1

Onderwerp: hulp met marsepein gevraagd! (dringend!)

hallo,

ik ben druk bezig aan de taartjes voor morgen. Tot nu toe is alles geslaagd: 1 grote rechthoekige chocoladebiscuit gemaakt (gelukt!) , netjes in 2 verdeeld, 1 deel gevuld met mascarpone (gemengd met eidooier en poedersuiker) en verse aardbeien, deze wordt afgesmeerd met een laag botercreme en dan chocolade erover. Het andere deel zal ik vullen met tobleronemengsel, maar hij wil maar niet stijf worden. Ik maak me daar nog geen zorgen over, want ik ben nu gelatine aan het weken om er door te doen, ik hoop enkel dat ik hem vanavond (vannacht) nog stijf krijg. Dit deel wou ik dan inpakken als cadeau met een strik van marsepein.

En nu komt het: ik heb marsepein gemengd met een restje fondant, en gekleurd met gel. Nu is het zo dat hij al 'scheurt' terwijl ik nog aan het rollen ben, of zelfs al tijdens het kneden. Ik dacht dat marsepein/fondant scheurt doordat het te 'droog' is (teveel poedersuiker), maar hij voelt juist heel vet aan.
Dus nu ben ik enorm aan het twijfelen of ik nu juist poedersuiker moet toevoegen, of iets vochtigs. De strik vouwen lukt dus al helemaal niet, vanaf ik hem omplooi scheurt hij al doormidden.

Graag een beetje advies, want ik heb niet genoeg om heel de taart mee te bekleden, dus moet ik er wel iets anders mee maken (en roosjes gaat niet meer want ik heb het turkoois gekleurd)

Bedankt!

Groetjes,
Els

2

Re: hulp met marsepein gevraagd! (dringend!)

Ik kan je niet helpen, maar wat ik wel weet is dat mijn fondant vandaag ook helemaal niet lukte. De fondant deed alsof het dertig graden was in huis,

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

dag els,

weet ook niet wat je ermee moet doen maar ik weet wel dat als je de regalice fondant gebruikt dat die heel elastisch is en heel snel scheurt.

groetjes solainge

4

het was echt maar een beetje fondant hoor, maar wel al redelijk 'oud', het overgrote deel is marsepein.

ik heb het nu even laten rusten, ik ga nu opnieuw proberen. Ik ben alleen bang dat als ik er poedersuiker door doe dat het dan helemaal om zeep is, en dan heb ik niets! Mijn moeder is echt zot van marsepein dus wil ik er toch iets mee doen!

Toch bedankt!

5

Bij harde/droge fondant wil het helpen om het iets te verwarmen in de magnetron op 500 watt. Iedere 5 tot 10 seconden even kijken/kneden.
Als het na verwarmen in de magnetron wat slap is, kan je probleemloos wat poeder suiker toevoegen. ik doe dat met hele kleine hoeveelheden tegelijk, omdat het niet eens zo veel nodig heeft om lekker kneedbaar en verwerkbaar te worden.

Met de marsefond heb ik geen ervaring.
als je het aandurft is het misschien het gokje waard.
heel veel succes en een fijne moederdag  morgen

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

6

Hoi Els,

Het klinkt alsof de (oude= wat droge?) fondant nog niet helemaal goed gemengd is met de marsepein. Daar helpt rusten en opnieuw doorkneden tegen, dus ik hoop dat dat het is want dat had je je al voorgenomen zie ik.....

Als het dat niet is, dan wordt die strik lastig denk ik....Maar liggende bloemen uitsteken lukt eigenlijk altijd wel hoor, ook al is je marsepein wat droog en brokkelig. Als je een smoother hebt kun je het nog even glad proberen te strijken voor het uitsteken. En trouwens: waarom kunnen turkoise roosjes niet? Het hoeft er toch niet altijd natuurlijk uit te zien ;) ?

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

dat is nu juist het rare: hij is helemaal niet droog en brokkelig maar juist heel vettig, aan de buitenkant dan toch, maar ik krijg er geen mooie elastische bal van zoals met enkel fondant.

ik heb ondertussen inderdaad al wat gewone bloemen uitgestoken, maar ja, als je iets in je hoofd had voel je toch de teleurstelling.

ik leg het toch stil hoor voor vandaag, morgenochtend werk ik de taart verder af en dan zien we wel!

Slaapwel!
Els