1

Onderwerp: Stoeien met fondant en botercreme

Aangezien ik nu eindelijk fatsoenlijke kapsels kan bakken is het tijd om het volgende punt aan te pakken. De fondant krijg ik nog steeds niet naar mijn zin op de taart. Ten eerste krijg ik de botercreme niet strak genoeg op de taart ( er is aan mij geen stucadoor verloren gegaan) hoe doen jullie dat? Daarna het fondant rollen en erop leggen gaat prima maar dan het strak aan duwen (strijken) gaat nooit echt goed. Ik heb natuurlijk al volop naar de tips gekeken maar krijg het nog steeds niet helemaal mooi. Wie heeft de gouden tip?

2

Re: Stoeien met fondant en botercreme

Helaas kan ik je niet echt helpen, maar ik abonneer me meteen op dit onderwerp. Ga ik meteen mee spieken! Ik hoop dat je de gouden tip krijgt (en ikke dus ook)

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3 Laatst bewerkt door Petra81 (23-04-2007 20:40)

gebruik je een smoother? Dat vind ik echt een must!
Anders kun je probern te fondant niet te dun te rollen. Mijn ervaring is dat het ook wat makkelijker strak te strijken is als het wat dikker is.

Voor de boterc

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

Even als aanvulling, als je je paletmes, of de achterkant van een groot broodmes warm maakt, smelt het zo glad, de creme..
x mo

5

Heel voorzichtig...neem alle tijd voor het vlak strijken en til de plooien voorzichtig op zonder er aan te trekken want dan scheurt je fondant.
wrijf zo veel mogelijk met de buitenkant van je handpalm (dus de kant waar je pink zit) en zo weinig mogelijk met je vingers..dit geeft deuken en als je nagels hebt ook snel een nagel in je fondant.

De smoother gebruik ik pas als de plooi weg is dus meer om de nabewerking (wel natuurlijk de bovenkant eerst voordat je de zijkanten doet !) te doen.

Je gaat dus een paar keer de taart rond...cm voor cm naar beneden.
Dus niet een kant meteen helemaal tot onderaan strak maken.

En...een wat grotere taart is makkelijker dan een kleine.

Ik gebruik een bakblik die echt heel strak is aan de binnenkant (van Blokker, merk Kaiser voor de ronde) De onderkant gebruik ik als bovenkant en de botercreme die ik er als plaklaag op doe is niet zo heel dik. Je kunt er de taart nog doorheen zien zeg maar.
Alleen aan de zijkanten smeer ik met een paletmes de vullingranden dicht en is het plaklaagje ietsje dikker dan op de bovenkant.
Als je je kapsel op een draaischijf hebt staan en je neemt een groot plat mes dan is dat makkelijk glad te strijken.

Succes !!!!

Groetjes Nicole

6

Zo'n paletmes kun je die alleen in de webshop kopen of ook in een winkel, heb namelijk net besteld.

7

volgens mij hebben winkels als blokker of hoyng ofzo ze ook wel...tenminste dat lijkt mij!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

8 Laatst bewerkt door nnicole1234 (24-04-2007 08:08)

Bij de meeste messensets zit er al een bij...(vaak een beetje groot maar werkt ook wel hoor)
Dus misschien even in je eigen keukenla kijken...of in die van familie...waarschijnlijk zijn er best mensen die er een hebben maar nooit gebruiken ;)

9

Zo''n draaiplateau lijkt me wel handig, maar waar tover ik die vandaan? heb even in de webshop gekeken om te zien hoe zoiets eruit ziet, maar niet kunnen vinden. Want ik zit nu constant te mieren met de taart op de broodplank en dan maar proberen er alles tegenaan te krijgen.

10

Bij Ikea, € 5,95 als ik het wel heb. Ideaal!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Ik las het net ergens anders. Daar kan ik wel 'ns langs rijden zoals we hier in Brabant zeggen.

12

Hoi Erk,
Waar woon jij? Ik heb een paletmes kunnen vinden in een carrefour in Belgi

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

13

Ik moet binnenkort dus echt weer eens naar de Carrefour in Turnhout......

14

Ik woon in de buurt van Breda, dus dicht bij Belgie. Dus als je nog mee adresjes hebt?

15

Nog even een supertip wat heel goed helpt tegen bv. uitbulkende vulling...
Als je je taart helemaal in de botercreme hebt gezet, zet hem dan een half uurtje tot uur in de koelkast. Dan wordt de boter weer hard, en pas als je je lap marsepein hebt uitgerold haal je hem er uit, en voila... superstrakke taart :cool: :)

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/