1

Onderwerp: veel vragen voor eerste groot project!

Hallo,

11 april heb ik mijn eerste 'groot project' voor de verjaardag van mijn dochtertje

Dag en nacht ben ik er mee bezig en nu zit het al in mijn hoofd wat ik wil maken:

een barbietaart bestreken met vanillebotercremen en bekleedt met fondant/marsepein, vulling weet ik nog niet.

2 harttaarten bekleedt met ganache, 1 met vulling mokkacreme en 1 met vulling toblerone of bokkepootjes.

Een paar vraagjes dus:
* mijn dochter eet graag aardbeienconfituur op haar boterham, dus had ik voor de barbietaart gedacht aan 1 laag met aardbeienjam en 1 laag met iets anders met aardbeien, wat kunnen jullie aanraden?

* aardbeienbavarois, aardbeien met kwark of mascarpone ...?
Moeten er dan dijkjes gespoten worden?

* hoe plak je het lijfje van de barbie vast aan de pop? met botercreme of jam of ... ?

Voor de hartjes:

* moet er ook een tussenlaag onder de ganache, of kan ganache rechtstreeks op het kapsel?

* zou 1 laag vulling in de hartjes voldoende zijn, want ik vind botercreme nogal zwaar, of kan ik nog een andere vulling gebruiken in de tweede laag?

Ik zou heel graag zo'n 'blinkende' chocoladetaart willen, dus ik veronderstel dat dat ganache is, maar eigenlijk weet ik het niet helemaal zeker.
Dus geen chocoladelaag die hard en dof wordt, maar lekker smeerbaar en blinkend blijft!

Iemand ideetjes en receptjes?

Ik heb hier nog ergens gelezen dat iemand roosjes maakte van marsepein a la Peggy Porschen, maar ik vind nergens de howto hiervan terug. Iemand?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Els

2

Re: veel vragen voor eerste groot project!

Misschien vind je al een groot deel van de antwoorden bij how to,/projecten (zie balk bovenaan) daar wordt een barbie bekleed ...

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

Ja, daar heb ik al gekeken, maar daar staat dat het lijfje van marsepein zo op de pop gedaan wordt. Gisteren heb ik dat getest, maar dat blijft niet plakken, het valt er zo weer af. (heb wel mmf gebruikt ipv marsepein, misschien ligt het daaraan)

En dan blijf ik nog met mijn vraagje over de vulling!

Toch bedankt voor de tip ...

Groeten,
Els

4

ik doe vaak verse aardbeien met slagroom....mmmmmmm!!!!
En ik zou gewoon bij elke vulling die je gebruikt een dijkje botercreme spuiten beter safe than sorry!!

ganache kan rechtstreeks op het kapsel!!!

En misschien dat je de marsepein een heel klein beetje vochtig kunt maken(heel heel beetje) om het tegen het lijfje te laten plakken!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

5

Als je aardbeienjam door de mascarpone doet als 2e laag is dat wel erg lekker en fris, maar je moet dan wel voor een redelijk koele plek zorgen, dus daar moet je dan ook rekening mee houden.

Van dat lijfje weet ik niet, heb nog nooit een barbietaart gemaakt.

Je kunt als 2e laag in de hartjes ook alleen een laagje jam doen, heb je toch nog wat anders en het is niet zo machtig :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Ik doe altijd maar 1 laag vulling.
Voor de ganache: het ligt aan de temperatuur die de chocolade bereikt heeft of hij blinkt of dof wordt. Ik warm gewoon de slagroom op en smelt de choc eronder, en giet het over de taart als de ganache nog erg warm is. Ik vind niet dat die dan dof wordt. Je kan de taart insmeren met abrikozengelei voor de choc erover gaat, maar het moet niet.

7 Laatst bewerkt door Jozien (30-03-2007 15:45)

De bovenkant van Barbie kan je gewoon met een beetje water op fondant of marsepein 'plakken'.

ganache kan rechtstreeks op je kapsel, maar wanneer je een strakke taart wilt en er zitten deukjes in dan zul je toch moeten afsmeren met botercreme...Ganache blijft inderdaad meestal glimmen en wordt niet helemaal hard. Wel vind ik het zelf wat lastig om het mooi glad te krijgen, vooral aan de zijkanten. Dit los ik op door er iets tegen aan te plakken: chocosticks of geschaafde chocolade bijv.

Roosjes a la PP: balletje tussen een boterhamzakje pletten tot een bloemblaadje, de randjes aan de bovenkant een beetje dunner wrijven en dan de bloemblaadjes om elkaar heenschikken. De bloemblaadjes een klein beetje naar buiten omvouwen voor een mooi 'echt' effect....

Enne... Het hangt van je persoonlijke smaak af,

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

Hallo iedereen!

Hartelijk bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Stom dat ik er zelf niet aan gedacht heb om de fondant een beetje nat te maken om het te doen plakken ... :grr

Maar ik heb alles genoteerd wat ik moest weten en ik denk dat ik klaar ben met het voorbereidend werk.

Of misschien nog 1 vraag: hoe lang op voorhand kan ik de vullingen maken en bewaren in koelkast?

- botercreme
- bokkepootjesvulling
- ganache? (waarschijnlijk niet)
- slagroom? (waarschijnlijk niet)

En hoe blijft de slagroom stevig tussen 2 lagen? Volstaat een zakje klopklop of kan je er nog iets anders bij doen?

Dit is echt het laatste wat ik moet weten!
Dan kan ik beginnen een boodschappenlijstje en een 'draaiboek' maken!

Bedankt iedereen!

Els

9

Botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag