Onderwerp: alvast voor Sinterklaas

Hoi hoi!
Ik heb laatst enorm staan stuntelen met speculaaspoppen bakken. Hoe krijg je die dingen uit de vorm? Ik heb met maizena gestrooid, maar ze kwamen er steeds in stukken uit....
Afijn, het duurt nog even voor het Sinterklaas was en misschien is het onderwerp niet helemaal op zijn plaats in een taartenforum, maar misschien heeft er toch iemand ervaring?

Nelleke

2

Re: alvast voor Sinterklaas

Mijn ervaring is dat die houten speculaasvormen wel beter gaan werken als ze wat vaker gebruikt zijn hoor. Dan worden ze ingevet door de speculaas en gaat het steeds gemakkelijker. Ik strooi zelf vaak met rijstebloem (niet het babypapspul) want dat kreeg ik bij mijn vorm bij de molen in Terheijden, en ik moet zeggen, dat gaat heel goed.

Succes bij je volgende poging!

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

3

Hoi Nelleke,

Volgens mij moet je sowieso je speculaasdeeg een dag of langer laten rusten in de koelkast na het maken. Verder kun je de plank bepoederen met meel, het deeg eruit drukken en met een harde klap de plank op je werkblad slaan zodat het eruit klapt als het ware (een beetje als de tappits dus ;))

Succes!

Inge

PS:Misschien kun je het nog een keer proberen en als het niet lukt het vragen bij bijv. het bakkerijmuseum www.bakkerijmuseum.nl

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Inderdaad "moet" zulk deeg een dagje intrekken, dan wordt de smaak een stuk beter.

Als je een speculaasplank flink bestrooit met meel (daar zie je op de koekjes na het bakken echt niets meer van) dan komen ze er een stuk beter uit. Dus niet te zuinig, je hoef niet bang te zijn dat je de resten later nog ziet.

Deeg strak in de vorm drukken, vorm omkeren (dan moet het nog wel even blijven plakken) en zo vlak mogelijk op je aanrecht ze eruit slaan. Of als je mazzel hebt vallen ze er zo al uit.

Zorg ook dat je zo koud mogelijk werkt, als het deeg te warm wordt dan wordt het te zacht waardoor ze uit elkaar vallen en te plakkerig waardoor ze in de vorm blijven plakken! Doe het bij voorkeur in stukken deeg, alleen iedere keer een stuk uit de koelkast halen voor een paar koeken en dat even kneden tot het net soepel genoeg is.

Oja, voor speculaas is Zeeuwse bloem het beste (bij de betere molenaar ook elders in het land te krijgen hoor)...  :)

Dag allemaal!
Ik heb het voor elkaar hoor! Ik heb nu inderdaad flink bepoederd en ik had een iets ander recept, dat bleef wat meer elastisch. Ik had haast (de kinderen konden niet meer wachten!) dus ik heb het gelijk verwerkt, maar nu ging het goed... Ze zijn alleen nog wat hard geworden. Misschien iets te lang in de oven (20 minuten)? Ze zijn niet zo heel erg dik. Het voordeel is wel dat ze stevig zijn om in te pakken en kado te geven! :-)
Volgende keer ga ik proberen te wachten want als de smaak nog beter wordt moet dat het wachten waard zijn...

Leuke tip van de zeeuwse bloem, ik ben van oorsprong Zeeuws (niet van Walcheren he, want daar komt het zuinige meisje van!). Ik heb er trouwens nog nooit van gehoord. Wat is er dan speciaal aan Jimmy?

Nelleke

6

Ik heb ook gelezen dat ze voor gevulde koeken ook zeeuws bloem gebruiken, ik heb het nog nooit ergens gezien. Ben dus ook nieuwsgierig wat daar dan speciaal aan is..