Aardbeien kun je in drie verschillende toestanden kopen:
1. (Vers) Dat is bij iedereen wel duidelijk denk ik.
2. (Geconserveerd) Zacht fruit waar aardbeien, frambozen, bramen enz onder vallen kun je ook bevroren kopen. Ze worden met snelle invriesmethode tot een temperatuur van -40 graden los ingevroren. Als de vruchten bevroren zijn, worden ze in diepvrieszakken gedaan. Volgens mijn heeft Albert Heijn dit in hun assortiment zitten. Je moet er wel opletten dat ook hier een houdbaarheidsdatum opzit.
Je kunt bijna alle fruitsoorten die er bestaan in pureevorm krijgen. De meeste horecabedrijven maken zo hun bavarois / parfait / sauzen ervan. Het bestaat uit 90% uit fruit en 10% uit suiker. Alleen het probleem is dat je het alleen bij de groothandel kan kopen en daar heb je een pasje voor nodig.
3. (Eindproduct) Zoals jam, aardbeiensaus enz, je kunt het wel verwerken bepaalde producten maar naar mijn mening wordt het wel moeilijker om de smaak van aardbeien dan naar voren te krijgen.
Maar van aardbeiensaus een bavarois maken, ik zal het zelf nooit doen, maar ik denk dat het wel kan. Je kan er eventueel ook nog aardbeienlikeur erin doen en suiker toevoegen dat moet je echt naar smaak doen.