1

Onderwerp: eetbare lijm

hi,

ik heb een zoektochtje gedaan via de zoekfunctie maar vond niks bruikbaars.

Ik ben een tiara aan het maken, maar hoe lijm ik deze het beste? gisteren had ik suikersiroop gebruikt en dat draaide uit op een sisserd, iemand het recept van eetbare lijm of een goed alternatief?

alvast bedankt!

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

2

Re: eetbare lijm

In mijn boek van Lindy Smith staat het volgende recept voor sugar glue:
(vrij vertaald)

Doe een paar stukjes modelling paste in een eierdopje of klein schaaltje en bedek het met kokend water. Roer tot het opgelost is.
Dit zorgt voor een dikke, sterke lijm die makkelijk verdund kan worden door er nog wat afgekoeld gekookt water bij te doen.

Modelling paste is volgens haar recept gemaakt van 225 gram sugarpaste ("gewone rolfondant") en 1 theelepel tragant.

Hmz.. nu ik het dus na lees... vandaar dat het mij toen niet fatsoenlijk lukte, ik had gewone fondant gebruikt. Dus je zult er wel een beetje tragant door moeten kneden eerst.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

een tiara kan je maken van royal icing. Je patroontje rond een fles of iets van de door jouw gekozen grootte en dan spuiten wel zien dat er veel verbindingspuntjes zijn en de lijntjes mogen meermaals overspoten worden en goed laten drogen!

Tijdens de workshop van Debbie Brown werkten we ook met eetbare lijm en dat was gemaakt van tylose en water.
Ik heb dat thuis natuurlijk meteen proberen na te maken en dat lukte wonder wel.
tip: eerst het water dan de tylose erbij anders krijg je wat ik had een hele grote dikke klont na toevoegen van veel water loste het wel weer op hoor.
De hoeveelheid tylose is even uitproberen volgens mij lukt het al met heel weinig.

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

5

Bedankt! ik heb al fondant met tragant door, dus dat kan ik snel in een eidopje doen!

resultaat volgt later!

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!