1

Onderwerp: Vloeibare Fondant of Oetker Glazuur / Ronde Taarten???

Vraagje, ben eigenlijk ook net met het decoreer 'virus' aangestoken. Bak al jaren cakes van o.a. Baukje en Oetker pakken.

1) Mijn vraag voor een ronde taart. Kan ik gewoon een (ronde) springvorm gebruiken om een ronde (cake) taart te maken? Kan ik hier gewoon de boerencake van Oetker voor gebruiken of raden jullie aan om juist deze pakken overboord te gooien en zelf recepten te gebruiken?
Als dit met een springvorm kan, neem ik aan dat ik deze moet bekleden met bakpapier?
Hoe maken jullie ronde taarten?

2) Ik lees in hoe versier ik een lekker koekje dat je vloeibaar fondant nodig hebt om die muffins/cupcakes te decoreren. Ik zie in het boek dat dit hele mooie kleuren zijn. Ik gebruik wel eens de glazuur wit en roze van Dr Oetker, maar dit slaat altijd beetje wit uit. (geen mooie kleur). Is deze glazuur ook vloeibare fondant of is dit echt iets heel anders?
Waar kan ik vloeibare fondant kopen? (ik zie op de webshop n.l. alleen maar rolfondant!)

Wel alvast bedankt voor het antwoorden!
Groetjes van Marcha

2

Re: Vloeibare Fondant of Oetker Glazuur / Ronde Taarten???

Ik kan je niet overal antwoord op geven, behalve ga eens proberen om de cakes en taarten zo van recept te maken. Koop 'n goed kookboek en daar staan meestal zeer bruikbare recepten in.

Als je 'n cake in 'n ronde vorm wilt doen, moet je wel even de inhoud vergelijken. Het kan zijn dat de baktijd moet worden aangepast. 'n Springvorm kun je dan invetten met bakspray van Dr Oetker dat werkt echt handig, of anders eerst met boter insmeren en dan bloem erover heen.

Over de fondant kan ik niets zeggen, daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Ik maak altijd m'n eigen glazuur, gewoon wit en laat deze over de taart lopen of smeer deze uit. Ik heb nu voor het eerst kleurstof gekocht en ga dat uitproberen met koninginnedag.

Veel plezier met het bakken en versieren!

Hallo!
Ik heb net gister een recept gekregen van iemand hier op de site, ik zocht zelf ook een recept,en dat is dus voor vloeibare fondant!Het komt uit een Wilton boek!Ga het zelf volgende week proberen op cupcakes.

Ik zal het hier wel even geven:

6 cups poedersuiker
1/2 cup water
2 eetl. glucose
evt. 1 theel. smaakstof en kleurstoffen

(1 cup=250 ml)

glucose=heel makkelijk zelf te maken,kook 1 deel dextrose(druivensuiker) en 1 deel water in ca. 10 minuten in tot een dikke pasta

Doe het water en de glucose(of light corn syrup)in een pannetje op een laag vuur.Voeg de poedersuiker toe en goed roeren.Zorg dat de temperatuur niet hoger word dan ca.38 gradenC
Van vuur halen en eventueel smaakstof er door roeren.evt verdelen over kommetjes en kleuren.Afdekken met huishoudfolie.
Zet het kommetje een paar seconden in de magnetron(half vermogen)denk om temp!
dan word het weer wat vloeibaarder.Nu kun je gieten of de cakes erin dopen!

Zelf had ze niet strikt aan het recept gehouden,gewoon 3 koffiekopjes poedersuiker en een kwart kopje water en 1 lepel glucose
Je kan wat overblijft weer opwarmen!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
groetjes Darlene

4 Laatst bewerkt door Jozien (18-04-2007 16:37)

Hoi Macha,

Vloeibare fondant kun je (vind ik dan :)) het makkelijkst maken met kant en klare rolfondant (is hier in de webshop te bestellen) en suikerstroop + kleurstof. Dit recept staat in het boek van Peggy Porschen zelf dat je kennelijk al hebt. Ik heb het ook gemaakt en vond het wel geslaagd qua kleur, maar echt een kliederboel. Ik denk dat ik de volgende keer gewoon fondant of marsepein gebruik om de cakejes mee te decoreren.

Groetjes en succes!!!

Jozien.

Oh ja, wat betreft de taart zelf: een ronde taart bakken kun je inderdaad in een springvorm. Je kunt gerust dr oetkermixen blijven gebruiken hoor. De meeste forumleden bakken de taart echter van biscuit. Dit is wat minder machtig dan cake, vooral in combinatie met de zoete buitenkant en de vulling. Hiervoor kun je ook mixen voor gebruiken hoor, bijvoorbeeld die van 'onze' webshop.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Hardstikke bedankt voor jullie uitleg!
Het enige waar ik mee zit Darlene (of iemand anders die het evt. weet), als je dus zelf glucose maakt, zeg je dat je druivensuiker nodig hebt. Staat dit gewoon in het supermarktschap bij alle andere suikers? Of dien je dit ergens speciaal aan te schaffen?

En jozefien, je geeft ook een goede tip voor biscuit, ken je hier nog een simpel recept voor? Het is inderdaad wel zo dat je van cake sneller vol zit in combinatie met alle decoraties!

Bedankt hoor! Marcha

6

Druivensuiker koop je bij de drogist, daar heet het Dextropur.

Als recept voor biscuit raad ik het recept 'Basis biscuit' aan van de recepten van deze site (Recepten --> Bakken --> Basis biscuit). Je eieren lang (10 min.) mixen, bloem en maizena spatelen, niet mixen! en de oventemperatuur geleidelijk opvoeren. Moet lukken!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Dank je, ik ga gelijk kijken en het recept overnemen!

8

Hoi
Bij mij hebben ze ook druivensuiker bij de AH en C1000.
Het is niet duur. En het was gelukt.
Groetjes constance

Kijk ook eens op: [url=http://www.cakestudio.nl
Groetjes.... Constance  :) voor leuke 3D workshops