1

Onderwerp: Stapeltaart vraagjes, heb ik het goed begrepen?

Hallo allemaal

Ik heb al gekeken bij de zoekfunctie en ook op de wilton site voort het maken van een stapeltaart. Ik begin een beetje te begrijpen dat je dus stokjes van het liefst niet plastic, in je onderste taart moet doen allemaal gelijk op maat gesneden en dat die dan een klein beetje boven de taart moeten uitsteken? En dat je dan een kartonnetje, of iets dergelijks met aluminium folie en bakpapier moet bekleden en dan zo door tot je een einde hebt bereikt? En dan moet gaan versieren? Ik denk dus dat ik het snap, maar ik wou even weten of ik het goed gesnapt heb :)

Groetjes,

Josien

Groetjes,
Josien

2

Re: Stapeltaart vraagjes, heb ik het goed begrepen?

Je hebt het helemaal goed begrepen :)
Behalve dat je ook vetvrij karton kan gebruiken, die hoef je dan weer niet alsnog te bekleden (ik heb voor mijn sinterklaasstapeltaart taartkartonnetjes uit de webshop gebruikt)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Hallo Josien,

Je mag ook plastic stokjes gebruiken hoor, als je die hebt. Als het maar niet smelt ofzo. Het gaat erom dat de bovenkant van het stokje precies gelijk is met de bovenkant van de taart. Hierdoor ontstaat de steun zodat je ondertaart niet doorzakt. Ik maak altijd eerst de gaatjes in de taart (ik doe bijv. 3 stokjes erin als ik een stapel van 2 of 3 taarten maak) en dan steek ik het stokje er in, goed op de bodem drukken en dan een inkeping geven op het stokje voor de hoogte. Eruit halen en dan 3 stokjes op deze maat afsnijden of doorzagen. Je kunt op zich de lollie stokjes gebruiken uit de webshop, maar je zou bijv. ook een dunne gordijnroede uit de bouwmarkt kunnen nemen. Ik heb ook wel eens gehoord van een bakker die van die lijmpatronen gebruikte (van een lijmpistool) omdat dat makkelijk in vorm te snijden was. En dat kan geen kwaad volgens hem, omdat ze pas smelten bij zeer hoge temperatuur. Ik heb zelf ook wel eens zuurstokjes gebruikt, dat kan ook. Maar je moet dan wel van die harde nemen, nadeel daarvan is dat die zich niet zo makkelijk laten snijden maar eerder afbreken als je het mes erin zet :S

Op de stokjes zet je dan de 2e taart, ik doe dat met een vetvrij karton die ik net iets kleiner maak dan de onderkant van de taart. Indien 1 zijde van het karton vetvrij is, neem ik 2 kartons die ik tegen elkaar aanplak, zodat zowel boven als onderkant vetvrij zijn en dus geen kartonsmaak aan de taart kunnen geven.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

Jeej, Marianne en Inge onwijs bedankt voor de hulp, ik ga denk ik voor mijn broers verjaardag een stapeltaart maken... Ben wel bang maar ach ja, ook al zou het mislukken hij zal het toch met smaak opeten ( denk ik )

Heel erg bedankt,

Josien

Groetjes,
Josien

5

oh wat interessant, maar ja ik heb weer de verkeerde kartontjes gekocht bij de webshop zijn te klein en vergeten grote vierkanten te bestellen, maar heb het vandaag nodig.

Zijn er andere tips die ik kan gebruiken als onderkarton???????/

6

Ja gewoon karton van dozen, alufolie erover heen en daarna bakpapier (geknipt op maat) dan blijft het ook niet plakken aan de marsepein van de taart erbovenop!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

7

gebruiken jullie witte of bruine bakpapier???? heb alleen die bruine maar die oogt niet mooii, waar kan ik die witte halen???

8

Onderkartonnetjes zijn toch niet zichtbaar??

9

ja voormijzelf maakt het niet uit, maar als het voor een bestelling is? vind ik wel verschut

10

Sorry, maar ik hou met een boel dingen rekening, maar niet met de kleur van het bakpapier van het onderkartonnetje... (en dan bedoel ik niet de onderplaat van de taart, die kun je net zo mooi maken als je zelf wilt met bijv. inpakpapier en folie).

11

bedankt voor je tips marianne!

12

ouafae schreef:

gebruiken jullie witte of bruine bakpapier???? heb alleen die bruine maar die oogt niet mooii, waar kan ik die witte halen???

Als je bij mijn communietaart kijkt zie je dat ik een kartonnenplaat gebruikt heb en bekleed met kadopapier ! werk goed en is goed koop.....

13

Wit bakpapier is te halen bij C1000

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

14

Dat hangt van de C1000 af denk ik, Carina? Ik haal altijd bruine daar...

Oh, heb ondertussen trouwens nog een tip voor karton: pizzadozen! Heb vanmiddag de plaatselijke pizzaboer even lief aangekeken en er 5 gekregen!!

(nou moet ik wel eerlijk bekennen dat ik mijn adres niet eens altijd hoef te zeggen als ik telefonisch pizza bestel :o )

15

Ik doe altijd gewoon bruin bakpapier erop, zie je echt niet hoor, je snijdt de taart aan, tegen de tijd dat het klaar is, halen mensen gelijk het kartonnetje eraf en beginnen met de volgende laag :-D

En heb helaas nog nooit wit bakpapier gevonden.

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

16

dank je dames voor jullie tips, heb er zeker wat aan in de toekomst!

heb nu ook gewoon karton gebruikt met bruine bakpapier erop en verder in een taartdoos gegdaan, nou mensen hebben geen commentaar geleverd! gelukkig