1 Laatst bewerkt door Leontine (07-11-2006 20:25)

Onderwerp: Help! Taart lekt????

Ik heb vanmiddag een taart staan maken en die gaat morgen cadeau.... Hij staat netjes te pronken zoals iedere taart dat doet hier in huis. Zojuist kwam hubbie thuis en ik de taart laten zien. Dus ik draai de taart langzaam. Komt er aan 1 kant aan de onderkant allemaal wit zoet vocht. Net suikerwater. Neem aan dat er wat smelt? Maar waarom dat aan 1 kant en hoe komt het dat ik dit alle andere keren niet heb gehad en nu wel. Ik vind het zo gek. WAt is de oorzaak van zoiets?????

Heb net geprobeerd hem over te leggen op een ander papieren onderleggertje en toen voelde ik dat ook de hele onderkant van het biscuit nat is!????? Oh jee, ik hoop dat het dan morgen nog smaakt....

2

Re: Help! Taart lekt????

Hoi Leontine,
Nou eerlijk gezegd weet ik het ook niet ;-) Welke vulling heb je gebruikt? Als het iets is met slagroom heb je wel kans dat het kan gaan lekken inderdaad en de taart een beetje nat wordt. Ik heb het ook met de creme au beurre gehad maar dat was aan de zijkanten door het marsepein heen en toen was het echt heel erg warm (en niet in koelkast gezet toen.... tja al doende leert men ;-) ). Ik hoop voor je dat het morgen meevalt met alles en de taart nog lekker is!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

Er zit gewoon botercreme tussen. Onderste laag zit jam (nee, niet totaan de rand...). De taart heeft dus niet in de koelkast gestaan.... ????

4

Heel raar zeg dan. Misschien toch iets van de fondant die met het vocht van de jam in aanraking is gekomen??? Ja ik zit ook maar wat te gissen hoor. Ik weet het echt niet. En met dit koude weer hoef je de taart echt niet in de koelkast te zetten hoor, gewoon in een koele kamer of bijkeuken ofzo (die laatste heb ik helaas niet :-). Sterkte voor je taart want het zou wel heel jammer zijn want hij ziet er echt superleuk uit!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

5

hi,

ik heb dit ook eens voor gehad, is het zelfgemaakte botercreme en fondant?

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

6

Jee wat balen zeg...
Misschien heb je per ongeluk iets teveel water gebruikt voor je creme au beurre?? of iets te enthousiast getrempeerd ??? Ik zou het anders ook niet weten :s
Hopelijk valt het mee morgen, hij zal evengoed wel lekker smaken hoor! Succes.
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

7

Het is gewoon mix voor botercreme en kant en klaar fondant....
Zelf ineens een klein lichtje gaan branden naar een mogelijke oorzaak. Voor het eerst was mijn kapsel ingevroren geweest. Wel goed laten ontdooien, maar IN het plastic. Misschien is de oorzaak wat ontdooivocht wat niet weg kon tijdens het ontdooien???
Het lekken is momenteel gelukkig gestopt en nu  maar hopen dat dat zo blijft en het morgen nog heerlijk smaakt....

8

Hoi Leontine,

Als je het vocht gewoon weghaalt met een stukje keukenrol, evt. een stukje erbij laten liggen voor nog meer lekken, dan gaat dat wel weg hoor. Qua smaak merk je niet zoveel. Soms kan het zo zijn dat het lekt als het buiten ook erg regent, omdat het dan toch in de lucht zit. In ieder geval niet te veel botercreme aan de buitenzijde doen, dat scheelt. Het wit is dus gewoon een beetje gesmolten fondant.

Succes ermee! Laat je nog weten of je het merkte aan de taart?

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

9

Nou Inge, je merkte er niets van dat de fondant aan het smelten was. De taart was echt verrukkelijk! En eens even tijdens het opeten de ene smeltende kant gevraagd eerst aan te snijden en eens goed bestudeerd. Zag niets vreemds, dus het lijkt erop dat het gewoon door de botercreme is gaan smelten... Maar aan de smaak of de rest van de taart zelf mankeerde echt helemaal niets (gelukkig!!!)