1

Onderwerp: Help, taart ingezakt! Wat doe ik fout?

Ik ben gister begonnen aan mijn eerste taart!  Taart van bescuit deeg. Heb de aanwijzingen goed gevolgd, eieren waren op kamer temperatuur, oven was goed voorverwarmd. Ik heb 10 minuten op hoogste stand gemixt, maar toch is mijn taart ingzakt toen ik de oven opendeed!!!
Wat doe ik fout? De taart is nu ong. 3,5 hoog. Is dit nog te eten? Ik ben van plan het straks nog een keer te proberen, dus tips zijn welkom. Kan ik eventueel de 2 taarten samen gebruiken? Dus van deze stukje van de bovenkant eraf en vulling ertussen en volgende taart erop?

Help! Ik weet het even niet meer...

Groetjes Chantal

2

Re: Help, taart ingezakt! Wat doe ik fout?

De oven misschien te snel open gemaakt ???
Het is mij 1 keer gebeurd dat ik een grote taart maakte, de oven open deed na de baktijd van een kleine taart en dat de taart inzakte...maar bleek later hij was ook nog lang niet gaar !

3

doe zoals de meesten: gooi alles buiten en koop een biscuit mix! heel handig, mislukt nooit :)

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4

Hoi, heb je aan het eind van de baktijd ook gekeken/gevoeld of hij gaar was? Je kan er een breinaald of iets dergelijks insteken, moet er schoon uitkomen. Ik voel altijd even, het gebak moet stevig zijn, je moet het niet echt in kunnen deuken, het moet "verend" zijn. Het gare deel van je taart kun je wel gebruiken voor een volgende taart. Bij mij helpt het ook om de eerste tien minuten de oven wat lager te zetten en daarna pas op de maximum temperatuur. Misschien wordt ook je oven niet de juiste temperatuur, dan moet je even een losse oventhermometer kopen. Veel succes! en ja, bakmixen werken erg handig!

5

Hoi,
Ik had na ong. 34 minuten gekeken of hij gaar was, het veerde nog niet terug dus toen nog een paar minuutjes gedaan. toen was hij wel gaar. Na de 34 minuten was ie nog wel goed pas toen ik had gevoeld of hij goed was en met een sate prikker had gecheckt of gaar was toen is ie ingezakt... Nou ik ga zo nog maar eens proberen, gelukkig ben ik vrij vandaag, er gaat wel veel tijd inzitten! De kids moeten zich maar even vermaken met een videofilmpje ofzo...

6

Hoi Chantal,

Voel vooral goed met je hand of de taart veerkracht heeft, dan is hij gaar en mag hij eruit. Gewoon erop drukken dus, pas aan het einde van de baktijd. Wat voor mixer heb je als ik vragen mag? Want het moet eigenlijk wel op zijn minst met een handmixer gemaakt worden. Ik heb eens iemand gehoord die met een staafmixer werkte namelijk, dat gaat niet.

Het is ook altijd moeilijk in te schatten hoe heet je oven nu werkelijk is. Was de taart donker of nog heel licht toen ze uit de oven kwam? Je kunt ook de temperaturen opvoeren, dus lager beginnen (12 min. op 150 gr. - 12 min. op 165 gr. en 12 min. op 180 gr).

Heel veel succes en laat het even weten of het nu wel gelukt is!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Als ie inzakt na het eruit halen dan kan dat maar 1 oorzaak hebben: nog niet gaar.
Dus de volgende keer langer bakken. Zelf had ik er laatst eentje die tamelijk hoog was (6,5cm) en die was na 35 minuten op 180 graden nog niet gaar... Daarna nog 8 minuten erin en toen was hij n

8

Hallo,
Ik heb nog een keer een taart gemaakt en die langer laten zitten. Die is iets beter geworden, maar niet super (wel gaar van binnen trouwens) Ik heb een staafmixer met garde eraan, niet ideaal, misschien ligt het inderdaad daaraan Inge!
En de oven is erg oud, misschien is de temperatuur ook niet meer helemaal juist. We zijn bezig met nieuwe keuken uitzoeken, dus er moet een goede oven in!
Groetjes Chantal