1

Onderwerp: Fransje,s project S

Hoi..ik hoop dat jullie dit even na willen lezen en kijken of ik het zo allemaal goed bedacht heb..

Mijn Sinterklaastaartje wordt een biscuit kapsel met bokkepootjes vulling.Ik wil hem dan afwerken met ganache. Ik neem hiervoor een ronde (appeltaart) vorm. Heeft 1 van jullie tips over hoe ik het beste de zijkanten kan afstrijken?.

Puzzelen van een plaatje..ik neem aan dat ik het plaatje hier twee keer voor moet uitprinten. Ik stop 1 plaatje in een plastic map en het andere plaatje knip ik uit. Ik leg deze deeltjes op de marsepein en snijd dit uit. En puzzel ze dan weer op het mapje in elkaar. Maar blijft het dan wel aan elkaar zitten?

Kan ik voor het bruin kleuren van de marsepein (het moet een zwarte piet worden) gewoon een schepje cacao toe voegen tot het bruin genoeg is?. Ik heb helaas geen wit fondant (voor de ogen) heeft 1 van jullie goede tips.

Ik wil graag echt haar spuiten met bruine icing..kan ik ook daarvoor een schepje cacao toevoegen?. En ook het kraagje wil ik spuiten van witte icing. Moet alleen nog even op zoek voor het recept. Ik moet wel lachen om mijn wilde plannen..wie weet zit ik as maandag gewoon met een ontplofte taart hihi..bedankt alvast voor jullie eventuele antwoorden

2

Re: Fransje,s project S

Mijn ervaring is dat het toevoegen van cacao-poeder aan fondant niet erg fijn werkt, het wordt dan droger en brokkeliger. Ik kan me voorstellen dat dat ook met marsepein gebeurt. Je hebt ook vrij veel cacao nodig om iets helemaal bruin te maken, veel meer dan met kleurstof...
Wellicht kan je de cacoa eerst met een paar druppels water of olie tot een kneedbare substantie maken?

3

Als de ganache nog warm is als je hem erover giet loopt het heel vlotjes aan de rand naar beneden en hoef je niet meer te strijken. Ik zet de taart eerst op een rond rooster en dan boven een diep bord zodat de rest van de ganache in het bord loopt. Als je een hele grote kom hebt (groter dan de taart zelf) zou je hem er ook bovenop kunnen zetten.
Ik heb het geprobeerd n.a.v. dit filmpje en het ging prima:

http://www.foodnetwork.com/food/ck_dm_baking   (kijken bij 'enrobe a cake')
Succes,

Kristien

4

ik gebruik altijd cacao om de marsepein bruin te maken en dat gaat altijd prima, bovendien wordt de marsepein er lekkerder van.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

5

[http://www.foodnetwork.com/food/ck_dm_baking   (kijken bij 'enrobe a cake')

Wat een leuke website is dat, ik moest nog gaan googelen, maar dit is zeker de moeite waard om even te kijken.