1

Onderwerp: Tips om tijdens deze warmte toch een goede taart af te leveren?

Ik moet morgen een taart voor 40 man maken. Ik heb de kapsels al gebakken en de verschillende decoraties liggen al onder een stolp te wachten, maar het vullen en bekleden en afwerken moet natuurlijk nog gebeuren. Moet ik heel erg bang zijn dat dit allemaal een stuk slechter gaat omdat het zo warm is? Wij hebben een lichtstraat boven de keuken, dus een glazen dak, en dat maakt het behoorlijk warm. Zijn er dingen waar ik op moet letten of die ik kan doen om de hitte zo min mogelijk van invloed te laten zijn?

De taart is bestemd voor zondag en het feest waar ie voor is, wordt buiten gevierd. De taart bestaat uit 2 lagen, 1 gevuld met abrikozenjam en mandarijntjes en 1 met bananenbavarois en ganache, natuurlijk alles afgestreken met botercreme uit de webshop. Kan de taart wel buiten staan, of gaan er dan dingen bederven?

2

Re: Tips om tijdens deze warmte toch een goede taart af te leveren?

je kan er koel blokken onderleggen
je hebt tegenwoordig hele platte
1cm ongeveer
dan moet hij er wel ff tegen kunnen
en zo lang mogelijk koel houden
en in de schaduw
meer kan je niet doen

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

3

Hoi Roos, ik zou de taart wel bewaren in de koelkast, ook vanwege de bananenbavarois, het is nu echt een beetje te warm voor gewoon in de kamer (ja ons huis is hier ook altijd heel warm :-( ). Voor de zekerheid zou je anders de taart kunnen afsmeren met de gewone botercreme (recept hier van de site, 1 deel boter (of half margarine en boter) en 1 deel poedersuiker, lang mixen en smaakje erdoor, dan weet je zeker het het niet gaat smelten. En even buiten staan op het feest lijkt me geen probleem, maar ik zou hem daar niet uren laten staan nee, dan gewoon of koel (met koelelementen in de oven kan ook, de koelelemten doe ik altijd even in een handdoekje vanwege het vocht) of gewoon gelijk lekker opsmikkelen!! Veel sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Bedankt voor jullie tips. Het is een bestelling van een collega dus ik wil wel graag dat alles in orde is ;)
Lara, wat is het verschil tussen de botercreme van de webshop en het recept van hier op de site?

5

Ohja en vanwege de bavarois het in de koelkast bewaren lijkt me idd verstandig, maar gaat mijn marsepein en fondant (ga het allebei gebruiken bij deze taart) dan niet glimmen?

6

Bij xenos van die hele platte koelelementen voor een paar euro, ideaal denk ik zo. zag ze liggen toen het nog koel was ach dat komt nog wel dacht ik en nu ...... hebben we ze nodig!!!! Succes!!!!

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

7 Laatst bewerkt door Lara M. (27-04-2007 12:56)

Hoi Roos, het verschil tussen de botercremes is dat er bij die van de webshop water moet, als het heel warm is (tenminste bij mij is dat gebeurd) gaat het water en vet scheiden en dus smelt het je marsepein of fondant. Als vulling vind ik de gewone botercreme (dat recept met alleen boter/margarine en poedersuiker) niet lekker, veel te zoet (ieder z´n eigen smaak uiteraard h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

8

hoi , ik doe bij die botercreme, ( 1 deel roomboter/margarine en 1 deel poedersuiker )ook altijd een mespunt citroen zuur per 250 gram. Dat scheelt echt veel in de smaak!! volgens mij verkoopt Inge ook citroenzuur in bakjes.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.