1 Laatst bewerkt door *Inga-R* (27-04-2007 16:05)

Onderwerp: Help....

Ik ben nog niet zo heel lang aan het bakken  en de helft van mijn kapsels waren perfect maar de andere helft vaak net niet helemaal goed. Maar dat waren kleine dingetjes vergeleken bij vandaag!!!
Eigenlijk al te laat begonnen met bakken, had ze vanavond willen bekleden, wat er dus ook al niet meer inzat... Toch vanochtend gelijk begonnen met bakken. terwijl de kinders aan het ontbijt zitten. Zie ik mijn kapsel in de oven na ongeveer 3/4 van de tijd instorten! het deurtje niet open gehad of zo... geen gekke dingen gedaan, het enige wat me opviel was dat hij al een flink bobbelig rees. Na het eruithalen, bleek zeker de helft van het beslag een harde taaie plak te zijn, net alsof hij niet goed gaar was, terwijl hij er langer als normaal had ingezeten in de hoop dat het nog wat zou worden.
Tussen de middag, de kinders naar bed en ik een herkansing... Weer mislukt! Minder extreem als de eerste, maar veel te erg om te gebruiken. Over de hele bodem harde stukken, en niet uit de vorm willen komen, waardoor een stuk is afgebroken.          Ik weet echt niet wat ik fout doe, ik heb niks anders gedaan als anders ik gebruik altijd de biscuitmix van de webshop en ik begin nu echt haast te krijgen, maar ben een beetje bang voor een volgende mislukking als ik het nu weer ga proberen!
WIE HEEFT ER TIPS?!
Of beter nog, wie wil mij een kapsel geven ;)

groetjes Inga

2

Re: Help....

Heb geen tips voor je en ook geen kapsel, sorry ! Maar leef wel met je mee ! Is het al gelukt met je kapsel, wat gebruik je voor ingredienten ???

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

3

Ik ben er nog niet aan toe gekomen, ondertussen lopen er hier weer 3 kleine kinderen rond, ze zijn weer wakker....
Ik gebruik altijd de biscuitmix van de webshop en volg altijd die aanwijzingen op (behalve dat ik vaak iets langer mix en de temperatuur van de oven geleidelijk opvoer)
Kan iemand me ook vertellen hoelang je minimaal moet wachten na het bakken, voordat je een kapsel kan bekleden?

groetjes Inga

4

Hallo Inga,

Het lijkt erop alsof de eieren niet goed door je mix zijn opgenomen, dat zijn die harde klonten. Dat ligt toch aan het mixen, zorg dat je goed door de hele kom gaat met de mixer (als je een hand mixer hebt). De eieren moeten op kamertemperatuur, eventueel kun je ze wegen om te zien of niet veel te veel of juist veel te weinig eieren erin hebt. Het wegen is z

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Oooo Inga... wat een gedoe! Ik hoop dat je geholpen bent met al deze adviezen.
Ik heb er geen een voor je; alleen die eieren, waar Inge het ook over heeft.

Laat je het nog even weten? Of beter nog: ik hoop vandaag of morgen een pracht van een taart te mogen aanschouwen op de "Show Off"...

Sterkte en succes !!!!

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

6

Ik dacht eigenlijk, ow ow, oven stuk, maar dat van die eieren klinkt ook zinnig. Misschien dat je wat minder goed hebt gemixt omdat je haast had. Of de eieren waren niet goed, te veel of te weinig.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Hoi Inga,

Balen zeg! Ik hoop dat het inmiddels gelukt is. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat bij grote vormen de taart soms niet in zijn geheel gaar wordt. Dat gebeurt soms met de - op het forum inmiddels beruchte- blokkerbol of andere grote vormen. Dat kun je oplossen door iets wat de warmte geleidt midden in de taart mee te bakken, bijvoorbeeld een bloemennagel.

Enne.. waren je eieren op kamertemperatuur? Ik leg ze zelf altijd even in een bakje heet water terwijl ik alles klaar leg. Dan zijn ze perfect op temperatuur, hoewel ze dan uit de koelkast komen.

Succes nog! Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8 Laatst bewerkt door *Inga-R* (27-04-2007 22:37)

VLOEK TIER SCHELD!!!!!!
ik heb het nog weer een keer geprobeert en weer niet goed. Over de hele bodemweer die zelfde taaie laag, net alsof het niet gaar is. En ook nauwelijks gerezen.
Ik heb alles gedaan wat jullie zeiden, kamer temperatuur eieren, 15 minuten gemixt, alles... Alles wat ik voorheen ook altijd al deed. Ik snap dan ook echt niet waarom het voorheen wel lukte, en vandaag dus helemaal niet!
Hoeveel eieren moet er in Qua gewicht?
Ik word er een beetje moedeloos van. Ik ga nu maar van die drie taarten de bovenste laag afsnijden en die dan maar gebruiken....
en zondag moet ik er ook nog eentje maken.... (voor mijn eigen verjaardag nota bene)
Heeft echt niemand een kapseltje over;) ;)

groetjes Inga

9

*Inga-R* schreef:

VLOEK TIER SCHELD!!!!!!
ik heb het nog weer een keer geprobeert en weer niet goed. Over de hele bodemweer die zelfde taaie laag, net alsof het niet gaar is. En ook nauwelijks gerezen.
Ik heb alles gedaan wat jullie zeiden, kamer temperatuur eieren, 15 minuten gemixt, alles... Alles wat ik voorheen ook altijd al deed. Ik snap dan ook echt niet waarom het voorheen wel lukte, en vandaag dus helemaal niet!
Hoeveel eieren moet er in Qua gewicht?
Ik word er een beetje moedeloos van. Ik ga nu maar van die drie taarten de bovenste laag afsnijden en die dan maar gebruiken....
en zondag moet ik er ook nog eentje maken.... (voor mijn eigen verjaardag nota bene)
Heeft echt niemand een kapseltje over;) ;)

Ik heb PRECIES hetzelfde probleem, heb het nu al drie keer vandaag geprobeerd en alle keren mislukt!!

I DON'T GET IT!

10

kijk eens op www.felicitaartjes.nl voor de juiste verhoudingen

cateren is ook gebakjes maken :)

11

Aaah, Inga, wat ontzettend vervelend voor je!! :(
Ik heb dat af en toe ook wel eens, maar laat de taart dan gewoon veel langer in de oven staan... Zo heeft een taart een keer 5 kwartier!!! in de oven gestaan i.p.v. 20 minuten... :S
Zal ik een taartje maken en aan Suzanne meegeven?? ;)

Sterkte meid!!

12

Inga, ik zat te bedenken; als je nou bij Albert Heyn eens die kant en klare mix haalt? Misschien dat dat werkt??
De Appie is bij ons gewoon open op Koninginnedag!
's Morgens bakken, af laten koelen, vullen en bekleden?!
Of anders misschien gewoon cake kopen, vullen en bekleden?
Ik hoop dat het toch nog allemaal goed komt!!
Zet m op meid!!
Enne, mijn aanbod geldt nog steeds hoor!! ;)

13 Laatst bewerkt door *Inga-R* (05-05-2007 14:00)

Nou de bovenste helften van de taarten gebruiken, was dus ook niet helemaal een sucses. Behoorlijk droog en niet echt luchtig, gelukkig geen klachten van de eters, maar die hadden dan ook nog niet eerder een taart van mij gegeten en geen vergelijkings materiaal ;)
Maar vanochtend vol goede moed een nieuwe poging gedaan, ietwat angstig uit de oven gehaald en wat denk je... :mad: :grr:
en ik heb het echt allemaal gedaan hoor...
Eieren op kamertemperatuur, 15 minuten gemixt, een bloemnagel in de vorm tijdens het bakken, ruim 50 minuten gebakken...
ik weet het even niet meer...:(

groetjes Inga

14

Wat voor vorm heb je gebruikt??? Ik had dit laatst nl ook met de Blokkerbol... zo'n dikke harde laag, het leek wel kaas :rolleyes: Had ik nog n

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

15

Lieve IngaR
Ten eerste.. wanhoop niet!!
Ik weet hoe je je voelt.
Heb je een losse oventhermometer? sinds ik die gekocht heb... is er een wereld voor mij open gegaan.
Zo bleek mijn oven standaard, 20 graden te warm!!! vergeleken met de oven thermostaat!

Kijk ook eens op: [url=http://www.cakestudio.nl
Groetjes.... Constance  :) voor leuke 3D workshops

16

Aaaah, wat balen Inga... Waar kan dat nou toch aan liggen??
Sterkte meid en misschien heb je iets aan bovenstaande antwoorden?
Ik heb ook geen tips... sorry...:O