1

Onderwerp: bij welke vorm een bloemnagel gebruiken

ik heb de beroemde blokker bol gekocht en gisteren gebakken. toen ik met een sateprikker prikte, bleek de binnenkant nog een beetje vochtig te zijn. dus heb ik de taart er nog 10 min in laten staan, maar nu was de zijkant een beetje hard geworden. (voor het eerst soeziemix gebruikt ipv webshop of planet cake.

nu vroeg ik me af, had ik een bloemnagel erin moeten doen? en bij welke vorm kan je die beter ook nog gebruiken.

2

Re: bij welke vorm een bloemnagel gebruiken

heb ik iets gemist  :x of gebruik je een bloemnagel ook om je taart te testen of ie gaar is. Ik gebruik em nl. alleen voor het spuiten van bloemen.Ik vind het wel komisch. Wie weet hier meer van?
Trouwens, ik heb alleen ervaring met de mix van de wegshop maar je kunt b.v. em eerst 5 min. laten staan en nog prikken en evt. je oven lager zetten. Dat doe ik altijd als de taart nog niet gaar is. Meestal heeft ie dan nog een paar minuten nodig, je zou zelfs de zijkanten met alufolie in kunnen pakken zodat die niet droog wordt.

Mijn taarten zijn te zien op:
http://www.taartenkotje.mijnalbums.nl

Hoi hoi!
Ik denk dat  in de war bent met een 'heating core'. Die kun je ook in de webshop kopen en je kunt hem gebruiken bij hele grote taarten, anders wordt het midden minder gaat. Bij de webshop staat vanaf welke diameter. Ik kan me voorstellen dat hij ook goed werkt bij je bol vorm...

Nelleke

4

als je inderdaad diepere vormen hebt, kan je de bloemnagel als een soort coreheater gebruiken. Door het metaal geleidt de warmte beter naar het midden van de taart en is het overal gelijkmatig gaar binnen de juiste tijd.

Bij speciale 3 -d vormen van Wilton  zoals Winnie the Pooh of de stand up Bear-pan wordt zelfs een soort metalen koker mee geleverd. Dat is dus de core heater= kern verwarmer ;) De

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

nee ik gebruik een sate prikker om te kijken of hij gaar is.
maar ik had ergens gelezen dat je inderdaad ook je bloemnagel kan gebruiken als core heater, zoals ria beschrijft. en ik vroeg me af of ik de nagel ook in de bol moest gebruiken.

De wondermold pan (barbierok) van wilton heeft ook een bijgeleverde heating  core  dus ik denk dat het voor de blokker bol ook een goed idee is.
Hoeveel beslag gaat erin ongeveer twee maal zoveel als voor een gewone cake?? dan zou ik het doen.
voor platte taarten met een diameter van meer dat 10 inch wordt het aangeraden en ik heb ervaren dat het echt heel goed werk maar ik moet erbij zeggen dat ik met cake werk dus geen ervaring met bischuit heb.

Succes,

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

7

bedankt voor jullie opmerkingen, ik ga straks weer aan de slag, maar nu maar even met een gewone vorm.

8

Ik doe er 7 eieren en bijpassende hoeveelheid mix in. Dan heb je een aardige bol. Dan gebruik ik ook mijn bloemnagel hoor, werkt prima. :)

9

en leg je dan de bloemnagel op de bodem, of bovenop je beslag.

10

Hoi, ik gebruik ook de bloemnagel bij de grote vormen. Je legt hem met de platte kant met de punt naar boven op de bodem van je vorm, ook even invetten, dan is ie makkelijk schoon te maken. Als je de taart omkeert kan je hem er zo uitwippen.

11

bedankt weer wat geleerd!!!!!!!! tot nu toe deed ik het zonder was soms even wat goochelen ....

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

12

je kan ook een ijzerenpaperclip in het beslag steken,uitgevouwen dan he!! dit werkt ook goed!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

13

Dat van die paperclip had ik geprobeerd, maar die viel om bij mij... Rianne, hoe de jij dat?

Groetjes, Jos

14

Ik heb de bol al een paar keer gebakken zonder bloemnagel en gelukkig ging het tot hiertoe prima