1 Laatst bewerkt door Car (29-09-2006 08:09)

Onderwerp: Taartbodem (Pan di Spagna)

Dit recept kreeg ik van mijn collega. Zij heeft vroeger in een italiaanse patisserie gewerkt (in Italie dus) en zij gebruikt altijd dit recept voor kapsel.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar vond het wel leuk om hier te zetten. Tevens een recept voor de bodem voor Schwarzwalderkirschtorte en een recept voor banketbakkersroom. Allemaal dus van die patisserie in Italie:

Pan di Spagna
(voor 1 hoge slagroomtaart of 2 lage fruitbodems)
Oven voorverwarmen op 160 graden.

8 eieren
250 gram suiker
160 gram bloem (gezeefd)
50 gram aardappelmeel
1 zakje bakpoeder (16 gram)

- Doe de eieren met de suiker in de machine en laat dit 15 minuten mixen totdat het een luchtige massa is. (of met de handmixer)
- Vet de taartvorm in met zonnebloemolie.
- Meng in een aparte kom de rest van de ingredienten door elkaar.
- Doe het eiermengsel in een grotere mengbak dan die van de mixer en gooi de bloem e.a. erin.
- Dan met je hand dit luchtig door het eiermengsel scheppen, af en toe knijpen zodat er geen klontjes komen. Ook goed over de bodem schrapen. Niet te snel anders zakt het in.
- Als het allemaal goed met elkaar vermegnd is dan kan het in de taartvorm.
- Ongeveer 40 minuten in de oven, maar je moet het even in de gaten houden. De bodem komt eerst helemaal omhoog, als ie daarna teruggezakt is en goed gebruind, kan ie er uit.

Bodem voor Schwarzwalder:

10 eieren
250 gram suiker
190 gram bloem (gezeefd)
60 gram cacao (gezeefd)
1 zakje bakpoeder (16 gram)

Bereidingswijze zoals gewone taartbodem.

[b]Banketbakkerscr

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

2

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Oeii, dit ga ik ook een keer proberen!

Groetjes | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

klinkt inderdaad heel goed ,ga ik zeker ook een keer proberen temeer omdat ik helemaal Italie fan ben.
Bedankt voor het posten ,
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

4

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Heel erg leuk dat je het neergezet hebt hier, Car!! En het klinkt heel lekker, ga het zeker proberen!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

5

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Ik ben 'm nu aan het bakken, ben heel benieuwd! Het klaarmaken was trouwens heel simpel! Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

6

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Oei Car....daar zijn we heel benieuwd naar...!!!!
Leuk hoor zo'n recept erbij !!

Gr Nicole

7

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Nou, hij is gelukt hoor! De taartbodem heb ik nog niet heel goed geproefd (klein randje eraf gesnoept), maar wat ik proefde, smaakte heel goed! De mix van eieren en suiker is na 15 minuten superluchtig, en de rest van de spullen erdoor mengen ging ook prima (met de hand dus, zoals mijn collega mij vertelde). Het rees hartstikke goed, de taart is mooi hoog geworden. Het is wel een grote hoeveelheid, ik heb er een bakblik van 28x28 mee kunnen vullen. Het waren ook wel heel veel eieren!
De creme heb ik ook gemaakt, heerlijk! Ik had 'm iets langer moeten laten afkoelen, heb 'm iets te snel op de taart gesmeerd, dus was nog een beetje dun. Je moet hem echt een tijdje laten opstijven. Maar ook deze is supermakkelijk en echt heel erg lekker. Ik heb 2 zakjes vanillesuiker erdoor gedaan. Dus al met al, een goed gelukt experiment. Vanavond even proeven, ik heb er ook aardbeitjes tussen gedaan, mmmmm....

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

8

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Hoi Car, nou jij weet wel hoe je iemand de keuken in moet lokken h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Ik doe mijn best Lara! Werkt het al??? ;-)
Ik heb het hele proces even voor jullie gefotografeerd. En ja, ik heb eigenlijk wel wat beters te doen :-D, maar dit is zo leuk... Met te dunne banketbakkersroom dus, maar wel lekker :-D
http://www.infotaartje.nl/Pan%20di%20Spagna.jpg

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

10 Laatst bewerkt door nnicole1234 (13-07-2006 18:49)

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Leuk zo met die foto's erbij....!!!!!!

Ziet er goed uit hoor, krijg er ook zin in :D

Wat heb je eigenlijk voor aardappelmeel gebruikt ?

11

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Haha Car, echt geweldig zo met die foto´s en het ziet er superlekker uit!!! Op naar de keuken ;-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

12

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Nicole, ik heb gewoon aardappelzetmeel gebruikt!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

13

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Hoi Car,

welke bakvorm (qua maat) heb jij gebruikt? je hebt het over 1 hoge slagroomtaart, maar dat kan zo verschillend zijn.

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

14 Laatst bewerkt door Car (15-08-2006 09:17)

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Hoi Mandy,
Ik heb 'm gebakken in een 28 x 28 cm vorm (zie foto's hierboven). En ik heb het een keer gehalveerd en er toen een 24 cm doorsnee vorm mee gevuld. Het is echt een hoop beslag als je alle 8 eieren gebruikt.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

15

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Even een aanpassing in het recept van de banketbakkerscreme. Ik vond hem steeds zo dun, bleek dat mijn collega in het recept had gezet: 3 eieren, i.p.v. 3 eiDOOIERS. Vandaar....

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

16

Re: Taartbodem (Pan di Spagna)

Oeps schrijffoutje met grote gevolgen :D