1

Onderwerp: tips/advies gevraagd over voorraden

Hallo allemaal,

Ik wil graag beginnen, maar ben benieuwd wat jullie aan voorraden marsepijn, rolfondant, fondant, kleurstoffen enz. enz. (meel, suiker, boter, eieren enz. is het probleem niet hoor) in de keukenkasten hebben liggen. Ik zie iedere keer van die mooie creaties voorbij komen, dat ik mij afvraag of jullie alles al kant en klaar gekleurd hebben liggen of dat jullie het per taart maken.

Ik lees het heeeeeeeeeeeeeeeel graag!

Groetjes,
Miriam

2

Re: tips/advies gevraagd over voorraden

Hoi,
Ik kleur alles zelf. Heb hiervoor een 5 tot 10 potjes kleurstof staan, maar als je de primaire kleuren neemt kom je met mengen al een heel eind. Nadeel is wel dat je niet van die mooie sprekende kleuren krijgt als je soms wilt hebben (tenminste mij lukt dat niet). Voor de rest is een deegroller een must en het liefst van kunstof want dat is echt ideaal.

succes verder

veel plezier nog vandaag, groetjes Mariëlle

3

Hoi Miriam,

Ik ben nog niet zo heel erg lang bezig maar ik begin steeds meer vooraden aan te leggen. Ik maak eigenlijk alles zelf. Ik heb dus veel poedersuiker in huis. Voor de marsepein heb ik steeds een zak amandelen 400 gr in huis. Verder iid ook de kleurstoffen. tot nu toe vloeibare, maar ik ga als het op is gel of pasta bestellen bij de webshop. Verder heb ik altijd boter en eieren in huis. En ook een voorraadje biscuitmix van de webshop. Daar heb ik ook een voorraadje botercrememix en eiwitglazuurmix van. Ten slotte heb ik een bakje eiwitpoeder in huis staan, omdat ik liever niet met rauw eiwit werk.
Ik kleur alles per taart. Ik bedenk wat ik ga maken en dan ga ik de kleuren maken.
Ik hoop dat je zo een beetje een idee krijgt..
Let wel op: taarten bakken is zeer verslavend! Als je eenmaal begonnen bent hou je bij elke winkel die je binnengaat in de gaten of er iets te koop is wat je kan gebruiken. Dus mijd in dit soort dure maanden winkels als de blokker, action, xenos en al dat soort winkels met hebbedingen!

4

Ook ik kleur per taart, heb sinds een jaartje (sinds de webshop eigenlijk :P) altijd fondant en marsepein in huis. Gekleurde fondant/marsepein/marsefond pak ik goed in folie in en gebruik ik bij de volgende taart weer.
Ik gebruik geen mix, dus ik zorg dat ik ook altijd bloem, maizena, bakmeel, vanillesuiker etc. in huis heb

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Ja dat is slim een 5kilo zak... Ik had laatst een kilo besteld... 3 taarten verder is het al bijna op... Ik had niet door dat ik zoveel poedersuiker gebruik. Ik had eerst steeds van die Gilsebussen, maar dat ging steeds veel te snel op

6

Ik merk dat op het moment dat ik wat wil gaan doen, ik dus niets in huis heb (heel handig), dan ga ik bijvoorbeeld wel wat maken en bestel het dan maar ergens, maar dan ....

Zo liggen er nu al een week koekjes klaar, niet alles op voorraad en daarna geen tijd meer (ik wou dat ik dat kon gaan verkopen, volgens mij werd ik dan heel rijk, en kon ik net zoveel maken en doen als ik zelf wou!!!!!!).

Binnenkort maar eens kijken wat de Hanos en de Sligro hebben! En die 5 kg. poedersuiker is echt heel handig. Vriendlief verbaasd zich erover hoeveel poedersuiker erdoor heen gaat (en wij zijn helemaal geen zoetekouwen, daar zou ik nog wel eens een alternatief voor willen hebben).

7

mijn minimumvoorraad:
1 kilo marsepein
200 gram witte fondant
10 eieren
500 gram poedersuiker
250 gram boter of margarine
1 kilo biscuitdeegmix
kleuren (doosje van 8 wilton kleuren, plus intensief rood en zwart)

groetjes,
gina

8

Ook ik heb standaard eieren, biscuitmix (webshop en soezie), RI-mix, banketbakkersroom, 500 gr marsepein (helaas duits merk), gilsepoedersuiker, vlaaivullingen, jam, chocopasta, chocolade, heeeel veeel boter (blue band vanwege de gratis kookboekjes), tarwebloem, nesquick chocopoeder, vanillesuiker, klop fix, vanillearoma. En verder ook 8 wilton kleuren.
Ik denk dat ik ook 5kg poedersuiker zakken ga halen bij de makro, dat is toch wel veel handiger als die bussen en ook goedkoper.

gr marije

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

9

MMMMMM, dan zit ik meestal wel erg goed in de vooraad. ;)
Fondant koop ik per 5 of 10 kilo in.
Marsepein heb ik nu zo'n 10 kilo van liggen.
Van kleurstoffen heb ik een soort of 15 en poedersuiker koop ik per 10 kilo in.
De biscwie mix heb ik ook op vooraad, een kilo of 5 meestal.
En eigenlijk als ik van iets nog twee kilo heb ga ik om een nieuwe vooraad.
Hihi, ik grijp dus echt niet graag mis. ;) :D :lol:

10

Ook ik heb best een voorraadje:
Fondant maak ik zelf met marshmallows, daar heb ik dus een zak of 2 van liggen.
Verder een kilo marsepein, maar ik merk dat dat nu al veel te weinig is...
Ook een kilo biscuitmix (ook te weinig) en een stuk of 15 kleurstoffen.
Ondertussen is mijn levensmotto 'je hebt nooit teveel poedersuiker in huis', maar ik heb nog van die bussen uit de supermarkt. Moet nodig dus eens zo´n grootverpakking kopen!
O ja, uiteraard een bakje eiwitpoeder en een bakje tylose.

Groetjes, Jos

11

misschien een dom vraagje maar wat doen jullie met al die poedersuiker????????

12

Euhm, ik strooi poedersuiker onder de uit te rollen marsepein/fondant, gebruik het voor icing, voor plakkerige marsepein of fondant, soms om grotere dingen vast te plakken (met een heel klein beetje water) etc.
Voor het zelf maken van (marshmallow)fondant heb je het ook nodig :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13 Laatst bewerkt door Jozien (09-12-2006 22:18)

...en voor botercreme, daar gaat ook veel poedersuiker in...

Trouwens: hebben jullie daar ook last van? Wanneer ik poedersuiker verwerk in bijv. de botercreme wordt het een stofbende, het wolkt omhoog en alles in de directe omgeving krijgt een stoflaagje....enig idee wat ik daar tegen kan doen?

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

14

de mixer, keukenrobot, kenwood, kitchenaid niet zo hard laten beginnen draaien! Eerst de boter goed mals laten kloppen en dan beetje bij beetje de poedersuiker erbij maar een spatdeksel is wel ideaal!

15

en ik merk ook wel dat de banketbakkerspoedersuiker, (leuk woord voor galgje trouwens :lol: ) veel minder stuift dan de bussen met antiklontermiddel. :)