1

Onderwerp: bewaren van gedocoreerde taart

Hi,
Ik heb net het forum af gezocht om een antwoord op mijn beginnersvragen te vinden, het is me niet helemala gelukt vandaar dat ik ze hier stel.
Aankomende zaterdag viert mijn vader zijn 60ste verjaardag. Ik ben druk in de weer met voorbereidingen voor de taart. Het wordt een circustaart, aangezien hij echt helemaal weg is van het circus.
* Nu vraag ik me af hoe ik de taart het beste kan bewaren wanneer ik hem vrijdag vul en bekleedt. Ik neem aan dat de vulling en de aard van de bekleding hierin een rol speelt.
* Ik ben op zoek naar lekkere recepten voor de vulling, denk enerzijds aan botercreme (met iets lekkers erdoor), anderzijds aan bavarois (zodat de vulling wat frisser is). Bavarois moet denk ik in de koelkast bewaard worden, maar ik heb wel eens begrepen dat een beklede taart klef wordt in de koelkast. Wat kan ik het beste doen.

Groetjes Heidi

2

Re: bewaren van gedocoreerde taart

Hallo Heidi,
Als je de taart zaterdag nodig hebt is het prima om hem vrijdag te vullen en bekleden. Het ligt inderdaad een beetje aan de vulling, als je bijv. botercreme en jam gebruikt als vulling hoeft het niet perse in de koelkast bewaard te worden, een koele plaats bijv. de schuur ofzo zou ook kunnen. Als je een andere vulling gebruikt zoals iets van bavarois of iets met slagroom erin dan moet de taart wel in de koeling. Het beste kan je hem dan in een kartonnen taart doos doen (ik heb er een paar los bij de hema gekocht, of je moet je banketbakker lief aankijken...) en dan je koelkast op een wat lagere temperatuur zetten.
Met vullingen ben ik ook nog volop aan het experimenteren (ik ben ook nog niet zolang bezig) maar limoenbavarois kan ik je zeker aanraden. Ook heb ik al eens aardbeien bavarois gemaakt (gewoon de limoensap vervangen door een paar eetlepels aardbeiensaus) en die was ook erg lekker. Maar je kan natuurlijk ook iets van slagroom met stukjes mandarijn doen, of met framboosjes of aardbeien, ik noem maar wat! Botercreme met iets lekkers erdoor: fijngestampte bastonge koeken? Of speculaas? Schuddebuikjes onder of op je botercreme lijkt me ook heerlijk.
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen zo. Succes, en we showen he die taart?

Groetjes Chantal

3

Over de temperatuur van de koelkast: ik bedoel dus dat de koelkast niet te koud moet zijn!

4

Dankjewel voor je tips Talla. ik zat zelf ook te denken om limoenbavarois als vulling te maken. Wanneer ik daarnaast nog een laagje zou willen maken, wat zou ik daar dan voor kunnen gebruiken, wat qua smaak goed past bij de limoenbavarois? iemand tips?

5

Hoi,

Ik maak zelf custard vulling, lijkt op banketbakkersroom en is makkelijk te maken, als het te dun is beetje maizena erbij gooien tot het dikker wordt, werkt perfect en is erg lekker.

Bij chocolade taart doe ik als vulling chocolade mouse en verder de taart helemaal bekleden met chocola en de combinatie is erg lekker.

Verder bewaar ik de taart in de schuur daar is het lekker koud, er staat ook een oude magnetron daar doe ik hem vaak in en dan de deurtje dicht doen!!! Voor de zekerheid tegen muizen, je weet het maar nooit !!!!!hahahaha.

Groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

6

manika schreef:

Voor de zekerheid tegen muizen, je weet het maar nooit !!!!!hahahaha.

O jee, daar heb ik nog niet eens aan gedacht! volgende keer dat ik de taart in de schuur zet zal ik er op letten!

7

Hexje schreef:

Dankjewel voor je tips Talla. ik zat zelf ook te denken om limoenbavarois als vulling te maken. Wanneer ik daarnaast nog een laagje zou willen maken, wat zou ik daar dan voor kunnen gebruiken, wat qua smaak goed past bij de limoenbavarois? iemand tips?

bij de limoenbavarois heb ik geloof ik gewoon een laagje botercreme met een beetje citroen aroma gedaan. Gewone botercreme kan denk ik ook wel, misschien wordt het anders wel heel fris!