1 Laatst bewerkt door Meerminder (21-11-2006 23:20)

Onderwerp: biscuit deeg wat niet rijst

Hellup!

Ik heb zojuist een biscuitdeeg taart gebakken (voor de S'klaas Surprise taart), nu is hij maar 1,5 cm hoog geworden, terwijl het recept zegt dat ik deze ook nog 3x moet doorsnijden. Daat gaat dus niet lukken, ja met een grote kaasschaaf misschien. Ik ga er gewoon nog een bakken en leg ze op elkaar, dat is dus niet zo'n groot probleem, maar is er iemand die dit kent en wat kan ik eraan doen dat het de volgende keer goed gaat. Ik zat nog even verder te kijken en ietsje verder staat ook iets over biscuitdeeg, het gaat mij er dus niet om dat hij is ingestort, want dat is niet het geval, hij komt gewoon niet omhoog! Misschien is langer mixen de oplossing, en moet je echt bloem gebruiken en geen zelfrijzend bakmeel? Ik heb al een stukje uit de taart geproefd en hij smaakt niet verkeerd, misschien niet zo luchtig, maar goed dat is dan zo!

groetjes,
Miriam

2

Re: biscuit deeg wat niet rijst

Hoi Miriam,

Ja echt 10 minuten mixen hoor, op de hoogste stand. Daarna de gezeefde bloem/maizena doorscheppen, let op: niet roeren hoor, echt scheppen, van onderaf. Ik gebruik zelf altijd gewoon bloem, maar doe er wel een half zakje bakpoeder bij.

Succes met de volgende poging.

Groetjes, Jos

3

Inderdaad wat Jose zegt. Lang mixen en bloem erdoorheen scheppen en dan hup de oven in. Je deeg moet zo luchtig zijn dat ie bijna niet meer hoeft te rijzen.

Groetjes Anneke

4

ik denk dat ik hetzelfde had met mijn taart. ik heb er gewoon 2 gebakken. Punt is dat op de handleiding wel stond 10 minuten mixen maar wel alle ingredienten bij elkaar. Dat vond ik eigenlijk een beetje vreemd omdat ik wel eens vaker biscuitdeeg heb gebakken waar de bloem e.d. er later doorgeschept wordt.
De eerste was dus mooi laag dus ik heb bij de 2e dezelfde techniek gebruikt. Ik heb nu weer bescuitmix (van de webshop) besteld en zal dan na het 10 minuten mixen de mix erdoor scheppen.
kwestie van veel uitproberen denk ik en veel op het forum kijken, vragen!!!! ;)
greetsz KiT

er is altijd wel een reden voor taart

5

Was de verhouding vulling - springvorm wel goed?
Te weinig vulling te grote springvorm?

En wat ook wel handig is om te weten
PATENTBLOEM rijst beter en neemt beter vocht op dan TARWEBLOEM.
DUS:
PATENTBLOEM VOOR CAKES, SOEZEN EN BROOD
EN
TARWEBLOEM VOOR APPELTAART EN KOEKJES...

Misschien kan je hier wat mee.... Succes
Groeten Marlies.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

6

...en nog beter Zeeuwse bloem voor koekjes...

7

@ Marlies ik had in dit geval geen springvorm maar een bakblik!
Maakt toch niet uit, als je de mix in de vorm doet moet ie toch hoger worden als dat ie ongebakken is? of zie ik dat verkeerd?

Ik had trouwens de biscuitmix van de webshop, ga er van uit dat dat wel de juiste bloem is. maar ja zoals ze zo mooi in het engels zeggen "assumption is the mother of all fuck ups!" (sorry voor het taalgebruik).

greetsz KiT

8

je moet gewoon bij de biscuitmix van de webshop alle ingredienten bij elkaar en dan lang mixen. Ik heb ook gehad dat ik een oude mixer had, die deed het prima maar niet heel snel. Toen kreeg ik het ook niet goed. nu heb ik een nieuwe mixer, die is echt een stuk sneller, en nu wordt het echt heel mooi en lekkker hoog! Ik kreeg eerst ook van die rubber-achtige stukken erin (soms), dat heb ik nu ook niet meer.
Maar je moet bij de biscuitmix dus wel alles bij elkaar gooien als je gaat mixen, alleen als je zelf gaat maken, eerst de eieren met suiker mixen, en dan de bloem erdoor scheppen (voorzichtig).

en bakblik moet ook goed zijn, maakt niet uit

Mijn website: Presentaart

9

Hallo Kit,

Bij de mix van de webshop moet je echt gewoon de eieren en de mix en het water in de kom doen en 10 minuten goed mixen. Ik neem aan dat je een handmixer hebt, je moet dan de gardes - die je bijv. ook voor slagroom gebruikt - nemen. Als het goed is wordt het al een heel luchtig mengsel. Dat schep je in een ingevette bakvorm en dan moet het goed gaan. Het maakt niet uit of dat een springvorm is of een vaste. Wel goed invetten!

Verder moet je zorgen dat je altijd nagaat tegen het einde van de baktijd of hij goed gaar is. Dus even aan de bovenzijde voelen. Als je erop drukt en hij is stevig is hij klaar, als hij nog meegeeft nog even laten staan en na een paar minuten weer controleren.

Succes! Inge

PS: Met een staafmixer krijg je het niet voor elkaar om de mix goed te krijgen.

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

10 Laatst bewerkt door KiT (11-12-2006 21:14)

sorry voor de latere reactie, was ff vergeten dat ik een vraag gepost had!. (ik zal me abboneren op het onderwerp!).

Ik heb de mix in de foodprocessor gemixed alleen met de messen(werkt dus eigenlijk ehtzelfde als de staafmixer NIET dus maar ja ik moest wat, omdat de garde het loodje had gelegd..... mixen van eieren ging prima alleen moet je er dan geen kilos bloem bijgooien :(.

Ik begrijp dus uit de verhalen dat het gewoon goed met gardes gemixed moet zijn.

Inmiddels heb ik weer de garde geregeld. Want het werken met mijn foodprocessor werkt in principe prima (ik ben nl liever lui dan moe ;) zet dat ding gewoon aan om te mixen en dat kan alleen met de deksel erop, scheelt een hoop spetters dat is eigenlijk de voornaamste reden van het gebruiken van een foodprocessor. Ik vind het heerlijk om in de keuken te rommelen,  maar dan wil ik niet als laatste ook nog eens de onderkant van mijn bovenkastjes en de achterwanden moeten gaan soppen.........).

Van het weekend aan het testen geweest met icing en dat ging met de garde weer prima.

de taarten waren wel prima gaar en ook goed van smaak alleen wat compact zeg maar.

greetsz KiT