1 Laatst bewerkt door michelle (17-12-2006 22:10)

Onderwerp: invriezen, ontdooien en dan weer invriezen

As. vrijdag is de laatste dag school, nu wil ik als verassing deze week die rendier taart maken voor een vriendje van mijn zoontje. (ook als test voor ons) Als ik hem as. dinsdag aan hun geef kan ik dan zeggen dat hij de vriezer in kan tot kerst? Het kapsel ligt sinds een uur ofzo in de vriezer dus ik weet niet of ik die kan ontdooien, decoreren en dan weer laten invriezen door hun.

2

Re: invriezen, ontdooien en dan weer invriezen

Nee, dat zou ik niet doen. Iets dat kant en klaar is en dan ingevroren kan daarna niet opnieuw ingevroren worden. Wel als het 'rauw' is en dan gebakken/gekookt is, dan kun je het wel opnieuw invriezen. Maar niet twee keer in dezelfde vorm.

3

ik zou het wel gewoon doen. Er is volgens mij een discussie geweest of je een ingevroren (wel weer ontdooide) taart als bestelling kon afgeven. En toen vertelden sommige mensen dat de bakker ook de kapsels invriezen, en als je de taart vers koopt kan je het ook nog eens invriezen.
Met (slagroom e.d.) vullingen zou ik voorzichtiger zijn maar met een kapsel maakt het volgens mij niet heel veel uit.

Mijn website: Presentaart

4

Die discussie heb ik ook gevolgd en er stond eigenlijk niet concreet of het wel of niet slecht/goed was. Wel dat mensen overgebleven taart invriezen en dan daarna opeten.

In principe wordt het kapsel 2X ingevroren (nu is het ingevroren en na het decoreren gaat hij de vriezer weer in) en de decoratie/vulling eigenlijk maar 1 keer omdat hij hopelijk in bevroren toestand naar de nieuwe eigenaar gaat. Dan zorg ik ervoor dat hij niet ontdooit is voor ik hem geef, als hun hem dan meteen in de vriezer leggen dan zit er een uurtje tussen.

5

Volgens mij kan het wel gewoon hoor. Ik had laatst ook een taart helemaal af in de vriezer gezet, die vond ik zelfs lekkerder, minder droog!

Groetjes, Jos

6

Ik zou het ook gewoon doen, zeker als het alleen om het kapsel gaat.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

ik ook, zeker alleen het kapsel

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

8

Het kapsel of cake via de vriezer is zoals hierboven wordt geschetst geen enkel probleem.
En inderdaad bij de meeste bakkers wordt eerst het kapsel gemaakt, en ingevroren.
Vervolgens wordt de taart gemaakt tussen ontdooien en de nieuwe vorm(taart) zit relatief weinig tijd, en weer opnieuw ingevroren.

Maar om deze taart vervolgens na ontdooien weer in te vriezen is smaak technische niet aan te raden.

Het gaat bij het gebruik met een vriezer altijd over het feit dat bij het invriezen zich ijskristallen vormen van de vochtbestandelen , waarbij de cellichamen worden beschadigt en bij het ontdooien het aanwezige vocht vrij laten.
Maar hier is bij cake kapsel en beslag absoluut geen sprake,
veel cake's en beslagen worden zelfs lekkerder via de vriezer , veel malser en minder droog.

9

Precies, ook ik krijg mijn kapsel van de bakker nadat hij bij hen al is ingevroren. En vries ze regelmatig weer in na het vullen en decoreren!

Groetjes Evelien

10 Laatst bewerkt door michelle (19-12-2006 13:47)

Bedankt allemaal, ik wilde vandaag beginnen met het decoreren van de taart, vergeet ik helemaal Crisco te halen voor de botercreme.

Ik heb nog een heleboel mokkacreme in de diepvries liggen (had ik gemaakt om te testen) alleen die kan ik dus niet meer gebruiken omdat deze ontdooit moet worden en als de taart helemaal klaar is dan moet die weer de vriezer in...stom he?!

11 Laatst bewerkt door michelle (19-12-2006 14:15)

Toch nog even een vraagje,

Wie maakt er wel eens banketbakkersroom van Dr. Oetker met slagroom (staat op het pakje) ik wil die vulling gebruiken maar zit een beetje met het invriezen. Zou dit dan nog kunnen?

En dan nog even een rekenvraagje,

op de Wilton site staat
1/2 cup solid vegetable shortening
1/2 cup butter or margarine*
1 teaspoon Clear Vanilla
4 cups sifted confectioners' sugar (approx. 1 lb.)
2 tablespoons milk**

volgens mij is 1 cup iets minder dan 250gram hoe kan 1lb dan 4 cups zijn?

Ik heb een speciale beker waar alle Amerikaanse maten opstaan maar boter in zo'n beker proppen is niet handig.

Ik heb nu

1 cup solid vegetable shortening
1 cup butter or margarine*
1/2 cups sifted confectioners' sugar (approx. 1 lb.)
en die vanille etc. gedaan, volgens mij is dit echt niet genoeg, hoeveel zou ik er nog bij moeten maken? Het is zo vervelend als je hert 2 kleuren mokka is anders hahahahaha.