Daarna heb ik nog gewone slagroom geklopt. Beide keren werd het slagroom een beetje waterig. Ik weet dat als je te lang klopt en uiteindelijk een beetje boterig en waterig wordt, dat gebeurde dus bij mij ook. Nog net lekker zeg maar. Wat doe ik nou verkeerd? heeft iemand tips hoe het wel moet? Ik klop overigens eerst met een staafmixer en daarna met de hand.
Ik zou zo graag eens slagroom willen hebben, waarmee je dus goed toefjes kan spuiten (nu liep het teveel uit de het spuitmondje). Slagroom zoals het ook uit zo'n klant en klare spuitbus komt, dat zou ik graag eens willen leren maken. Heeft iemand tips hoe dat moet?
groetjes marije

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

2 Laatst bewerkt door manika (13-05-2007 18:35)

Re: slagroom kloppen?!? iemand tips?

Ik heb er geen verstand van maar je heb wel dat Klop Klop poeder om je slagroom wat steviger te maken ofzo !!!! Net als je bakpoeder en gist in die kleine zakjes hebt.

Maar ik weet niet precies, want heb nog nooit met slagroom gewerkt voor de taart, maar is je kom waar je in mixt ook goed schoon en droog ?

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

3

Re: slagroom kloppen?!? iemand tips?

gebruik eens een gewonen mixer
en als de slagroom bijna goed is doe je er oplos koffie of buisman koffie poeder door aan gemaakt met een beetje water
dit kun je er voor zichtig door heen roeren
en als je mooi wil spuiten klop je slagroom dan niet te stijf gebruik spuitmondje 6 of 8
ik denk dat de staafmixer niet geschikt is voor het kloppen van slagroom
het is meer een hak ding dan een klop ding

groetjes van de bakker

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

4

Re: slagroom kloppen?!? iemand tips?

Ik gebruik voor verse slagroom altijd die kleine, tsja hoe noem je ze.. die plastik potjes van rond de 200 ml ( en dan gewoon de goedkopere merken hoor) en die klop ik met mijn handmixer, wel zo'n 7minuten ongeveer mixen hoor, dan pas heb je echte opgeklopte  slagroom.  dat als je de beslagkom omdraait alles gewoon aan de bodem blijft plakken

5

Re: slagroom kloppen?!? iemand tips?

als ik echt garnering slagroom gebruik of slagroom waar ik moccaslagroom van maak dan gebruik ik het recept uit mijn blueband kookboekje voor gebaksslagroom:

week 3 blaadjes gelatine in ruim koud water.
Roer in een hittebestendige kom 1 eierdooier, 25 gr suiker, 1 zakje vanillesuiker en 3 eetlepels koude melk door elkaar. Zet de kom op een pan heet maar niet kokend water (au bain marie) en klop het dooiermengsel tot het enigzins gebonden en schuimig is.
Knijp de gelatine blaadjes goe duit en roer ze door het warme dooiermengsel. Laat het mengsel iets afkoelen maar nog niet opstijven.
Intussen 1/2 liter ijskoude slagroom met 25 gr. poedersuiker stijf kloppen.
Roer  er het eimengsel luchtig en zet het 1 uur in de koelkast voordat je het gaat verwerken.

Hoeveelheden aanpassen als je een 250 ml. slagroomblikje gebruikt

6

Re: slagroom kloppen?!? iemand tips?

Er zijn wel een paar dingen waarop je goed moet letten als je van die superstevige slagroom wilt.

1. neem slagroom met 35% vet. Als er minder vet inzit krijg je het sowieso niet goed stijf.

2. voeg 30% suiker toe

3. voeg vooral GEEN slagroomversteviger of klopklop toe

4. klop de slagroom als hij ijskoud is (dus direct uit de koelkast)

5. hoe verser de slagroom hoe beter

6. in een vetvrije kom gaat het het best

En dan zou het echt goed moeten komen!

Groetjes, Carin

PS als het in de zomer warm is loopt je slagroom sneller weg, dus de omgevingstemperatuur doet er ook toe

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7

Re: slagroom kloppen?!? iemand tips?

Ik doe om mijn kom altijd een theedoek met daarin wat ijsklontjes en ik zet de kom vooraf ook in de koelkast. Kloppen met poedersuiker ipv gewone suiker maakt de slagroom ook steviger.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8 Laatst bewerkt door lilo (15-05-2007 07:14)

Re: slagroom kloppen?!? iemand tips?

Tsja, ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit problemen mee heb (gehad) en ik doe eigenlijk niks bijzonders.
Heb ook altijd de goedkope slagroom, vaak zelfs gesteriliseerd. Kan me er wel wat bij voorstellen dat de slagroom met meer vet erin beter werkt. Ik kocht die wel eens van AH in het pakje van 500 ml.

Ik begin altijd langzaam te kloppen (ook omdat het dan niet zo spat) en het pakje heeft dan inderdaad al langere tijd in de koelkast gestaan. Dan naar mate de dikte van de room toeneemt wat sneller gaan kloppen, tot het al behoorlijk dik en lobbig is en de ribbels van het kloppen blijven staan en niet meer wegzakken. Dan weer langzamer gaan kloppen (handmixer trouwens), omdat ik anders bang ben dat het in een keer boter is. En dan is het snel klaar (misschien 3 min in totaal). Als er nu dikke ribbels blijven staan en je kunt de kom ondersteboven houdt kun je er volgens mij prima mee spuiten.

Slagroomversteviger of gelatine moet je volgens mij alleen gebruiken als je hem langer wilt laten staan. Komt de smaak volgens mij niet ten goede, en als het voor direct gebruik is, zeg maar, zou ik de zaak gewoon koel wegzetten tot aansnijden.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

9

Re: slagroom kloppen?!? iemand tips?

O, heel erg bedankt voor jullie reacties!! Nou moet het goed gaan de volgende keer. Ik denk dat ik 1 te warm werk en 2 gewoon te weinig geduld heb, ik ga de volgende keer gewoon met de hand kloppen :). En ik denk dat de staafmixer inderdaad te grof is om slagroom mee te kloppen :s.
greetz marije

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer