1

Onderwerp: Lemon Curd

Hoi Hoi iedereen,

Heb deze recept van "Bakken met plezier" geplukt. Heb 'm zelf niet uitgeprobeerd , maar het leek me wel een lekkere frisse vulling voor de toch al zo zoete fondant en marsepein.

Voor 1/2 liter:
3 citroenen
300gr suiker
75gr roomboter
3 eieren

1. De citroenen met heet water afspoelen, afdrogen en de schil fijnraspen.
Het sap uitpersen
2. Citroensap en rasp in een grote pan oen.  De suiker en de boter toevoegen en het geheel al roerend verhitten  tot de suiker en de boter zijn gesmolten.
Laten afkoelen.
3.De eieren goed erdoor roeren.
4.Het mengsel op een matig vuur al roerend verwarmen tot de creme aan de lepel blijft hangen.
5. Direct in kleine , grondig schoongemaakte potten gieten en deze goed sluiten.
6.De creme is in de koelkast ongeveer 4 maanden houdbaar.

In totaal +/-2100 Kcal.

2

Re: Lemon Curd

Ik gebruik heel vaak lemon curd in mijn taarten voor een fris zuurtje als tegenwicht voor de marsefond. Maar ik koop het kant en klaar in een potje........staat bij de jam.

3

Deze is heel lekker, ik lust geen lemoncurd, maar dit lustte ik wel. Ik had het als cadeautje voor iemand gemaakt die er erg van houdt. Het enige was wel dat het ei al iets stolde toen ik het erdoor deed, dus als je het maakt even in de gaten houden.

Groetjes,
Miriam

4

Oh dat is fijn om te horen!
Smaakte het niet wat zuur?

5

Vraagje? Waar kan ik een lemon curd halen?

Groetjes Anna
www.annascakes.nl

6

jumbo heeft het zeker staat bij de jam!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

7

Bij de Makro hebben ze het zeker (daar heb ik het nl. vandaan) :)

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

8

Rosa schreef:

Nee, ik vond het zeker niet te zuur (eerder aan de zoete kant, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij -> wij eten de yoghurt ook zonder suiker en dat vind ik ook niet zuur.

9

Hoe lang is heeeel lang roeren? 10 minuten?
Groetjes marije

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

10

Meerminder schreef:
Rosa schreef:

Nee, ik vond het zeker niet te zuur (eerder aan de zoete kant, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij -> wij eten de yoghurt ook zonder suiker en dat vind ik ook niet zuur.

Bedankt voor je antwoord.

11

ik heb een potje bij ah gekocht

cateren is ook gebakjes maken :)

12

ik heb het gisteren ook maar eens geprobeerd zelf te maken, wel volgens een ander recept:

·    2 eieren
·    2 citroenen
·    225 gram suiker
·    115 gram boter
·    een flinke scheut geduld :)
Begin met het raspen van de schil van de citroenen, en pers daarna de citroenen uit. Je hebt zowel de zest (schil) als het sap nodig. Doe de suiker en boter in een kom en verwarm dit au-bain-marie: in een pan met water. Voeg daarna zowel het citroensap als de schil toe.
Klop de twee eieren los in een aparte schaal, en voeg deze toe aan het warme boter-suiker-citroen mengsel. En nu is het een kwestie van heel erg lang roeren totdat het een redelijk dikke massa wordt. Dat kan makkelijk een kwartier duren, ik weet zelf niet meer precies hoe lang het was :). De dikte moet ongeveer als yoghurt zijn.
Zorg dat je een goed uitgekookte jampot hebt: deze hoeveelheid past net in 1 potje. Laat dit afkoelen, dan dikt het nog een beetje in,

Dit was mijn eerste probeersel, ik heb er wel maar 200 gr. suiker in gedaan ipv de voorgeschreven 225 maar nog vond ik het behoorlijk zoet.
Maar desalniettemin de smaak was HEERLIJK :D (beter dan uit een potje en best simpel om te maken), alleen is de rasp van de citroen wat aan de grove kant, dus de volgende keer zal ik het met mijn kaasschaaf rasp eraf halen of de stukjes rasp nog wat kleiner snijden.

greetsz KiT

er is altijd wel een reden voor taart

13

bij ah hadden ze het hier niet , dus heb dit recept gemaakt zonder gerapste schil want  in potjes zie ik ook nooit geen schil zitten.

het smaakt lekker zacht .

zaterdag heb ik een high tea , ben benieuwd wat die mensen ervan vinden .
groetjes brigitta

groetjes brigitta
mijn blog:  http://thehighteastamper.blogspot.com/

14

@deanera, ja die zeven ze eruit, dat heb ik later ook gedaan toen ik het nog een keertje maakte.... die gearaspte schil voegt wel wat extra smaak toe hoor ik zou het zeker niet weglaten.......

er is altijd wel een reden voor taart

15

Dat het bitter was komt waarschijnlijk omdat je niet alleen het gele van de schil, maar ook het witte geraspt hebt.

De klonten komen denk ik door het ei. Klop de eieren goed los voor je het erdoor doet, en zorg dat de eieren niet rechtstreeks uit de koelkast komen maar op kamertemperatuur zijn.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

16

Van Dr oetker hebben ze een bakje met citroenrasp met suiker ofz.
Zou je dit daar ook niet voor kunnen gebruiken?

(misschien heel stom bedacht hihi)

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

17

Zou ik niet doen, er zitten allerlei additieven bij. Zelfgemaakte Lemon Curd is juist zo lekker door de pure smaken. Ze zeggen: Hoe minder ingrediënten, hoe lekkerder de Curd.

Als je met die nep-citroenrasp (sorry :o ) aan de slag gaat, kun je beter een potje kant-en-klare curd kopen.

Overigens kun je, om stukjes schil te voorkomen, de citroen diagonaal over de fijnste rasp die je kunt vinden halen. Dan krijg je kleinere stukjes rasp.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

18

Bedankt voor je uitleg!

Ga ik binnekort eens "echte" proberen te maken, met een citroen:)

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

19

Succes! :9