1

Onderwerp: taart bekleden/overtrekken met marsepein

Ik zou graag deze namiddag een taart bakken in drie lagen, bestrijken met slagroom (tussen iedere laag met daarbij het nodige fruit).  Maar ik had deze taart graag overtrokken met marsepein: ik heb in de winkel 2 stukken marsepein gekocht, kan ik deze gewoon uitrollen met een deegrol? of moet ik die op de een of andere manier behandelen (= warm maken, kneden,...)?

2 Laatst bewerkt door michelle (30-12-2006 11:24)

Re: taart bekleden/overtrekken met marsepein

Je moet hem (evt. kleuren) kneden, dan uitrollen en over de taart gooien. over de taart moet je wel eerst iets van botercreme of jam smeren zodat de marsepein goed blijft liggen. Deze link heeft nnicole1234 ooit geplaatst.
http://www.atecousa.net/learn/satin_ice_1.shtml

Hoi Tommeke,

weet jezeker dat je genoeg hebt aan twee stukken voor een taart in drie lagen?
voor een hoge taart van 25 cm heb je toch wel 750 gram nodig denk ik.

verder kun je het uitrollen op poedersuiker maar wel goed draaien tijdens het rollen anders plakt het aan je aanrecht.
om een grote lap op te pakken kun je het over de roller hangen en dan over de taart.
Ik ga er dan vanuit dat je geen tafelzeil bij de hand hebt om op uit te rollen, dit zou alles wel makkelijker maken.
veel succes,

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

4

Kijk uit met de slagroom hoor!! Door slagroom smelt de marsepein. Je kunt hem wel vullen met slagroom maar dan moet je een dijkje van botercreme aan de rand van de taart spuiten en de taart bovenop en rondom met botercreme insmeren. (zodat de slagroom niet in contact komt met de marsepein) het zou jammer zijn van je taart. Succes

ja Carla dat is zeker een goede tip!
nog een tipje hierover: spuit het dijkje botercreme iets van de rand anders krijg je een horizontale bobbel in de zijkant(ik neem altijd tip 12 van Wilton).
de buitenkant kun je gewoon heel dun insmeren met botercreme of abricozengelei voor een goed plakresultaat.(het mmoiste wordt denk ik botercreme omdat je dan de oneffenheden in de taart goed weg kunt werken.
Misschien is je taart ondertussen wel af maar ja dan heb je er bij de volgende misschien iets aan.

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

6

Hallo
Ik wou even vragen of iemand mischien wist of ik een taart die ik met marsepein/rolfondant bekleed heb, in kan vriezen?
Gr Mandy

Mijn taarten zien?? Kijk dan op www.cakecompany.nl

7

Ja hoor, dat gaat prima :)
Wel langzaam laten ontdooien om te voorkomen dat de taart (marsepein/fondant) erg nat wordt.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag