1

Onderwerp: Aardbeien bavarois???

Hallo,
Ik heb laatst een taart gemaakt met limoen bavarois als vulling, hier van het forum gehaald. Was erg lekker!
Nu wil ik een aardbeien bavarois maken. Weet iemand wat ik daarvoor kan gebruiken? Bij de limoen bavarois heb je een flesje limoen sap nodig.

Bestaat er ook aardbeiensap?
Of moet ik aardbeien pureren? (en moet je er dan nog suiker aan toevoegen, want de aardbeien die nu in de winkels te krijgen zijn zijn best zuur van smaak)

Wie weet hoe ik dit kan doen?

Groetjes Chantal

2

Re: Aardbeien bavarois???

Als jij het nu eerst doet, kan ik je naápen, haha.
Was dit nl ook een keer van plan,
nu je de pakjes niet meer in de winkels kunt kopen.
Ik had zelf gedacht aan blikjes aardbei, en daar de sap van gebruiken,
of misschien kan de aardbeiensap uit die flesjes, die je over de ijs kunt gooien,
Hero tova.(kun je ook chocolade smaak maken) ook gebruiken.
Misschien heeft iemand er al ervaring mee?
We lezen het wel.
Zit nu nog meer in de appel taarten.(bijna alle appels op)

3

Nou ik hoop op nog meer suggesties, maar anders probeer ik zeker de sap van een blikje aardbei (hoop alleen dat de smaak daarvan sterk genoeg is) of die aardbeien saus.
Bedankt!

4

ik heb laatst aardbeien bavarois met aardbeikwark gemaakt (wel met de soezie bavarois mix) maar ik geloof dat ik daar toch nog verse aardbeien in gedaan heb, ze waren onlangs nog te krijgen in de supermarkt hier. zijn er geen diepvries aardbeien?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

5

Denk dat de soezie mix meer een probleem is, deze word nl niet meer gemaakt.
Vandaar op zoek naar vervanging.
Als je wat weet, vertel het maar.
In de supermarkt was er ook van Johma of Oetker pakjes, maar die bestaan ook al niet meer.

6

Bij AVEVE hebben ze nog bavaroismix en daar stond iets op van aardbeienbavarois maar ik heb het niet gelezen, en heb ook geen pakje in huis..

7

Hallo
Even een update. Ik heb bij AH aardbeien saus in een tube gevonden van Dr. Oetker. Ik ga nu gewoon het recept voor Limoen bavarois volgen en de limoensap vervangen door aardbeien saus. Hopen dat het lukt! Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Chantal

8 Laatst bewerkt door Eos (06-11-2006 12:18)

Aardbeien kun je in drie verschillende toestanden kopen:

1. (Vers) Dat is bij iedereen wel duidelijk denk ik.
2. (Geconserveerd) Zacht fruit waar aardbeien, frambozen, bramen enz onder vallen kun je ook bevroren kopen. Ze worden met snelle invriesmethode tot een temperatuur van -40 graden los ingevroren. Als de vruchten bevroren zijn, worden ze in diepvrieszakken gedaan. Volgens mijn heeft Albert Heijn dit in hun assortiment zitten. Je moet er wel opletten dat ook hier een houdbaarheidsdatum opzit.
Je kunt bijna alle fruitsoorten die er bestaan in pureevorm krijgen. De meeste horecabedrijven maken zo hun bavarois / parfait / sauzen ervan. Het bestaat uit 90% uit fruit en 10% uit suiker. Alleen het probleem is dat je het alleen bij de groothandel kan kopen en daar heb je een pasje voor nodig.
3. (Eindproduct) Zoals jam, aardbeiensaus enz, je kunt het wel verwerken bepaalde producten maar naar mijn mening wordt het wel moeilijker om de smaak van aardbeien dan naar voren te krijgen.

Maar van aardbeiensaus een bavarois maken, ik zal het zelf nooit doen, maar ik denk dat het wel kan. Je kan er eventueel ook nog aardbeienlikeur erin doen en suiker toevoegen dat moet je echt naar smaak doen.

9

Nou gistermiddag nog de bavarois gemaakt en geproeft. Ik vond hem lekker! En 2 andere aan wie ik het liet proeven vonden het ook lekker.

Ik zal het aangepaste recept er straks opzetten.

Groetjes Chantal