Onderwerp: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje
Omdat ik het recept van PP toch echt heel prettig vind werken, maar het recept een beetje verstopt zit in mijn andere topic over koekjes heb ik het een eigen topic gegeven. De extra aanwijzingen zijn van Karentje, de koekjesfee....
200 gr suiker (of 150 gr suiker en 50 gr vanillesuiker)
200 gr boter
400 gr bloem (niet zelfrijzend !)
1 ei
evt zout (tip Jozien)
De boter moet je zacht laten worden ( je kan hem even in de micro zetten maar beter is gewoon een paar uurtjes uit de frigo) De boter met de suiker mixen, ongeveer 5 tot 7 minuutjes, daar het ei bijvoegen , weer mixen en daarna de bloem toevoegen. Stil beginnen en dan mag de snelheid wat omhoog en even de randen afschrapen en terug mixen en dan vormt er zich een bolletje,
uithalen,folietje rond doen en minstens een uur in de frigo (koelkast).
Uitrollen tot ongeveer 4 a 6 mm. Uitsteken naar behoefte.Koekjes van dezelfde grootte bij elkaar in de oven. En ze moeten maar zo'n 8 tot 10 minuutjes in de oven op 180 graden.
Noot Jozien: Het is prima met de hand te verwerken, dat doe ik zelf altijd. Kan dan zelfs met koude boter. Wel in kleine stukjes snijden.
Extra aanwijzingen Karen:
Het koekjesdeeg mag geen bakmeel, geen zelfrijzende bloem bevatten. Dan gaat het vervormen door te rijzen.
En dit deeg, net zoals dat van nigella zijn echt natte degen. Je moet daar onderweg met het uitrollen behoorlijk wat bloem bijdoen. Met het uitrollen doe ik dat ook steeds aan beide zijden van de lap deeg.Dus uitrollen, bloem bijgooien op je werkblad, terug dichtplooien, beetje kneden, weer uitrollen. Je moet dat een beetje aanvoelen door het een paar keer te doen.
Als je ze uithaalt zijn ze nog heel zacht, maar door het afkoelen op een taartrooster worden ze hard. Ze moeten echt zacht uit de oven komen.
En wat smaak betreft kan je eraan toevoegen wat je lekker vindt.
Ik mix het met een kenwood, eerst de klopper voor boter, die zacht is, met de suiker en smaakjes, ook nog daarna het ei erbij.
En dan wissel ik met de k-klopper.